اظهار نظر مجلسیها درباره اولویت توسعه ریلی در بودجه97
ساماندهی حملونقل عمومی با تکیهبر توسعه حملونقل ریلی باید موردتوجه قرار گیرد. این مهم یکی از سیاستهای کلی نظام و برنامه ششم توسعه است که در لایحه بودجه مطرح شده و موردتوجه قرارگرفته است.
اظهار نظر مجلسیها درباره اولویت توسعه ریلی در بودجه97
تیننیوز |
در سه روز گذشته صحن علنی مجلس شاهد اظهارنظرهای نمایندگان در رد یا تایید مفاد و ماده قانونهای بودجه 97 بوده است.
به گزارش تیننیوز، با توجه به اینکه این بودجهریزی در بخش ریلی با کاهش 28درصدی مواجه شده است، نمایندگان موافق، دلیل این امر را جایگزینی بودجهریزی برمبنای عملکرد، بهجای چانهزنی در بودجه عنوان کردهاند. این بخشی از سخنان رمضانعلی سبحانیفر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس است که در ادامه گفته است: در لایحه بودجه سال 97 به توسعه حملونقل ریلی توجه شده است. چرا که توسعه این بخش سهم مهمی در رونق اقتصادی دارد. همچنین به حملونقل عمومی که در صرفهجویی انرژی و کاهش آلودگی هوا و سفر ارزان مسافران تاثیرگذار است نیز توجه شده است.
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز با تأکید بر وجود انضباط مالی در تنظیم لایحه بودجه سال ۹۷ گفته: یکی از نکات برجسته لایحه توسعه حملونقل عمومی با تکیه بر حملونقل ریلی است.
داوود محمدی در جریان بررسی کلیات بودجه سال 97 در موافقت با آن ادامه داده است: نکات برجستهای در این لایحه موردتوجه قرارگرفته که بخشی از آنها مربوط به اصلاحات ساختاری بودجه است.
داود محمدی
نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز، لایحه بودجه سال 97 را بر مبنای عملکرد دانسته است و بیان کرده: این در حالی است که در سالهای گذشته درصدی از بودجه به استانها تعلق میگرفت بدون آنکه قیمت تمامشده خدمات مشخص شود اما این تغییر در لایحه سال 97 سبب انضباط مالی، کاهش هزینهها و افزایش ضریب بهرهوری میشود.
محمدی با تأکید بر اینکه ساماندهی حملونقل عمومی با تکیهبر توسعه حملونقل ریلی باید موردتوجه قرار گیرد، ادامه داده: این مهم نیز یکی از سیاستهای کلی نظام و برنامه ششم توسعه است که در لایحه بودجه مطرح شده و موردتوجه قرارگرفته است.
پیش از این نیز شادمهر کاظمزاده، عضو هیات رییسه کمیسیون عمران مجلس از کاهش بودجه ریلی اظهار ناراحتی کرده بود و تخصیص 350 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به توسعه صنعت ریلی را امیدوار کننده دانسته بود.
شادمهر کاظمزاده
در برنامه توسعه حملونقل ریلی، اعتبارات مربوط به دو قسمت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور و شرکت راهآهن، مجموعاً حدود 40 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.
به صورت جزئیتر میتوان گفت اعتبارات راهآهن حدود 28 درصد کاهش و اعتبارات مربوط به شرکت ساخت 55 درصد کاهش داشته است. راهآهن در سال گذشته 2 هزارو 757 میلیارد تومان اعتبار مصوب داشته که این اعتبار اعم از اعتبارات مربوط به طرحهای مندرج در پیوست یک قانون و طرحهای متفرقه بوده است. امسال این عدد 1982 میلیارد تومان شده است. پس بخش ریلی بهطور کلی حدود 28 درصد نسبت به سال گذشته کاهش اعتبار را تجربه کرده است.
مخالفان کاهش بودجه 97 با استناد به همین موارد، توسعه حملونقل ریلی را دور از انتظار میدانند و موافقان، تغییر شیوه بودجهریزی بر مبنای عملکردهای بخشهای مختلف از جمله بخش ریلی را بهنفع پویایی فعالیتهای اقتصادی راهآهن و بنگاههای اقتصادی ریلی میدانند.