• امروز : افزونه پارسی دیت را نصب کنید
  • برابر با : Tuesday - 12 November - 2024
کل اخبار 6763اخبار امروز : 0
6

جزییات افتتاح ششمین مرز ریلی کشور

  • کد خبر : 31099
  • ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
جزییات افتتاح ششمین مرز ریلی کشور
مراسم آیینی افتتاح راه آهن خواف هرات که با حضور مسئولان دو کشور ایران و افغانستان و دستور رییس جمهور برگزار شد، برای نخستین بار مسیر مهم اتصال ریلی دو کشور ایران و افغانستان را برقرار کرده است.

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از ایسنا،  طی آیینی امروز  (۲۰ آذر)  با حضور مقامات رسمی دو کشور ایران و افغانستان، بخشی از مسیر ریلی راه آهن خواف – هرات به طول ۱۴۰ کیلومتر افتتاح شد.

در این مراسم، مقامات رسمی دو کشور با حضور در ایستگاه های راه آهن خواف در ایران  و روزنک در افغانستان، از طریق ویدیو کنفرانس به طور همزمان اقدام به افتتاح این مسیر ریلی کردند.

با افتتاح این مسیر، برای نخستین بار ارتباط ریلی دو کشور ایران و افغانستان برقرار می شود. همچنین طی این افتتاحیه، اولین محموله باری سیمان تردد خود را در این مسیر ریلی آغاز کرد.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در رابطه با خط ریلی “خواف-هرات” گفته است: خواف-هرات، ششمین مرز ریلی کشور است و سالانه ظرفیت جابه‌جایی ۶ میلیون تن بار را دارا است.


او با اشاره به اینکه، هفته گذشته، قطار مسافری و باری را در این مسیر سیر دادیم و همه شرایط برای شروع عملیات رسمی مبادله ریلی مهیا بود، افزود: این پروژه، تا ایستگاه “روزنک” افتتاح  شد.


رسولی بیان کرد: ۷۸ کیلومتر این پروژه در خاک ایران و ۶۲ کیلومتر نیز در خاک افغانستان ساخته شده است؛ از ایستگاه خواف تا روزنک شامل دو قطعه است و ادامه این خط ریلی نیز شامل قطعه‌ای ۸۰ کیلومتری تا فرودگاه شهر هرات است که هنوز ساخته نشده است.


او ادامه داد: افغانستان از طریق این شبکه ریلی به آب‌های آزاد دسترسی پیدا می‌کند و می‌تواند از طریق ایران با ترکیه و کشورهای حوزه CIS مراودات ترانزیتی خود را داشته باشد.


معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل برخورداری از موقعیت جغرافیایی ارزشمند، این فرصت را برای همسایگانی که محصور در خشکی هستند،  فراهم کرده است تا مراودات ترانزیتی خود را با کشورهای دیگر ادامه دهند.


رسولی گفت: ظرفیت ترانزیت در این مسیر یعنی از ترکیه، کشورهای حوزه CIS و حتی خلیج فارس برای کشورمان در حدود ۷/۱ میلیون تن است و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، مذاکرات مفصلی را شروع کرده تا سهم بیشتری از این ظرفیت ترانزیتی به شبکه ریلی اختصاص دهیم؛ در حوزه صادرات و واردات و مراودات دوجانبه بین ایران و افغانستان نیز برآورد سه میلیون تن بار در شرایط موجود وجود دارد و البته این میزان تا ۶ میلیون تن قابل ارتقاء است.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=31099

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.