وی ادامه داد: قرارگاه از سالهای گذشته بندر شهید بهشتی را در چابهار تکمیل کرد و فاز یک که ظرفیت خوبی برای کشور ایجاد کرد را احداث کرد، اما راههای دسترسی به بندر چابهار ضعیف است و از ظرفیت بندر استفاده مناسبی نمیشود.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا گفت:این خط آهن در واقع جزئی از کل شبکه خط آهن چابهار- زاهدان- یونسی- مشهد- سرخس است و کشورهای آسیای میانه از تکمیل این خط ریلی استقبال میکنند، زیرا کوتاهترین مسیر ایجاد میشود.
سعید محمد افزود: مقام معظم رهبری از سالهای گذشته بر تکمیل این خط آهن تاکید داشتند ضمن اینکه ۳۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به راهآهن چابهار- زاهدان اختصاص دادند.
وی گفت: خط آهن چابهار- زاهدان ۷۳۰ کیلومتر مسیر ریلی است که در مناطق صعبالعبور و برخی مناطق ناامن اجرا میشود؛ کارگاههای قرارگاه خاتم شامل ۸ کارگاه در این پروژه فعال است. ۱۵۰۰ دستگاه ماشینآلات و ۳۵۰۰ نفر نیروی انسانی در این پروژه داریم و کار به خوبی پیش میرود.
* افتتاح مسیر ریلی زاهدان- خاش در سال جاری
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا اظهار داشت: بخش ریلی زاهدان- خاش امسال افتتاح میشود. همچنین بخش چابهار تا ایرانشهر سال ۱۴۰۰ تکمیل خواهد شد و پس از آن اتصال ایرانشهر به خاش تکمیل میشود.
محمد ادامه داد: بخش زاهدان تا سرخس باید از همین امروز برنامهریزی شود. زاهدان به شبکه ریلی متصل است و، اما ضرورت دارد در این کریدور زاهدان به سه راه یونسی متصل شود.
* کاهش بدهی دولت در خط آهن چابهار- زاهدان به قرارگاه
وی در باره طلب قرارگاه از دولت در پروژه خط آهن چابهار- زاهدان بیان کرد: طلب ۳۰۰ میلیارد دلاری مالی دولت به ۸۰ میلیارد تومان کاهش یافته است. البته این پروژه سنگین و پرهزینه است و در واقع باید ماهی ۳۰۰ میلیارد تومان وارد پروژه شود.
* تامین ۱۰۰ هزار تن ریل تولید داخل برای پروژه در گام اول
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا اظهار داشت: برای تکمیل خط آهن چابهار- زاهدان ریل ملی را از ذوبآهن تامین کردیم؛ یعنی ۱۰۰ هزار تن ریل ملی تولید داخل تامین شده است ضمن آنکه تراورسها را هم در کارگاه خودمان تولید میکنیم و پروژه کاملا ایرانی است.