به گزارش ریلنیوز به نقل از راشا تودی، چین از طرح های بلندپروازانه خود برای تقویت صنعت ریلی کشور طی ۱۵ سال آینده رونمایی کرد. بخشی از این طرح مربوط به قطارهای مگلو «قطارهای مغناطیسی تندرو» میشود که مسافران را با سرعت ۶۰۰ کیلومتر در ساعت جابجا خواهد کرد. نمونهای از این قطارها اخیراً مجوز آزمایش گرفته است.
طبق مدارک گروه خط آهن دولتی چین، پکن همچنین قصد دارد ۲۰۰ هزار کیلومتر خط آهن جدید طی ۱۵ سال آینده بسازد. طول شبکه خط آهن چین از ماه جولای برابر با ۱۴۱۴۰۰ کیلومتر بوده است.
یکی از اهداف بزرگ چین کاهش زمان سفر بین شهرهای بزرگ این کشور است. انتظار می رود سفرهای داخلی شهری در چین تا سال ۲۰۳۵ کمتر از یک ساعت زمان ببرند و سفر بین مراکز استان های همجوار و شهرها ۳ ساعت طول بکشد.
در بسیاری از موارد به خاطر وجود قطارهای تندرو می توان به این هدف رسید. چین قصد دارد حدود ۷۰ هزار کیلومتر از این خطوط راه آهن را طی ۱۵ سال بسازد و زیرساختهای فعلی را دو برابر کند. پکن همچنین قصد دارد سرعت این قطارها را تا ۴۰۰ کیلومتر در ساعت بالا ببرد.
این کشور همچنین تلاش می کند چندین خط جدید از قطارهای مگلو را با سرعت حدود ۶۰۰ کیلومتر در ساعت راه اندازی کند. این قطارها بر خلاف قطار های معمولی بر روی ریلها شناور هستند. به این ترتیب اصطکاک چرخ ها کاملا از بین می رود و توسط میادین الکترومغناطیسی قدرتمندی کشیده می شوند.
وزارت حمل و نقل چین هفته گذشته مجوز آزمایش یک نمونه از این قطار های مگلو را با این سرعت صادر کرد. این نمونه در ماه مه آماده شده بود و احتمالاً سال آینده مجوز تولید آن صادر می شود. در صورت عملیاتی شدن این قطارها، ارتباط بهتری بین مراکز بزرگ جمعیتی چین مثل پکن و شانگهای یا چندگو و چانگ کینگ برقرار می شود.
فناوری مگلو دهه هاست در حال توسعه است ولی به خاطر هزینههای بالای سرمایه گذاری، پروژه های کوچکی از این طرح اجرایی شده است. چین یکی از سریعترین خطوط قطارهای مگلو را در اختیار دارد. این خط آهن شانگهای را به فرودگاه بین المللی پودانگ متصل می کند و در ۲۰۰۴ به کمک آلمان راه اندازی شده است.
پکن امیدوار است این فناوری به اندازه کافی برای تولید در مقیاس بالاتر رشد کرده باشد. این کشور قصد دارد در آینده ۹ خط جدید مگلو به طول هزار کیلومتر داشته باشد. چین در زمینه معرفی و تکمیل قطارهای مگلو رقابت سختی با ژاپن دارد.