معاون فنی و زیر بنایی راه آهن کشور:
1 هزار و ۴۸۰ پروژه راه آهن در سطح کشور اجرایی می شود
معاون فنی و زیر بنایی راه آهن کشور گفت: در سال آینده ۱ هزار و ۴۸۰ پروژه راه آهن با اعتباری بالغ بر ۸ هزار میلیارد تومان در سطح کشور اجرایی می شود.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، دکتر مازیار یزدانی امروز در آئین افتتاح پروژه های راه آهن استان قم عنوان کرد: راه آهن با قدمت ۱۰۰ ساله خود در کشور تجربیات زیادی را پشت سر گذاشته و در هر کجا که بین مسئولان هم گرایی بوده با کمترین مشکلات به ارائه خدمت پرداخته است.
معاون فنی و زیر بنایی راه آهن کشور افزود: علی رغم خشکسالی های مالی در کشور اعتبارات خوبی در جهت پیشبرد طرح های راه آهن در کشور تخصیص یافته است.
وی اظهار داشت: ساخت راه آهن زمان بر و هزینه بر است برای نمونه ساخت راه آهن کرمان سیرجان که اخیرا مورد توجه قرار گرفته در ۲۵۰ کیلومتر بیش از ۱۳ میلیارد تومان هزینه در بردارد.
یزدانی بیان کرد: راه آهن در طول انقلاب اسلامی پیشرفت های خوبی داشته است و برنامه های خود را در جهت تعالی مدون کرده ایم و بر این باوریم که راه آهن سرمایه عظیم اقتصادی است.
وی تصریح کرد: اداره کل راه آهن قم به تازگی عنوان اداره کل را اخذ کرد و به واسطه همین با کمبودها و مشکلات زیادی مواجه است و باید از نظر اعتباری مورد توجه قرار گیرد.
معاون فنی و زیر بنایی راه آهن کشور بیان کرد: اداره کل راه آهن قم در انتقال بار با رشد ۶۲ درصدی ظرفیت خوبی را نشان میدهد و از بسیاری ازبرنامه ها نسبت به استان های دیگر جلوتر است.
وی خاطرنشان کرد: عمده طرح های راه آهن در کشور نیز از طریق اوراق مشارکت عملیاتی شد که صرفه اقتصادی خوبی را برای کشور در آینده به همراه دارد.
یزدانی افزود: خطوط ریلی نسبت به قبل از انقلاب دو برابر رشد داشته و از ۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر به ۱۰ هزار کیلومتر ارتقاء یافته است.
وی گفت: راه آهن ۱هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه های جاری دارد و ۳ هزار میلیارد تومان سالانه در اجرای پروژه ها هزینه می نماید در این راستا با اوراق مشارکت و اسناد خزانه توانستیم هزینه ها را مدیریت کنیم.
معاون فنی و زیر بنایی راه آهن کشور عنوان کرد: یکی از طرح های مهم احداث قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان است که می تواند قطب اقتصاد منطقه شود.
وی بیان کرد: ۴ پروژه مهم قطار در کشور ۱۰۰۰ میلیارد هزینه در بردارد؛ خوشبختانه امسال از طریق مجلس مصوبه خوبی در اجرای پروژه ها گرفتیم و ۱۵ درصد فایناس به سمت صندوق توسعه ملی می رود.
یزدانی یادآور شد: تا چند سال آینده چهره راه آهن را تغییر می دهیم در این عرصه مشارکت بخش خصوصی در ساخت راه آهن یکی از ظرفیت های مهم مورد تاکید دولت است و ما امیدواریم در کشور راه آهنی پیشرو و کارآمد داشته باشیم.