به گزارش ریلنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عباس صوفی، شهردار همدان از انجام طرح امکانسنجی مطالعات حملونقل ریلی در همدان خبر داد و گفت: با توجه به طرح جامع و ترافیک استان همدان که در سال ۸۷ آغازشده و در سال ۹۲ نیز مصوب شد سه افق برای حملونقل عمومی شهر همدان در نظر گرفته شده است.
او بابیان اینکه استفاده از مترو به دلیل بستری سنگی و بافت تاریخی شهر و همچنین استفاده از بی. آر. تی به دلیل مشکلات موجود برای ایزوله کردن مسیر، از دستور کار خارج شدهاند، گفت: در حال حاضر طرح استفاده از تراموا به دلیل سازگاری با شرایط موجود برای خطوط ریلی حملونقل عمومی همدان موردتوجه قرارگرفته است.
شهردار همدان گفت: با شروع مطالعات طرح امکانسنجی خطوط ریلی حملونقل عمومی همدان با توجه به میزان تقاضای شهروندان سه کریدور شناساییشده است که با اولویت شامل خط یک: میدان بیمه به شهرک فرهنگیان؛ خط دو: میدان قائم به شهرک مدنی و خط سه: میدان کربلا به تپه حاج عنایت است.
صوفی با اشاره به اینکه این مطالعات در شورای ترافیک کشور و شورای همتای استان به تصویب رسیده است، مطرح کرد: هر خط ریلی در مسیر رفت و برگشت ۱۰ کیلومتر بوده و همچنین امکان تغییر و یا گسترش این خطوط ریلی در آینده نیز وجود دارد.
او ادامه داد: در صورت تصویب اعتبار در نظر گرفتهشده برای این طرح در بودجه سال آینده توسط مجلس، کار انتخاب مشاور و انجام مطالعات طرح برای سال ۱۴۰۰ آغاز میشود.
شهردار همدان با اشاره به اینکه انجام مطالعات قطار شهری همدان در قالب تراموای برقی به یک سال زمان نیاز دارد، افزود: در صورت تصویب بودجه در مجلس، ساخت هر کیلومتر از خطوط ریلی حملونقل عمومی در همدان به ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
او با بیان اینکه برای احداث خطوط ریلی خط یک همدان ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار پیشبینی کردهایم، عنوان کرد: طبق قانون ۵۰ درصد از این هزینه از سوی دولت و مابقی نیز با مشارکت دولت و شهرداری تأمین میشود.