به گزارش ریلنیوز به نقل از تسنیم؛ سید مناف هاشمى در ویژه برنامه شبکه خبر به مناسبت روز حمل و نقل و عمومی ضمن تبریک ٢۶ آذر ماه و گرامیداشت روز حمل و نقل گفت: بیشک شهرداریها به تنهایى و صرفاً از محل درآمدهای حاصل نمیتوانند زیرساختهای لازم برای توسعه و نوسازی ناوگان را فراهم کنند.
وی با تاکید بر اینکه انباشتگی ۱۰ ساله در حوزه حمل ونقل کار را برای مدیریت شهری سخت کرده است، به قوانین متعدد بالادستی از جمله قانون حمایت از سامانه های حمل و نقل ریلی شهری و حومه مصوب سال ۸۵، قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوب ۸۶ ،قانون استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی برای حمل و نقل ریلی و عمومی شهری مصوب سال ۸۸، قانون هدفمند کردن یارانه ها مصوب سال ۸۸ ،قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال ۸۹ اشاره کرد و گفت در تمامی این قوانین دولت موظف به حمایت و اجرای تکالیفی در حوزه حمل و نقل با اولویت حمل و نقل عمومی درون شهری شده اما متاسفانه تاکنون عزم جدی در عمل به تکالیف مذکور مشاهده نشده است.
معاون حملونقل، ترافیک شهرداری تهران با اشاره به مصوبه ۵ هزار دستگاه اتوبوس که توسط رئیس جمهور در ستاد ملی کرونا اعلام شده است، گفت: انتظار میرود با توجه به فرسودگى ناوگان در تهران، ۵۰ درصد از این تعداد اتوبوس سهم شهر تهران شود.
هاشمی تصریح کرد: در حال حاضر از مجموع نزدیک به ۵۶۰۰ دستگاه اتوبوس شهر تهران تعداد ۳۴۰۰ دستگاه آن یعنی رقمی حدود ۶۱ درصد از کل ناوگان شهر تهران عمری بالای ١٢ سال داشته و فرسوده است که در صورت عدم نوسازی و توسعه ناوگان موجود؛ با افزایش بیش از پیش سن ناوگان و در نتیجه کاهش بهره وری و افزایش هزینه های جاری و در نهایت از رده خارج شدن اتوبوس ها را شاهد خواهیم بود شهر تهران بر اساس اسناد بالادستی به حداقل ٩ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد. برای دستیابی به این هدف لازم است در یک برنامه میان مدت حدود ۶ هزار دستگاه اتوبوس نوسازی و حداقل ٣ هزار دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران افزوده شود.که البته با توجه به فرسودگی شدید ناوگان،نوسازی ٣ هزار دستگاه تا پایان سال ۱۴۰۰ امرى اجتناب ناپذیراست.
وى با بیان اینکه تهران به ۲۵۰کیلومتر دیگر مترو نیاز دارد ادامه داد: ساخت ۲۵۰ کیلومتر مترو و تامین ۱۵۰۰ واگن برای خطوط متروی تهران ۲۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و نکته اینجاست چنانچه به مترو توجه نشود در آینده اى نه چندان دور، مترو را نیز مانند اتوبوسرانی باید تعطیل کرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه رقم دقیق بدهی دولت به شهرداری تهران باید توسط نهاد هاى ذیربط بررسى شود تصریح کرد: اگر بخواهیم از زاویه عدم تحقق بودجه سالانه در ۱۰ سال گذشته به آن نگاه کنیم باید سالی ٨ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان فعالیت عمرانی در مترو واتوبوسرانی صورت میگرفت که عملا چیزی حدود ۱ هزار میلیارد تومان از سوی شهرداری و ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد و به اندازه ی یک دهم نیاز شهر را محقق کرده ایم.
هاشمى ادامه داد: حمل ونقل عمومی حق مردم به ویژه قشر متوسط جامعه است. در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل عمومی تلاش و کمکی نکرده است، گفت:؛ طی دو سال گذشته بودجه شهرداری ۱۵۰۰ میلیارد تومان در شرکت بهره برداری مترو تهران و ۱۴۰۰ میلیارد تومان برای نگهداشت شهر به اتوبوسرانی تخصیص داده شده و همین طور مبلغ ۲ هزار میلیارد هم از طریق اوراق مشارکت و منابع خود در بحث احداث تونل و توسعه مترو هزینه کرده ولی ببینیم دولت چقدر کمک کرده؟
به گفته ی هاشمی در سال قبل چیزی حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیارد تومان یارانه بلیط مترو دریافت کرده ایم و سوال من این است آیا این رقم در مقابل ۳ هزار میلیارد تومان هزینه کرد شهرداری تهران عددی است ؟
معاون شهردار تهران در ادامه صحبت های خود اظهار کرد: در حوزه عمرانی مترو در سال گذشته و در لایحه بودجه سال آینده ۶٢ میلیارد تومان لحاظ شده که من از خانم حصاری به عنوان نماینده دولت سوال میکنم با این بودجه چند متر، مترو می توان ساخت؟ این درحالی است که دربودجه شهرداری تهران ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای عمران مترو لحاظ شده است . این میزان حمایت های شهرداری و دولت را مردم عزیزمان مقایسه خواهند کرد، شهرداری تهران حداقل به بیش از ۵۰ درصد از تعهدات خودش در حوزه حمل و نقل عمومی عمل کرده است.
به گفته معاون شهردار تهران در طی یکسال گذشت حداقل ۵۰ مکاتبه و جلسه حضوری به منظور پیگیری مطالبات در این حوزه داشتیم . گرچه واقف هستیم که بدترین سال تحریم و شرایط سخت کرونا را میگذرانیم اما باید در نظر داشت علاوه بر اینکه درآمدهای شهردارى نیز کم شده، هزینه های ما هم افزایش یافته است. معتقدم دولت هیچ کمکی در حوزه توسعه و نوسازی حمل و نقل و ترافیک به شهر تهران نکرده است، دولت ها حمل و نقل را رها کردند و مجلس هم در دو دوره ی قبل در این حوزه خوب نظارت نکرده است.
وی در ادامه به قانون جرایم راهنمایی و رانندگی اشاره کرد و گفت: برابر(ماده ۲۳) این قانون ۶۰ درصد از مبالغ جرایم متعلق به شهرداری ها است بر این اساس در سال گذشته میبایست هزار میلیارد تومان از محل جرایم رانندگی دریافت می کردیم که تا این لحظه حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان دریافت کردیم که آن هم بخشی به صورت غیر نقد بوده است. پیش بینی ما این است که قریب به ۱۸۰۰ میلیارد تومان جریمه در سال جاری داشته باشیم و سهم تهران بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان است که متاسفانه در لایحه پیشنهادی بودجه توجهی به آن نشده است.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه در سال ٩٩، ریالى بابت یارانه بلیت از سوى دولت به شهرداری تهران پرداخت نشده است، تصریح کرد: نیت از گفتن این صحبت ها گله گذارى نیست اما معتقدم باید در کنار هم و با هم موارد را جلو ببریم اما اگر واقعیت ها بازگو نشود و انتظارات روی هم انباشته شود به مردم جفا کردیم.
سید مناف هاشمی در پایان اظهار کرد: گرچه زحمات این دولت قابل تقدیر است ولی عقب ماندگی گذشته را با این ارقام نمی توان جبران کرد، به طور مثال دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ یارانه بلیت را هزار میلیارد تومان اعلام کرده ولی نیاز فعلی شهر تهران ٣ هزار میلیارد تومان است که این سهم دولت است و اگر بخواهیم سهم مردم را هم بین شهرداری و دولت تقسیم کنیم، سهم دولت ۴۵۰۰ میلیارد تومان خواهد بود؛ اگر بخواهم واضح بگویم با این ارقام نمی توانیم حمل و نقل عمومی که طی ۱۰ سال از آن غفلت کردیم را سامان بخشیم.