• امروز : افزونه پارسی دیت را نصب کنید
  • برابر با : Saturday - 12 October - 2024
کل اخبار 6750اخبار امروز : 0
3

ظرفیت حمل و نقل ریلی راه‌‌‍آهن کرمانشاه مغفول مانده است

  • کد خبر : 30237
  • ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۰
ظرفیت حمل و نقل ریلی راه‌‌‍آهن کرمانشاه مغفول مانده است
رئیس اتاق کرمانشاه گفت: محدودیت تامین مواد اولیه، فرصت صادرات را از صنایع پلیمری گرفته است.

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از میلکان آنلاین ، کیوان کاشفی در جلسه پنجاه و هشتم شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمانشاه با اشاره به مشکلی که طی حدود هشت ماه اخیر برای تامین مواد اولیه صنایع پلیمری ایجاد شده، افزود: سهمیه مواد اولیه این واحدها به شدت کاهش یافته و بر اساس میزان تولیدات دو سال اخیر آنها اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد: به دلیل مشکلات اقتصادی چند سال اخیر بسیاری از این واحدها نتوانستند تولید زیادی داشته باشند و از همین رو سهمیه اختصاصی برای اساس میزان تولیدات ۲۴ ماهه اخیر برای آنها بسیار کم است.

رئیس اتاق کرمانشاه عنوان کرد: این در حالی است که در شرایط کنونی و به دنبال افزایش نرخ ارز، فرصت صادراتی خوبی برای این واحدها فراهم شده اما محدودیت تامین مواد اولیه فرصت‌ها را از صنایع پلیمری می‌گیرد.

کاشفی خواستار تسهیل‌گری سازمان صمت استان کرمانشاه برای حل مشکلات این واحدها شد.

وی در ادامه به موضوع راه‌اندازی ایستگاه باری راه‌آهن کرمانشاه هم اشاره کرد و افزود: این موضوع به طور مفصل در اواخر سال گذشته در جلسه شورای گفت و گو مطرح شد اما از آن زمان تا کنون اتفاقی خاصی در این بخش نیفتاده است.

به گفته رئیس اتاق کرمانشاه، ایجاد ایستگاه باری راه آهن کرمانشاه برای بسیاری از صنایع بزرگ استان مانند صنایع پتروشیمی، کارخانجات سیمان، شرکت نازگل و … ضروری است.

کاشفی تاکید کرد: حتی متقاضی بخش خصوصی هم برای راه‌اندازی این ایستگاه باری وجود دارد.

وی همچنین از مشکلات پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به بنگاه‌های اقتصادی هم یاد کرد و افزود: یکی از مهمترین این مشکلات لزوم بازگرداندن این تسهیلات بعد از یکسال است که شرایط کار را برای واحدها دشوار می‌کند.

رئیس اتاق کرمانشاه از اینکه بانک‌ها گاهی خود واحد تولیدی را به عنوان تضامین قبول نمی‌کنند هم گلایه کرد و یادآور شد: به علاوه روند پرداخت تسهیلات نیز درگیر بروکراسی پیچیده است.

کاشفی خاطرنشان کرد: اگر نیاز باشد موضوع تسهیل گری در پرداخت تسهیلات را حتی در شورای گفت و گوی ملی هم مطرح خواهیم کرد تا به این موضوع رسیدگی شود.
پیگیر بخش باری راه آهن کرمانشاه هستیم

در ادامه ستاندار کرمانشاه بر لزوم استفاده از ظرفیت راه‌آهن کرمانشاه برای حمل بار تاکید کرد. هوشنگ بازوند با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت باری راه آهن کرمانشاه، افزود: این راه آهن با سرمایه‌گذاری حدود هزار میلیارد تومان به کرمانشاه رسیده که رقم سرمایه‌گذاری آن به نرخ امروز حدود پنج تا شش هزار میلیارد تومان است.

وی تنها راه توجیه اقتصادی راه‌آهن کرمانشاه و برگشت سرمایه‌گذاری صورت گرفته را استفاده از بخش باری آن دانست و ادامه داد: اتکای صرف به بخش مسافری نمی‌تواند برای کرمانشاه توسعه ایجاد کند.

استاندار کرمانشاه با اشاره به پیگیری‌هایی که برای فعال شدن بخش باری راه آهن از طریق وزیر راه و شهرسازی وقت صورت گرفت، یادآور شد: اینکه قرار باشد ایجاد شاخه و آنتن‌های فرعی تا واحدهای تولیدی را به گردن خود صنایع بیندازیم برای آنها توجیه ندارد و قطعا حاضر به هزینه کرد بیش از ۱۵ ملیارد تومانی در این بخش نیستند، زیرا این هزینه کرد بعد از چندین سال حمل بار با ریل همچنان برای آنها جبران نخواهد شد.

بازوند اظهار کرد: دوباره پیگیری‌های لازم را برای این موضوع انجام خواهیم داد و در روزهای نخست هفته آتی ابتدا بازدیدی از آخرین وضعیت بخش باری راه آهن کرمانشاه خواهم داشت و در نهایت در روز دوشنبه (۱۴ مهر) طی جلسه‌ای با مدیرعامل شرکت راه آهن موضوع خطوط آنتنی راه آهن کرمانشاه برای بخش باری را پیگیری خواهم کرد.

بانک‌های کرمانشاه تمایل به پرداخت پول ندارند
وی در ادامه از مشکلات پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به بنگاه‌های تولیدی استان هم یاد کرد و گفت: متاسفانه در این زمینه از استان‌های دیگر عقب هستیم.

استاندار کرمانشاه با انتقاد از اینکه ساختار بانکی در کرمانشاه تمایلی به پرداخت پول ندارد، یادآور شد: حتی اگر مدارک و اسناد متقاضی هم تکمیل باشد، باز هم با پروسه سخت‌گیرانه مواجه می‌شود و بانک‌ها آنقدر فرد متقاضی را می‌آورند و می‌برند تا در نهایت پشیمان شود.

وی با بیان اینکه بانک‌ها برای هر موضوعی یک بخشنامه و قانون رو می‌کنند، ادامه داد: مشکل اصلی آنجا است که ادبیات مشترکی بین بانک و بخش خصوصی وجود ندارد.
بازوند شرایطی که برای پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش در نظر گرفته شده که وام گیرنده باید ظرف مدت یکسال وام خود را برگرداند را نقد کرد و افزود: در این شرایط اقتصادی و بحران بیماری کرونا امکان بازگرداندن یکساله تسهیلات برای هیچ بنگاهی فراهم نیست.
وی پیشنهاد کرد زمان بازگرداندن تسهیلات سرمایه در گردش به سه سال افزایش یابد و خواستار مطرح شدن و تصمیم‌گیری درباره این موضوع در شورای عالی بانک‌ها شد

استاندار کرمانشاه خاطرنشان کرد: درخواست دیگر ما این است که خود کارخانه به عنوان تضامین از سوی بانک‌ها پذیرفته شود.
بازوند به مشکلات و محدودیت تامین مواد اولیه واحدهای تولید محصولات پلیمری هم اشاره کرد و افزود: اگرچه این مشکل مختص به استان کرمانشاه نیست، اما چون اختیارات کافی به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در این زمینه داده شده تقاضا داریم با رویکردتسهیل گری به این واحدها کمک شود.
در این جلسه به مشکلات تسهیلات سرمایه در گردش، حمل و نقل باری ریلی و همچنین تامین مواد اولیه صنایع پلیمری پرداخته شد.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=30237

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.