به گزارش ریلنیوز به نقل از تسنیم، خیرالله خادمی در حاشیه مراسم آغاز ریل گذاری راه آهن همدان-سنندج راه آهن همدان-سنندج را در راستای توسعه کریدورهای بین المللی در ایران و ایجاد کریدور ریلی غرب کشور عنوان کرد و افزود: این خط ریلی به طول ۱۵۰ کیلومتر به عنوان بخشی از پروژه ریلی تهران-همدان-سنندج در دستور کار قرار گرفته که مرکز دو استان همدان و کردستان را یه یکدیگر متصل می کند.
وی با بیان اینکه این پروژه به عنوان حلقه مفقوده کریدور ترانزیتی ریلی ایران در زمره پروژه های جهش تولید قرار دارد اظهار داشت: در سال های قبل راه آهن تهران-همدان افتتاح و به بهره برداری رسید و ادامه این مسیر برای اتصال کردستان به شبکه ریلی آغاز شد که ۴۸ کیلومتر از آن در استان همدان و ۱۰۲ کیلومتر از آن در استان کردستان واقع شده است.
وی پیشرفت فیزیکی زیرسازی این پروژه را ۸۲ درصد اعلام کرد و گفت: این مسیر ریلی در سه قطعه تعریف شده که قطعه یک به طول ۶۴٫۵۰ کیلومتر، قطعه دوم به طول ۵۶٫۳۲ کیلومتر و قطعه سوم به طول ۲۹٫۵۳ کیلومتر در دست اجرا است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با اشاره به استفاده از ریل ملی در این پروژه، این موضوع را سبب تسریع در عملیات اجرایی عنوان و اضافه کرد: در حال حاضر ۶۵ کیلومتر از این مسیر آماده ریل گذاری است و در مجموع نیز به ۲۱ هزار تن ریل برای این پروژه نیازمندیم.
خادمی در تشریح مسیر راه آهن همدان-سنندج گفت: این خط ریلی از ایستگاه همدان منشعب و با عبور از حوالی شهرهای بهار، لالجین، صالح آباد، قروه و دهگلان به ایستگاه سنندج منتهی می شود.
وی ترافیک پیش بینی شده برای سال اول بهره برداری در این خط ریلی را ۰٫۵ میلیون تن بار و ۰٫۳ میلیون نفر مسافر و برای سال بیستم ۱ میلیون تن بار و ۰٫۶ میلیون نفر مسافر عنوان کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در تشریح مزایای بهره برداری راه آهن همدان-سنندج گفت: اتصال سنندج به شبکه راه آهن سراسری، امکان توسعه آتی پروژه و اتصال آن به استان های آذربایجان شرقی، غربی و کرمانشاه، امکان جابجایی محصولات کشاورزی و تولیدات صنایع و کارخانه های موجود در استان های همدان و کردستان و ظرفیت جابجایی ۴/۶ میلیون تنی کالا از مرز باشماق کردستان عراق را از جمله مزایای بهره برداری از این خط ریلی است.