به گزارش ریلنیوز به نقل از ایسنا ، علیرضا قاریقرآن با بیان اینکه امروزه از میان خواستههای جمعیت شهرنشین، حل معضل مسکن جایگاه ویژهای دارد و پاسخ اصولی به این نیاز، شالوده توسعه موزون را پیریزی می کند، اظهار کرد: قانونگذاری، برنامهریزی، تهیه و اجرای شهرهای جدید در ادوار زمانی به شکلهای مختلف در کشور یکی از راهکارهایی است که در پاسخ به این موضوع طراحی و اجرا شده است.
وی با بیان اینکه شهرهای جدید پدیدهای اجتماعی- اقتصادی در سطح جهان است، گفت: شهرهای جدید، دارای الگوی رفتاری خاص در مسائل مختلف است و به منظور حل مشکلاتی نظیر مسایل اجتماعی، صنعت، مسکن و… ایجاد میشود. به عبارتی دیگر ابزاری برای حل مسائل مختلف حیات شهری است.
وی با اشاره به اینکه در زمینه شهرهای جدید و اقماری ایران با پدیده ای متفاوت از سایر نقاط جهان مواجه هستیم، تصریح کرد: معمولا اطراف پایتختها و کلان شهرها محل استراحت و زندگی افراد متمول جامعه است که تردد روزانه خود را با قطار حومهای انجام می دهند اما در داخل کشور این الگو برعکس است و همین امر باعث ایجاد ترافیک روزانه بالا و تصادفات متعدد شده است.
قاری قرآن، یکی از بهترین روش ها در گسترش سیستم حمل ونقل عمومی بین کلانشهر و محیط پیرامونی را توسعه شبکه ریلی در حومه و شهرهای اقماری و جدید عنوان کرد و گفت: این موضوع در تمام دنیا تجربه شده است، چراکه این سیستم حمل و نقلی دارای امنیت و ایمنی بالا بوده و موجب کاهش انتشار آلایندههای زیست محیطی، کاهش مصرف سوخت و ترافیک میشود و به همین جهت به توسعه حمل ونقل ریلی یا توسعه ناوگان قطار شهری و بین شهری در اطراف کلانشهرها نگاه ویژهای شده است.
وی با بیان اینکه اصفهان سومین شهر بزرگ ایران و هجدهمین کلانشهر پر جمعیت خاورمیانه است، اظهار کرد: ایجاد چندین مجتمع صنعتی بزرگ در کنار شهر اصفهان همچون فولاد مبارکه، ذوب آهن، پلیاکریل و پالایشگاه اصفهان که همراه با نیاز به جذب نیروی کار بود موجب شد سیل مهاجران مختلف به شهر اصفهان سرازیر شود. البته در این خصوص از همان سال ها سعی شد با احداث شهرهای اقماری و جدید در اطراف اصفهان از میزان جمعیت ورودی به شهر کاسته شود که از جمله می توان به خانه اصفهان، ملک شهر، شاهینشهر، سپاهانشهر و سه شهر جدید فولادشهر، بهارستان و مجلسی اشاره کرد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان همچنین اضافه کرد: هنوز درخواست سکونت در اصفهان زیاد است، اما این شهر دیگر توان پاسخگویی به افزایش ظرفیت بیش از این را ندارد و تنها راه حل برای برون رفت از این مشکلات فعلی ارتقاء بخشیدن به وضعیت پیرامون اصفهان است.
وی تصریح کرد: باید وضعیت پیرامون اصفهان را ارتقاء بخشید و رفاه و آسایش مردم در این نواحی را بالا برد تا با تسهیل دسترسی به کلانشهر اصفهان، بسیاری از تقاضاها برای سکونت و تمرکز در این شهر را کاهش داد.
قاری قرآن افزود: اگرچه در سال های اخیر وضعیت شهرهای جدید اصفهان همچون بهارستان، فولادشهر و مجلسی تا حد زیادی ارتقاء یافته است، اما اکنون مسئله مهم این شهرها، سیستم حمل ونقل است که باید مورد توجه قرار گیرد که در این خصوص توسعه شبکه ریلی یکی از بهترین روش ها در گسترش سیستم حملونقل عمومی بین شهرهای جدید و کلانشهر اصفهان است.
وی با بیان اینکه استان اصفهان ۱۶۷ کیلومتر قطار حومهای مصوب و ۵۰ کیلومتر قطار حومهای در حال مطالعه دارد، توضیح داد: قطارهای حومهای به نوعی از قطارها گفته می شود که نقاط حومه شهر، شهرهای اقماری و جدید را به مرکز کلانشهر متصل میکند.
رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان اصفهان اضافه کرد: یک رینگ ریلی به طول ۱۱۸ کیلومتر (که سه شهر جدید فولادشهر، مجلسی، بهارستان و همچنین شهرهای اقماری در این رینگ ریلی را به کلانشهر اصفهان متصل می کند)، قطار حومهای اصفهان-شاهینشهر به طول ۱۹.۵ کیلومتر و اصفهان-نجف آباد به طول ۲۹.۷ کیلومتر از خطوط قطار حومهای مصوب اصفهان بوده و درحال حاضر دو محور فرودگاه شهیدبهشتی به میدان لاله (محور تشریفات) به طول ۱۵.۵ کیلومتر و اصفهان به شهرضا به طول ۳۵ کیلومتر از پروژههای قطار حومهای در حال مطالعه استان اصفهان است.
وی ابرازِ امیدواری کرد با توجه به قانون برنامه ششم توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور و با ایجاد شرکت قطار حومهای در استان، شاهد آینده روشنی برای سیستم حملونقلی استان اصفهان باشیم.