به گزارش ریلنیوز به نقل از فارس ، یکی از معضلات اساسی کلانشهر تهران نوسازی بافت فرسوده است و در سه سال گذشته، مدیران موضوعات مختلفی را مبنی بر نوسازی مطرح کردند، اما اقدامات کلیدیای صورت نگرفته است.
۲۱ درصد از پارسلهای شهر تهران شامل ۲۱۰ هزار پارسل با جمعیت ساکن یکو نیم میلیون نفر در زمره بافتهای فرسوده مشمول سه شرط ریزانگی، ناپایداری سازهای و نفوذناپذیری قرار میگیرد. با وجود سهم ۵٫۳ درصدی بافت فرسوده از کل مساحت پایتخت، ۱۵ درصد جمعیت تهران در این محدوده سکونت دارند.
نقاط بافت فرسوده/پارسلها دارای ناپایداری سازهای هستند/الزامی شدن نوسازی ۱۰ درصد بافت فرسوده در هر سال
بیشترین بافتهای فرسوده در مناطق مرکزی و جنوبی تهران است. آمارها هم نشان میدهد پارسلها دارای ناپایداری سازهای هستند. البته در برنامههای پنجساله چهارم و پنجم توسعه کشور، نوسازی سالانه ۱۰ درصد بافتهای فرسوده الزامی شده است، البته روند نوسازی کند بوده است.
شهرداری تهران طرح بازآفرینی شهری را در دستورکار قرار داد و در ابتدای امر قرار شد خطوط راهآهن تهران – تبریز که در منطقه ۱۷ ۱۸ شهرداری تهران قرار داشت، جمع اوری شده و ریلها به زیر زمین منتقل شوند.
تفاهمنامهای بین شرکت راهآهن با شهرداری تهران منعقد شد
با توجه به اینکه پای دولتیها هم در این زمینه به میان کشیده شده بود، تفاهمنامهای بین شرکت راهآهن با شهرداری تهران منعقد شد. در این تفاهمنامه به من منظور فراهم کردن شرایط بهرهبرداری مناسب از عرصه فوقانی تونل راهآهن تهران – تبریز جهت ایجاد یک فضای مناسب شهری و استفاده عموم شهروندان به ویژه ساکنان محلات کمبرخوردار در مناطق ۱۷ و ۱۸ شهرداری و براساس طرح بازآفرینی، محور چهارباغ و همچنین اجرا و تکمیل تأسیسات زیربنایی تونل منعقد شد.
واگذاری اراضی به طور دائم به شهرداری
براساس این تفاهمنامه، حق بهرهبرداری از ارضی همسطح روباز تونل راهآهن تهران – تبریز حدفاصل بزرگراه نواب صفوی و خیابان نورد به طول حدود ۹ کیلومتر و عرض ۳۴ متر به طور دائم به شهرداری واگذار شد. همچنین اجرا و تکمیل تأسیسات زیربنایی تونل به منظور ایجاد فضای مناسب شهری براساس طرح بازآفرینی محور شارباغ جهت استفاده عموم شهروندان برعهده شهرداری گذاشته شد. همچنین به منظور بهبود حمل و نقل شهری و تسهیل دسترسی به فضای شهری، محور و استفاده عموم شهروندان تهران، راهآهن موافقت کرد با لحاظ شرایط فنی مورد تأئید راهآهن نسبت به صدور مجوز احداث و بهرهبرداری دو ایستگاه در طول مناطق ۱۷ و ۱۸ شهرداری اقدام شود.
اغاز اولین پروژه بار افرینی شهری/ تعیین تکلیف پروژه راه اهن تهران -تبریز
کاوه حاجعلی اکبری رئیس سازمان نوسازی شهر تهران در خصوص برنامههای بازآفرینی شهری به خبرنگار فارس گفت: اولین پروژه طرح بازآفرینی شهر مربوط به پروژه تهران – تبریز بود که مراحل نهایی خود را طی کرده و ظرف دو هفته آینده اجرایی میشود و البته باید طراحیها صورت گیرد.
حاج علی اکبری ادامه داد: در سازمان نوسازی برای این منظور مسابقهای برگزار شد و با مشاور هم قراردادی بستهایم.
اجرای پروژه راه اهن تهران تبریز/ اتمام کار در پایان سال جاری
رئیس سازمان نوسازی شهر تهران ادامه داد: البته در چهار نقطه کلیدی، عملیات اجرایی پروژه تا دو هفته آینده آغاز و تا پایان سال امکان بهرهبرداری صورت میگیرد.
وی در ادامه صحبتهایش به نوسازی خیابان فدائیان اسلام با مساحت ۴۵۰ هکتار اشاره کرد و گفت: این طرح هم در کمیسیون ماده ۵ تصویب و در حال بررسی است.
این مقام مسوول تأکید کرد: تصمیم داریم که زندگی را به مرکز شهر بازگردانیم.
حاج علی اکبری در خصوص کارخانه سیمان ری هم گفت: مسابقاتی برای این منظور برگزار شد. مصوبات هیأت وزیران هم دارد و قرار است این کارخانه به موزه صنعت سیمان تبدیل شود.
ارتقای کیفیت زندگی در محلات دارای بافت فرسوده
وی دوباره تأکید کرد: ارتقای کیفیت زندگی، تأمین خدمات در محلات بافت فرسوده جزو برنامههای ماست و پروژههایی در این زمینه انجام دادهایم.
شهرداری تهران برنامههایی برای بازآفرینی شهری دارد و تصمیم دارد که از نخبگان در این زمینه استفاده شود. محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران میگوید: با حضور حناچی شهردار تهران موضوع بازآفرینی بافت فرسوده سرعت بیشتری میگیرد، چون یکی از تخصصهای ویژه ایشان است.
بازآفرینی شهری یک طرح دولتی است/در حوزه مدیریت شهری ما کارها را دنبال میکنیم
وی با تأکید بر این موضوع که بازآفرینی شهری یک طرح دولتی است، وزیر مسکن و شهرسازی به صورت مشترک دنبال میکردند که باید آن بخش را از دولت پیگیری کرد، اما در حوزه مدیریت شهری ما کارها را دنبال میکنیم و کاملا در مسیر هستیم.
تسهیلات به شهروندان برای بازآفرینی بافت فرسوده/ تسهیلات از گذشته وجود داشته و ادامه دارد
وی به تسهیلاتی که به شهروندان برای بازآفرینی بافت فرسوده داده میشود اشاره کرد و گفت: پرداخت تسهیلات، معاف از پرداخت عوارض، اعطای تراکم اضافه از جمله شاخصهاست که در شهرداری تهران در اختیار شهروندان قرار میگیرد. البته این تسهیلات و خدمات از گذشته وجود داشته و هنوز همین شیوه ادامه دارد.
تعامل خوبی بین دولت و شهرداری در زمینه بازآفرینی شهری وجود دارد
به گفته هاشمی، تعامل خوبی بین دولت و شهرداری در زمینه بازآفرینی شهری وجود دارد، مهم این است که سرمایهگذاری بخش خصوصی به بازسازی بافت فرسوده جذب شود.
توافق صورت گرفت؛کار اجرایی شد
همچنین زهرا نژادبهرام عضو شورای شهر تهران در خصوص آخرین وضعیت توافق راهآهن با شهرداری در منطقه ۱۷ و ۱۸ به خبرنگار فارس گفت: این توافق صورت گرفته و کار اجرایی آغاز شده است.
براساس این گزارش، یکی از اقدامات شهرداری، نوسازی بافت فرسوده است که البته دستگاههای دیگر هم در این زمینه وظایفی دارند. شهرداری خطوط راهآهن تهران – تبریز را منتقل کرد، معضلی که سالیان سال در این مناطق وجود داشت، اما سالهاست که زمینهای این پروژه به حال خود رها شده است و قرار است که شهرداری در این بخش اقداماتی انجام داده و مسابقاتی هم برای طراحی آن برگزار کرد. البته مسئولین خبر دادهاند که کار اغاز شده است. باید دید چه زمان شهروندان میتوانند از این پروژه استفاده کنند.