مراکز صنعتی و تجاری، به شبکه حمل و نقل ریلی متصل میشوند
دکتر نورالله بیرانوند، معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه در حال حاضر در شرکت راه آهن سه راهبرد اصلی برای توسعه و ارتقا حمل و نقل ریلی را دنبال میکنیم گفت:
یکی از این راهبردها اتصال مراکز صنعتی و تجاری به شبکه حمل و نقل ریلی است.
بیرانوند، امروز در جلسه امضای تفاهمنامه راهآهن بین شهرهای شوشتر و مسجدسلیمان، با بیان اینکه در حال حاضر در شرکت راه آهن سه راهبرد اصلی برای توسعه و ارتقاء حمل و نقل ریلی را دنبال میکنیم اظهار داشت: یکی از این راهبردها اتصال مراکز صنعتی و تجاری به شبکه حمل و نقل ریلی است.
وی افزود: متاسفانه توسعه شبکه ریلی در دهه گذشته بدون توجه به این اتصال صورت گرفته و ما در این زمینه در برخی از شهرها با معضل روبرو شدهایم.
شهرکهای صنعتی، کارخانجات بزرگ و بنادر که مراکز حرکتی کالا هستند به نحو مناسبی به شبکه ریلی متصل نشدهاند.
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه آهن یکی از راهبردهای اصلی شرکت راهآهن را رفع این نقیضه دانست و بیان کرد: از این رو برنامه جامعی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین کردیم.
وی به بحث فعالسازی کریدورهای بینالمللی جدید و استفاده از ظرفیت کریدورهای بینالمللی موجود اشاره کرد و گفت: یکی از راهبردهای توسعه حمل و نقل ریلی، فعالسازی کریدورهایی است که راه نیفتادهاند و ارتقاء ظرفیتهای فعلی است.
وی با بیان اینکه توسعه حمل و نقل میتواند کشور را از درآمدهای سرشار ترانزیت بهرهمند کند همچنین با اشاره به بحث حمل و نقل مسافری ادامه داد: عملیات پروژه مسیر تهران به مشهد در ماه گذشته با اعتبار ۱/۷ میلیارد دلار و با فاینانس چینی شروع شده که به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت ارتقاء پیدا میکند.
معاون اقتصاد حمل و نقل شرکت راه آهن یادآور شد: پروژه گرمسار به اینچه برون و نیز پروژه مسیر ریلی رشت به آستار انجام خواهد شد بنابراین بحث کریدورهای بینالمللی را دنبال میکنیم.