به گزارش ریلنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، احداث خطوط ریلی در استان ایلام نقش مهمی در توسعه و پیشرفت در بخش های مختلف دارد، چرا که این استان با دارا بودن ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک و ظرفیت عظیم اربعین یکی از گذرگاههای مهم عتبات عالیات محسوب میشود، اما چندین سال است این خواسته مردم در میان وعدههای مسولین گم شده است.
سوژه این گزارش ما درباره قصهای است که سال هاست از درد دل به لطیفه محافل مردمان زاگرس نشین ایلام تبدیل شده و هر از گاهی سوژه اجرای طنز بازیگران میشود، موضوعی که در ظاهر شاید بازی با کلمات و اضافه کردن چاشنیهایی خنده دار به نظر برسد، اما نشان از محرومیتی تحمیل شده در این استان پر ظرفیت دارد.
با شروع جنگ تحمیلی، ایلام در خط مقدم آتش قرار داشت، به همین دلیل بسیاری از زیرساختهای آن آسیب دید، با پایان جنگ هشت ساله در حالی که دیگر استانها متاثر از سیاستهای توسعه گرایانه و عدالت جویانه انقلاب اسلامی در حال تکمیل زیرساختها و ارتقاء شاخصهای رفاهی بودند ایلام تا یک دهه مشغول ساخت خانهها، خیابان، ادارات و زیرساختهای تخریب شده از جنگ و بمباران بود.
محرومیتهای پیش از انقلاب و بعد از آن نیز جبران خساراتهای ناشی از جنگ دست به دست هم داد تا روند توسعه گرایی در ایلام کندتر پیش رود.
در این میان بخش حمل و نقل و مسافری ایلام هر سال، پر رونقتر از گذشته به کار خود ادامه داده است؛ در چند سال اخیر نیز به سبب ایجاد کنگره عظیم اربعین، مسئولین سعی در بهبود زیرساختهای جادهای و حمل ونقل این استان داشته اند، اما با وجود همه پتانسیلها و تلاشهای موجود باید ایلام را جز معدود استانهای کشور دانست که از شبکه ریلی محروم است.
ریل قطار، محرک توسعه استان ایلام
️رضا ربیعی پور کارشناس اقتصادی، اجتماعی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به دلایل روند کند توسعه در ایلام گفت: کم رونق بودن صنعت، آثار جنگ تحمیلی، مرزنشینی، دوری از مرکز و اتکا به دامداری سنتی به عنوان زمینههای محرومیت ایلام مطرح هستند.
️این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: با به حرکت درآمدن قطار بر روی ریلهای استان ایلام، فعالیتهای اقتصادی نیز به طور چشمگیری رونق خواهند یافت و میتوان شاهد سرمایهگذاری در بخشهای مختلف، در استان پر ظرفیتی مثل ایلام بود.
ربیعی پور با اشاره به ضعفهای زیرساختی در جادهها و مشکلات پروازهای فرودگاه، اهمیت وجود راهآهن در استان را مهم برشمرد و اظهار کرد: راه اندازی ایستگاه راه آهن در استان ایلام که سالانه تنها ۴.۵ میلیون زائر عتبات عالیات از آن عبور میکنند اهمیت این موضوع را دوچندان کرده است.
️او ادامه داد: کاهش مصرف سوخت و حوادث رانندگی، اثرات کم زیست محیطی و همچنین توانایی در حمل و نقل انبوه و سریع، باعث شده تا این نوع حمل و نقل به عنوان یکی از وسایل باصرفه ارتباطی محسوب شود.
️اوایل سال ۹۲ بود که کلنگ احداث راهآهن ایلام با حضور رئیسجمهور به زمین زده شد، اما این طرح در همان ابتدا زمینگیر شد و هرگز به مرحله اجرا درنیامد، حالا، اما در چند ماه گذشته خبرهایی از سوی مسئولان ایلام مبنی بر کلنگزنی فاز اول منتشر شده که امیدواریم این بار به مرحله اجرا رسیده باشد.
در این گزارش به سراغ مسئولین متولی امر استان رفته و این موضوع را بررسی کردیم.
آغاز عملیات اجرایی اتصال ایلام به شبکه ریلی کشور
️علی اضعر کاظمی مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار ما از آغاز کار اجرای طرح اتصال ایلام به شبکه سراسری راه آهن کشور خبر داد و گفت: فاز اول این طرح ۷۰ کیلومتر است که ماه گذشته به صورت ویدئو کنفرانس و با حضور رئیس جمهور ۵/۱۷ کیلومتر آن با اعتبار اولیه یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال شروع به کار کرد.
کاظمی بیان داشت: کار مطالعاتی مابقی فاز اول این طرح در حال انجام است و به محض تأمین اعتبار و تعیین سرمایهگذار در آینده نزدیک به مناقصه گذاشته میشود.
️او احداث راه آهن در ایلام را به سه بازده زمانی تقسیم کرد و افزود: طبق برنامه ریزی ها، در کوتاه مدت با تکمیل ۷۰ کیلومتر در فاز اول، ایلام به شبکه ریلی متصل خواهد شد و در صورت اختصاص اعتبار، درمیان مدت خطوط راه آهن از ایلام به شهرستان مهران و در بلند مدت نیز از مهران به راه آهن جنوب در اندیمشک وصل خواهد شد.
️مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام با بیان اینکه عملیات اجرایی این طرح بر عهده شرکت ساخت زیربنایی حمل و نقل کشور است، تصریح کرد: علاوه بر رشد و توسعه استان، با توجه به افزایش ترددهای بین ایران و عراق در آینده این طرح نقش مهمی در ایجاد ظرفیتهای اقتصادی و گردش مالی مناسبی برای استان و کشور خواهد داشت.
لزوم مشارکت سرمایه گذاران در صنعت حمل ونقل
شریفی راد مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت زیر بنایی در استان ایلام در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه اولویت فعلی ما اتصال ایلام به شبکه ریلی کشور است، بیان داشت: افق فاز اول این طرح ۵ ساله برآورد شده است و اگر در ادامه اعتبارات به موقع اختصاص یابد، در طول این مدت ایلام صاحب قطارمی شود.
او با تشریح قوانین ایجاد ایستگاه راه آهن بیان داشت: بر اساس قوانین، ایجاد ایستگاه قطار تا شعاع ۲۰ کیلومتری شهر ایلام ممنوع است به همین دلیل با مطالعات انجام شده قرار است ایستگاه قطار در بخش چوار ایجاد شود.
او طرحهای ریلی را سنگین و پرهزینه دانست و بیان داشت: به دلیل شرایط کوهستانی استان، احداث خطوط ریلی ایلام در فاز اول در حدود یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد، به همین دلیل نیازمند توجه بخش خصوصی و سرمایه گذاران در این زمینه هستیم.
️شریفی راد اظهار داشت: این شرکت آماده هرگونه همکاری با سرمایه گذاران در این زمینه است و امیدواریم با همکاری بخش خصوصی هرچه زودتر شاهد رنق سرمایه گذاران در این بخش نیز باشیم.
️به هر حال گویی انتظار چندین ساله مردم ایلام برای آمدن قطار به شهرشان به سر رسیده، اما امیدواریم این مطالبه به حق مردم که سالهای سال است چشم به راه تحقق آن هستند در ادامه ترمز آن توسط نامه نگاریهای بیهوده و کاغذبازی های اداری کشیده نشود و در موعد مقرر شاهد اجرای طرح راه آهن در استان باشیم.