به گزارش ریلنیوز به نقل از فارس، خیرالله خادمی عصر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از حدود ۱۴ هزار کیلومتر مسیر ریلی در کشور ۱۲ هزار کیلومتر آن مسیر اصلی است اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۳ هزار و ۴۰۰ کیلومتر مسیر ریلی در کشور در حال اجرا داریم که این عدد قابل توجهی نسبت به ریلهای موجود است.
وی با بیان اینکه اولویت ما امسال و سال آینده براساس ابلاغ رهبری در خصوص پروژههای جهش تولید تدوین شده است افزود: طبق برنامه حدود یکهزار و ۶۰۰ کیلومتر از مسیرهای ریلی در قالب هشت پروژه را در اولویت اجرا قرار دادیم که امیدواریم ۴۷۰ کیلومتر از این مسیرهای ریلی را برای امسال و مابقی را سال آینده به نتیجه برسانیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی از اتصال مسیر ریلی «خواف» به سمت «هرات» افغانستان در ماه آینده خبر داد و گفت: این اتصال ریلی هم از نظر ترانزیت در بنادر جنوبی ایران و هم خروج افغانستان از بن بستی که در تدارکات کالایی دارد، مهم است؛ همچنین میتواند تاثیرگذاری بالایی برای شرق کشور داشته باشد.
وی در خصوص مقایسه حجم ساخت و ساز و توسعه شبکه ریلی خاطرنشان کرد: متوسط ریلسازی در کشور ۱۷۰ کیلومتر در سال بوده، بنابراین یکهزار و ۶۰۰ کیلومتر عدد قابل توجهی است که در دو سال طبق برنامه به بهرهبرداری میرسد که این موضوع اتفاق بزرگی در توسعه ریلی کشور محسوب میشود.
خادمی با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور در حال استفاده و یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر آزادراه در دست اجراست، اضافه کرد: در قالب پروژههای جهش تولید ۶۶۰ کیلومتر از آزادراههای در حال احداث با پیشرفت بالا را اولویت اول قرار دادیم.
وی با تاکید بر اینکه امیدواریم ۶۶۰ کیلومتر آزادراه را تا پایان سال ۱۴۰۰ تحویل دهیم تاکید کرد: با توجه به راندمان ساخت آزادراهسازی کشور که حدود ۹۳ کیلومتر در سال بوده، ۶۶۰ کیلومتر آزادراه، عددی قابل توجه است که در طول امسال و سال آینده تحویل میشود، با این پروژه نزدیک به ۲۵ درصد طول آزاد راههای کشور افزایش مییابد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نقش قابل توجه این میزان آزادراه در ایمنی تردد جادهای و افزایش ظرفیت تردد در محورها و تکمیل شبکه آزادراه کشور ادامه داد: از حدود ۷ هزار و ۷۰۰ کیلومتر بزرگراه در حال ساخت در کشور، طبق اولویتبندی انجام یکهزار و ۸۶۰ کیلومتر در برنامه دوساله داریم امیدواریم که حدود ۸۰۰ کیلومتر از این محورها را امسال و مابقی را سال آتی تحویل بدهیم.
وی با اشاره به اینکه در قالب برنامههای بالا، سه محور ارتباطی هم به کشور اضافه میکنیم افزود: محور جدید مریوان به سمت سنندج داریم که تاثیر زیادی در توسعه منطقه خواهد داشت.
خادمی محور جدید دیگر را از قزوین به سمت الموت دانست که به محورهای منتهی به شمال کشور اضافه میشود گفت: محور جدید بعدی استان کهکیلویه و بویراحمد به سمت بندر امام است.
وی با تاکید بر اینکه هر کدام از این محورها زمینهای برای توسعه و تردد کشور است در خصوص تاثیر شیوع کرونا بر این مجموعه بیان کرد: ابتدای سال قطعا تاثیر داشت؛ اما با رعایت پروتکلهای ستاد مقابله با کرونا همه کارگاهها که اعتبار دارند؛ البته در بخش زیرساختی به خوبی فعالاند.
معاون وزیر راه و شهرسازی به فعالیت راهآهن همدان به سمت سنندج در ۱۵۰ کیلومتر، راهآهن زاهدان با ۳ هزار نفر نیروی کار و آزادراه شمال و جنوبی و… به عنوان نمونه اشاره کرد و تاکید کرد: چون کارگاهها در فضای آزاد فعالند این ویروس خیلی نمیتوانند تاثیر داشته باشند؛ مگر در خوابگاهها، غذاخوریها و… که همه دستورالعملهای ستاد مبارزه با کرونا در این مجموعهها به کار گرفته شده است.