به گزارش ریلنیوز به نقل از روابط عمومی شرکت ذوبآهن اصفهان، منصور یزدیزاده در این خصوص گفت: تولید ریل زبانهسوزن که مصارف گستردهای در صنعت ریلی کشور دارد، پس از تولید ریلهای درون و برونشهری در دستور کار شرکت قرار گرفت و طراحی و ساخت غلتکهای آن سه ماه طول کشید که توسط کارشناسان این شرکت باکار شبانهروزی با توجه به نیاز کشور انجام شد.
مدیر عامل ذوبآهن اصفهان با اشاره به این که هیچ محدودیتی در تولید ریل نداریم و برای صادرات آن هم برنامهریزی کردهایم، افزود: تولید این محصول سختتر از تولید ریلهای دیگر است و چون هیچ محور تقارنی ندارد، تولید آن پیچیدگیها و حساسیتهای خاصی دارد.
وی به اهمیت این ریل در صنعت حمل و نقل ریلی کشور اشاره کرد و گفت: کارهای تکمیلی بر روی ریل زبانه سوزن در شرکت دیگری انجام میشود و در نهایت سوزن ریل ملی در خطوط کشور مورد استفاده قرار میگیرد.
یزدیزاده با اشاره به این که این ریل در طول ۱۳ متر تولید میشود، اظهار داشت: ریل سوزن به صورت عمده جهت تغییر مسیر قطار استفاده میشود و تا کنون تامین آن متکی کامل به واردات بود و لذا تولید آن یک موفقیت بزرگ برای کشور است و توسعه حمل و نقل ریلی کشور را تسهیل میکند.
مهرداد تولاییان نیز در این خصوص گفت: طراحی این محصول توسط کارشناسان ذوبآهن انجام شده و با توجه به تجربیاتی که در این زمینه داریم، در طراحی و تولید این محصولات جدید هیچ مشکلی نخواهیم داشت.
معاون بهرهبرداری ذوبآهن اصفهان افزود: دستگاه سوزن به مجموعهای از ریلهای خاص زبانههای سوزن، صفحات اتصال، قطعات ریختهگری یا فورج شده، انواع تراورسها و … اطلاق میشود که در خطوط و ایستگاههای راهآهن به منظور تعویض مسیر قطار مورد استفاده قرار میگیرد و امکان تغییر از یک مسیر به مسیر دیگر را در تقاطع ها فراهم میسازد.
وی با اشاره به اینکه سوزن یک وسیله مهم و حیاتی در صنعت ریل است افزود: ریل سوزن در بین اجزای مختلف سوزن، از اهمیت بیشتری نسبت به دیگر قسمتها برخوردار است، به نحوی که استفاده از ریل سوزن استاندارد در عملکرد صحیح سوزن و جلوگیری از بروز حوادث ریلی بسیار موثر میباشد.
تولاییان با اشاره به این که تولید سوزن ریل ۶۰E1A1 دارای پیچیدگیهای خاص در طراحی و تولید است گفت: این محصول برای سالهای طولانی از خارج کشور تامین میشود که علاوه بر ارزبری زیاد، موجب وابستگی به کشورهای دیگر نیز شده بود و تولید این محصول نه تنها مانع خروج ارز از کشور میشود، بلکه در صورت صادرات، ارز آوری نیز خواهد داشت.
معاون بهرهبرداری ذوبآهن ریختهگری فولاد این محصول را نیز مهم دانست و گفت: پس از طراحی محصول، تامین قطعات مورد نیاز و آماده سازی خطوط تولید، فولاد ریل سوزن ریختهگری شده و تولید آزمایشی این پروفیل انجام و پس از حصول موفقیت آمیز کلیه پارامترهای مورد نظر، تولید ریل سوزن ۶۰E1A1 به طور انبوه نیز انجام شد.
وی تولید ریل ملی و قطعات سوزن ریل را افتخار بزرگی برای کشور دانست که چشمانداز جدیدی در توسعه صنعت حمل و نقل ریلی به وجود میآورد و اظهار داشت : تولید این محصول استراتژیک با توجه به دانش فنی و تجربه پرسنل بخشهای فولادسازی و نورد شرکت ذوبآهن و در انطباق با الزامات استانداردهای ذیربط صورت گرفت.
محمد امین یوسفزاده نیز در این خصوص گفت: صفر تا صد این ریل در داخل طراحی شد و تولید آن نسبت به ریل، چند برابر سختتر بود. بعد از طراحی، رفع اشکالات انجام شد و سپس به پروفیل رسیدیم و بعد از آن پروفیل نرمال شد و تولید انبوه حاصل شود.
مدیر مهندسی نورد ذوبآهن اصفهان مصرف ریل زبانه سوزن در کشور را حدود ۲ هزار تن دانست که البته همین مقدار هم جهت تعویض سوزن های قدیمی مورد نیاز است.