به گزارش ریلنیوز به نقل از ایلنا ، محمد صفایی دلویی با اشاره به ضرورت توجه به ظرفیت کشورهای منطقه و استفاده از آن ها، اظهار داشت: ارتباط ما با کشورهای همسایه، توسط مدیران وزارت خارجه نادیده گرفته شده است در حالی که این ارتباط اقتصادی و سیاسی در شرایط تحریمهای فعلی میتواند بسیاری از فشارهای وارده را بر مردم کاهش دهد.
وی ادامه داد: در سال گذشته مجموع صادرات ما به اتحادیه اروپا کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار و واردات نیز ۴۹۰ میلیون دلار بوده است در حالی که در همین سال ما ۳ میلیارد دلار صادرات به افغانستان داشتیم و در مقایسه با اتحادیه اروپا این رقم بیش از ۶ برابر بوده است.
این نماینده مجلس با اشاره به افتتاح راه آهن خواف- هرات که دو کشور ایران و افغانستان را به یکدگیر از مسیر ریلی متصل میکند، گفت: قطعا توسعه ریلی با کشورهای افغانستان عراق، سوریه و کشورهای میانه میتواند ما را به بازارهای هدف این کشورها نزدیکتر کند و باید برای این امر برنامه ریزی صورت گیرد.
صفائی دلویی، توجه نمایندگان به توسعه خطوط راه آهن و گسترش ناوگان ریلی را یکی از برنامه های مهم نمایندگان مجلس عنوان کرد وافزود: همانطور که می دانیم حمل و نقل ریلی بسیار مقرون به صرفه تر از سایر وسایل حمل و نقلی به ویژه در خصوص باربری است. البته از نظرکاهش آلایندگی و ایمنی بالای جابجایی بار و مسافر هم قابل مقایسه با سایر وسایل حمل و نقلی نیست. این مهم همواره مورد توجه نمایندگان است و در جلسات علنی که با مسئولان وزارت راه داشتیم نسبت به تسهیل مقررات و تصویب بودجه های عمرانی نهایت همکاری را داشتیم.
عضو کمیسیون اقتصادی به مصوبه اعطای تسهیلات توسط صندوق توسعه ملی برای توسعه راه آهن شرق کشور اشاره کرد و گفت: انجام این طرح که در مسیر گناباد به بیرجند قرار است اتفاق بیفتد مطمئنا برای مردم منطقه ثمرات بسیاری را خواهد داشت و یکی از آرزوهای مردم استان خراسان جنوبی را با وجود گذشت ۱۶ سال از استان شدن محقق می کند.
وی ادامه داد: با تکمیل این مسیر و اتصال آن به راه آهن زاهدان و سپس، چابهار میتواند دسترسی بازرگانان ما به کشورهای آسیای میانه، هند و افغانستان را بسیار تسهیل کند و هزینه های تجار را بسیار کاهش دهد.
نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس، استفاده از سرمایه گذران خارجی را در کنار سرمایه گذاران داخلی باعث تسریع اجرای طرح های عمرانی در کشور دانست و گفت: با توجه به جغرافیای وسیعی که ما با کشورهای همسایه داریم و همچنین پتانسیل عظیمی که در تجارت خارجی با این کشورها وجود دارد بدون شک توسعه راه های ارتباطی من جمله راه آهن می تواند در بحث باری و مسافری به گسترش تجارت و کاهش هزینههای جابجایی بار کمک کند و این مهم میتواند به کاهش هزینه تمام شده کالای نهایی مردم منجر شود.
وی افتتاح پروژه راه آهن – هرات را یکی از دستاوردهای ملی عنوان کرد و گفت: باید در انجام این طرح و یا طرحهای مشابه از حضور شرکتهای سرمایه گذار چینی که در بحث ساخت جادهها و راه آهن در سالهای گذشته موفق ظاهر شدند نیز استفاده کرد. مطمئنا با همراهی آنها در کنار پیمانکاران ایرانی میتوان به تسریع روند اجرایی پروژهها کمک کرد البته اولویت با ظرفیت داخل است و مسئولان ما باید سعی کنند تا در روند اجرایی پروژه در کنار پیمانکاران داخلی از مشارکت سرمایه گذاران خارجی استفاده کنند.