محمد اسلامی روز سه شنبه در حاشیه بازدید از ایستگاه شهرک خاوران خط آهن میانه – تبریز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به وارداتی بودن ریل در سال های قبل افزود: خوشبختانه با اهتمام دولت و تاکید رییس جمهوری، تولید ریل در ذوب آهن اصفهان آغاز شده و کشور در مسیر حرکت به سمت خودکفایی در رفع نیاز به این قلم اساسی است.
وی با بیان اینکه پیمانکاران اکنون در نوبت دریافت ریلی های تولید ملی قرار دارند، اضافه کرد:خوشبختانه تحویل ریل های تولیدی ذوب آهن اصفهان به پیمانکاران طرح های شبکه ریلی آغاز شده است. ما باید به صادرکننده صنعت ریلی تبدیل شویم.
وزیر راه و شهرسازی یادآوری کرد: از زمان آغاز تولید ریل داخلی دیگر ریل وارد نکرده ایم. اکنون طرح های ریلی میانه – تبریز، اردبیل – سرچم، سنندج و چابهار و خراسان شمالی و کاسپین همه منتظر ریل تولید داخل هستند.
وی ادامه داد: تا پایان دولت ۴۰ هزار تن ریلی تولید داخل نیاز داریم.
اسلامی با اشاره به تلاش دولت برای پیشبرد طرح های ریلی تحت هر شرایطی افزود: قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید ۱۰ هزار کیلومتر مسیر ریلی داشتیم که این میزان تا پایان سال آینده به حدود ۱۵ هزار کیلومتر می رسد.
وی اضافه کرد: این نشان می دهد در طول چند سال اخیر ۵۰ درصد به زیرساخت های ریلی کشور اضافه شده است.۱۵ هزار کیلومتر طرح ریلی نیز در حال مطالعه وجود دارد که تلاش می شود آنها نیز به مرحله اجرا برسند.
تاکید وزیر راه و شهرسازی بر تسریع در تکمیل خط آهن میانه- تبریز
همچنینوزیر راه وشهرسازی بر لزوم تلاش همگانی برای تکمیل خط آهن میانه – تبریز در حدفاصل ایستگاه خاوران تا میدان راه آهن تبریز تاکید کرد.
محمد اسلامی روز سه شنبه در بازدید از ایستگاه شهرک خاوران خط آهن ۲۰۳ کیلومتری میانه – تبریز افزود: خط آهن میانه – تبریز، خط آهن اروپایی ماست و از اهمیت ویژه ای برای ترانزیت کالا برخوردار است.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه خط ریلی قفقاز نیز باز شده است، عبور دو خط ریلی از تبریز برای ما حیاتی است.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: باید راهی برای تامین مالی تکمیل این طرح پیدا کنیم.
ایستگاه مسافری خط آهن میانه – تبریز در زمینی به وسعت بیش از ۳ هزار متر مربع احداث می شود که سایبان پایانه مسافری آن ۱۴۰۰ متر مربع و سکوی مسافری نیز ۳ هزار و ۶۰۰ متر مربع در نظر گرفته شده است.
هزینه ساخت این ایستگاه حدود ۶۵ میلیارد تومان برآورد شده است.
طرح راه آهن میانه – تبریز حدود ۲۰۳ کیلومتر است که ۱۳۲ کیلومتر آن شامل مسیر میانه – بستان آباد و ۷۰ کیلومتر باقیمانده در مسیر بستان آباد تا تبریز است؛ با توجه به اینکه حداکثر سرعت آن برای واگنهای باری ۱۲۰ کیلومتر و برای واگنهای مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت تعیین شده است، در صورت تکمیل، فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت ۱۱۴ کیلومتر و از لحاظ زمانی ۵.۵ ساعت کاهش می دهد.
با بهره برداری از پروژه راه آهن میانه – بستانآباد – تبریز، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین بار به اروپا متصل می شود و اتصال آن به راهآهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بینالمللی و صادرات کالا به جمهوریهای آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می انجامد.
برای اجرای این طرح تاکنون نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان هزینه شده است.
منبع: ایرنا