نیروی کشش مهمترین گلوگاه شرکت راه آهن/راه آهن تنها ۱۲ درصد از حمل بار را برعهده دارد
به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سعید محمد زاده، در سخنانی در ششمین همایش سالانه مشتری مداری گروه مپنا اظهار کرد: باید به همراه مپنا اندیشهای کنیم تا این شرکت بتواند نیروی کشش را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد.
او با اشاره به اینکه بایستی به مدل تامین مالی برای تهیه لکوموتیو به شکل جدی بیاندیشیم گفت: تلاش کنیم از هر روشی که میشود این اقدام را انجام دهیم چرا که اگر قرار است در صنعت حمل و نقل ریلی کشور اتفاقی بیفتد، مهمترین گلوگاه آن مسئله تامین نیروی کشش است.
محمد زاده با تاکید بر اینکه مپنا باید در این زمینه قدم جدی بردارد، خاطر نشان کرد: مپنا توانسته است که درزمینه تکنولوژی قدم بلند بردارد، اما تنها این مسئله کفایت نمیکند بلکه باید بتوانیم این تکنولوژی را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم.
او با بیان اینکه مجموعه مپنا میتواند نقش بی بدیلی در توسعه کشور داشته باشد، تصریح کرد: اگر راه آهن به عنوان مشتری مپنا، یا برعکس، بخواهند خیر را به یکدیگر و مردم کشور برسانند باید توجه داشته باشند که آینده توسعه به شکل خطی میسر نیست.
محمد زاده با اشاره به ۹۰ سالگی راه آهن در سال جاری، درگزارشی از وضعیت کشور در حوزه حمل و نقل ریلی باری گفت: در طی ۹۰ سال گذشته اتفاقات متعددی در راه آهن کشور به وقوع پیوسته و این سوال مطرح است که آیا توانسته ایم در محور توسعه کشور و در حوزه حمل و نقل عملکرد مطلوبی داشته باشیم؟
مدیر عامل شرکت راه آهن تصریح کرد: همه میدانیم که در حوزه حمل و نقل کشور اگر یک تن کیلومتر بار از حوزه جادهای به ریل منتقل شود، برای کشور حدود ۷۹.۸ تومان سود و صرفه جویی اقتصادی به دنبال دارد.
محمد زاده افزود: این اتفاق بزرگی است که طی ۳ سال از ۳۲ میلیون تن بار توانسته ایم به ۴۰ میلیون تن بار برسیم، اما باید توجه داشته باشیم که چه میزان بار که میتوانست توسط ریل حمل شود، در جاده حمل شد.
مدیر عامل شرکت راه آهن با بیان اینکه در سال ۹۵ تنها در حوزه بارهای معدنی در کشور ۶۰ میلیون تن بار حمل شده و سهم ریل از آن تنها ۲۰ میلیون تن بوده است، افزود: جای تاسف است که از این ۴۰ میلیون تن باری که توسط جاده حمل شد، ۲۰ میلیون تن میتوانست در راه آهن حمل شود چرا که در مسیر موازی ریل بوده است.
او با تاکید بر اینکه هر یک تن کیلومتر بار، ۷۹.۸ تن برای کشور صرفه اقتصادی دارد، خاطر نشان کرد: نباید این موضوع تنها در حد حرف و شعار باقی بماند.
محمد زاده با اشاره اینکه در ایران ۳۵ میلیارد دلار در صنعت فولاد سرمایه گذاری شده است افزود: جای نگرانی است که برای حمل این بار ۳۵ ریال نیز در نظر گرفته نشده است.
او افزود: خیلی از منتقدین نسبت به انبوه سازی مسکن بدون توجه به سیستم حمل و نقل انتقاد دارند، اما میبینیم که برای حمل چنین حجم عظیمی از فولاد هیچ فکری نمیشود.
مدیرعامل راه آهن گفت: اگر این ۳۵ میلیارد دلار بار در سال ۱۴۰۴ به ۲۱۰ میلیون تن بار برسد، چگونه میتوانیم در آینده با توسعه خطی حمل این حجم بار را عملی کنیم؟
او اضافه کرد: اگر ما در راه آهن حمل همین یک سوم بار یعنی ۷۰ میلیون تن را داشته باشیم، سهم بار جادهای به ۱۴۰ میلیون تن خواهد رسید. این بدان معناست که به مجموع بار حمل شده در سال ۹۸، در مسیرهای معدنی ۱۰۰ میلیون تن بار اضافه کنیم درحالیکه که تا سال ۱۴۰۴ در توسعه جاده اتفاقی نمیافتد و در نهایت علاوه بر آنکه در موضوعات اقتصادی به توفیقی دست نیافته ایم با سونامی کشتار جادهای و مصرف انرژی مواجه خواهیم شد.
محمد زاده با بیان اینکه در حال حاضر قیمت گازوئیلی که در اختیار مصرف کننده قرار میگیرد از قیمت تمام شده آن کمتر است، تصریح کرد: نمیخواهم در موضوع مشتری مداری بگویم که مپنا برای راه آهن چه باید بکند و برعکس، بلکه سوال این است که ما برای ایران چه میخواهیم بکنیم و آیا نباید نگران چنین شرایطی باشیم.
او بابیان اینکه، راه آهن و مپنا در کنار هم برای بهبود آینده کشور و آبادانی آن قدم بر میدارند، اظهار کرد: همگان باید بدون شعار، برای رشد و آبادانی ایران و عزت مردمان این سرزمین قدم برداریم.
محمد زاده افزود: اگر در جهان بینی خود، معیار را رضایت مشتری برای جلب رضایت پروردگار قرار دهیم، میتوانیم همه مسائل را تبیین کنیم و ضمن اینکه باید عملکرد امروزمان دقیق باشد و از گذشته درس بگیریم تا بتوانیم برای آینده نیز دقیق گام برداریم.
مدیرعامل شرکت راه آهن با طرح این موضوع که امسال در حوزه اعتبارات عمرانی هیچ معجزهای رخ نخوهد داد و ما مشابه سال قبل با مضیقه در این حوزه مواجه هستیم گفت: راه آهن بایستی در برنامه ششم توسعه سهم حمل بار خود را به ۳۰ درصد برساند و امروز ما تنها ۱۲ درصد از حمل بار را برعهده داریم.
او با یادآوری اینکه در سال ۸۶ حدود ۲۰ درصد حمل و نقل را به عهده داشتیم، اما در سال ۹۲ به ۱۰ درصد رسیدیم و این درحالی بود که خصوصی سازی نیز انجام گرفت، افزود: این امر نشان میدهد که در مدیریت با مشکل مواجه هستیم.
محمد زاده با بیان اینکه راه آهن از سال ۹۲ تا کنون توانست این میزان را به ۱۲ درصد برساند اظهار داشت: در سال ۹۵ توانستیم از حمل ۳۲ میلیون تن بار به ۴۰ میلیون تن بار برسیم و امیدواریم که امسال بتوانیم این میزان را به ۴۸ میلیون تن افزایش دهیم.
او یکی از عوامل این امر را کاهش تعرفه سهم دسترسی در حوزه بار از ۵۷ درصد به ۱۹ درصد دانست و گفت: ۳۰ درصد باری که ما در نظر داریم به آن برسیم حدود ۱۹۰ تا ۲۰۰ میلیون تن بار است و این به معنای افزایش ۴ برابری حمل بار است که برای رسیدن به آن مسئله اصلی ما تامین نیروی کشش است.
مدیرعامل شرکت راه آهن یکی از مضیقههای جدی راه آهن را برای بهره وری بیشتر و افزایش سرعت بازرگانی را تامین نیروی کشش عنوان کرد و افزود: آیا با این شرایط میتوانیم اگر ۴۰۰ میلیون تن باری که در جاده حمل میشود، همین امروز ۱۰۰ میلیون تن آن را به ریل منتقل کنیم؟
او با بیان اینکه پایینترین نرخ تعرفه حمل و نقل بار دردنیا به ایران تعلق دارد، اظهار کرد: کاهش این تعرفه دیگر نمیتواند مزیت رقابتی مناسب ایجاد کند.
محمد زاده گفت: اگر چشم بدوزیم که راه آهن برای تامین نیروی کشش تعرفه خود را کاهش دهد باید بدانیم که این توقع در مقایسه با اقتصاد جهان و ریل حرف عاقلانهای نیست و برای ما مزیت رقابتی ایجاد نخواهد کرد.
او با پیشنهاد اینکه راه آهن از راه اندازی شرکت نیروی کشش در مپنا استقبال میکند، در پایان تاکید کرد: اگر برای آینده کشور، مصرف انرژی و آمار کشتار جادهای نگران هستیم باید بدانیم با مدیریت فعلی به سمت افزایش این نگرانیها پیش میرویم.