به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عباس آخوندی امروز در همایش توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی (TOD) که امسال سومین سال برگزاری آن است، اظهار داشت: زندگی مدرن در ایران با بحران مواجه شده است و در حوزههای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نیز با بحران مواجه هستیم.
وی ادامه داد: نیازمند بازخوانی، باز اندیشی و سیاستگذاری جدید هستیم و البته در این حوزه باید چیزی را از دست بدهیم، تا چیز بهتری به دست بیاوریم.
آخوندی به حادثه پلاسکو اشاره کرد و گفت: پلاسکو نشان داد که بهعنوان ساختمانی که نماد زندگی مدرن در ایران بود، بیش از ۵۰ سال دوام نیاورد و این نشانه آن است که با بحرانی جدی در دوران مدرن مواجه هستیم که البته فقط در ایران این بحران وجود ندارد، بلکه در افغانستان، عراق و سوریه و… نیز هست که زندگی مدرن را به جنگ و خشونت تبدیل کرده است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: در حوزههای شهری، بحران قابلیت زندگی و قابلیت حرکت و جابهجایی داریم. خشونت و پرخاشگری امروز جامعه بهخصوص در کلانشهرها به دلیل گرفتاری در ترافیکها کاملاً مبرهن است.
وی از عملکرد برخی رسانهها و خصوصاً رسانه ملی انتقاد کرد و گفت: زمانی که معاون حملونقل ما اعلام کرد که تجربه ۲۰ سال اخیر نشان داده است ساخت آزادراههای شهری ترافیک را حل نکرده است و موجب مشکل شده است، اغلب رسانهها این گفته را به تمسخر گرفتند و صداوسیما نیز که به دنبال سوژهای است تا تمسخر ایجاد کند، این موضوع را به سخره گرفت.
آخوندی تأکید کرد: اندیشمندان جهان به این موضوع رسیدهاند که سیاست خودرو محوری به بحران در کیفیت زندگی میانجامد و کار سختی نیست که این موضوع را کشف کنیم.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در این حوزه اصلیترین بحث ما نحوه اعمال سیاست است، اعمال یک سیاست اگر با تغییر نگرش همراه باشد از سختترین و پیچیدهترین کارها در کشور ما است، بهمحض تغییر نگرش همه وارد میشوند و در جهت اثبات خبط بودن تغییر نگرش ادله میآورند.
وی افزود: از روزی که به وزارت راه و شهرسازی آمدم، هر وقت که بحث جابهجایی بین حومه و تهران مطرح میشود، گفتهام که در کنار توسعه جادهای باید به ریل توجه داشت، اما متأسفانه در هیچ سطحی موفق نشدم.
آخوندی اظهار داشت: امروز که درباره شهرسازی ریلپایه صحبت میکنم، از بازدید آزادراه همت تا کرج میآیم، ۴ سال با سازمان برنامه و بودجه بحث میکنیم که حداقل بودجهای برابر بودجه این آزادراه بابت دو خط ریلی بین تهران تا کرج داشته باشیم، تا بتوانیم دسترسی ریلی کنونی را افزایش دهیم و با شبکه مترو یکپارچگی ریل و مترو ایجاد کنیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: مقامات ارشد ایران تاکنون بیش از ۱۰ بار از آزادراه همت تا کرج بازدید کردهاند و بیش از ۱۰ جلسه در سازمان برنامه و بودجه درباره این آزادراه داشتهایم، اما هنوز موفق نشدهایم، درباره قطار تهران ـ کرج با سازمان برنامه جلسهای داشته باشیم.
وی افزود: تقاضا برای ۶ بانده کردن آزادراه تهران ـ کرج در سطح همه مدیران بالا است، درحالیکه ۴ سال است، ما دنبال چهارخطه کردن ریل تهران و قم هستیم، اما نمایندگان مجلس به این موضوع هم توجه نمیکنند.
آخوندی افزود: انعکاس این موضوع در بودجه دولت و آنچه از مجلس بیرون میآید، تقریباً هیچ است.
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: در شهرسازی ریلپایه از سطح مدیرکل تا سطح وزیر، در اغلب بخشها در سطح ۵ درصد هم همراهی وجود ندارد، اما ما هزاران بار این موضوع را تکرار میکنیم.
وی با تأکید بر اینکه در آغاز تحولی جدی هستیم، گفت: سیاستگذاری یعنی هزینه ـ منفعت؛ نمیتوان گفت همزمان بهسرعت صدها هزار میلیارد تومان در توسعه جادهای سرمایهگذاری کنیم و همزمان هم شعار شهرسازی ریلپایه بدهیم.
آخوندی افزود: در شهرسازی ریلپایه دنبال آن هستیم که پیرامون ایستگاههای مترو و راهآهن تمرکز اسکان و خدمات داشته باشیم و بقیه جاها شهرفروشی نباشد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تغییر نگرش نیازمند نظریه، اندیشه و برنامه دارد که منتج به محصول میشود و تغییر نگرش بدون رسانه امکانپذیر نیست.
وی اظهار داشت: مدتهاست رسانه ملی ما کاری به مسائل زندگی مردم ندارد و چنین مواردی نظیر توسعه شهری برمبنای ریل هیچگاه در رسانه ملی مطرح نشده است و فقط به دنبال محکوم کردن موضوعات و انتخاب کارشناسانی هستند که در این حوزه دستی ندارند.
آخوندی ادامه داد: این تغییر نگرشهای نیازمند رسانههای بزرگ و گسترده است که امیدواریم در حوزه TOD و توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی، رسانه اینترنتی در نظر گرفته شود، زیرا کار توسعه بدون همکاری جامعه امکانپذیر نیست و وزارت راه به تنهایی نمیتواند چنین کار بزرگی انجام دهد.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی موجب کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت، افزایش سلامت شهروندان و مهمتر از همه کاهش فقر میشود.
وی توضیح داد: در بسیاری از کشورها که اول شبکه ریلی ایجاد شده و سپس توسعه سکونتگاهها انجام شده است، کانون فقر شکل نگرفته است، اما در ایران پیرامون همین تهران کانونهای فقر بهشدت گسترش یافته است.
آخوندی ادامه داد: توسعه ریلی، دسترسی ارزان، ایمن و برابر برای گروههای کمدرآمد است. دسترسی به خدمات آموزشی، بهداشت، شغل و…؛ متأسفانه ما در طرحهای مبارزه با فقر، فقط توزیع پول و یارانه را مدنظر داریم و کسی فکر نمیکند توسعه حملونقل همگانی، راهکار کاهش فقر است.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: حملونقل همگانی ریلی بین مراکز شهرها و پیرامون موجب کاهش فقر میشود و این طبق تحقیقات دانشگاه هاروارد است.
وی اضافه کرد: چنین موضوعاتی در ادبیات مبارزه با فقر در کشور ما مطرح نشده است و ما فقط در نظام ایدئولوژی چپگرایانه دنبال توزیع یارانه و پول هستیم.
آخوندی تصریح کرد: در توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی باید شهروندان امکان دسترسی پیاده از محل سکونت به اولین ایستگاه حملونقل عمومی را داشته باشند و این تمام جانمایه شهروندمداری است؛ متأسفانه امروز انسان در شهرهای ما در حال له شدن است.
وی همچنین به موضوع قطارهای حومه اشاره کرد و گفت: در برنامه ششم، موضوع راهاندازی قطارهای حومهای مطرح شده است، اما در سالهای ۹۷-۹۶ ردیفهای اعتباری ندارد.
آخوندی همچنین در جمع خبرنگاران درباره کاهش ۵ درصدی دستمزد مهندسان توضیح داد، طراحی مهندسی مانند هر کار دیگری مبادلهای بین صاحب کار و مهندس است، ورود یک واسطه در این مسائل که بخواهد ۵ درصد دستمزد دریافت کند و ارتباط مستقیم بین مهندس و صاحب کار بگیرد، در قانون نظام مهندسی نیامده است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: این کار ما خواسته عمومی تمام ملت است تا خود مهندس خود را انتخاب کنند. این موضوع ۵ درصد که قبلاً بود مبنای قانونی نداشت و تصمیم گرفتیم به این خواسته مهندسان پاسخ دهیم و این اولین گام در مبارزهای جدی در امضا فروشی است.