به گزارش ریلنیوز به نقل از تسنیم ، خلیل الله کاظمی عصر امروز در مراسم آغاز عملیات اجرای احداث، تکمیل و تجهیز ایستگاه پایانه امام رضا(ع) که با حضور شهردار مشهد و جمعی از اعضای شورای شهر برگزار شد، اظهار داشت: طبق برنامهریزی که انجام شده قرار بود تمام دسترسیهای دوم ایستگاههای قطار شهری را در یک برنامه زمان بندی به اتمام برسانیم.
وی اضافه کرد: براین اساس دسترسی دوم ایستگاه شهید کاوه اوایل بهمن، ایستگاه میدان سعدی و میدان شهدا اواخر اسفند و ایستگاه الندشت خرداد ماه ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهد رسید، با انجام این کار دسترسیهای ایستگاههای قطار شهری به جز ایستگاه ام دو و ایستگاه سلامت کامل خواهد شد که این دو ایستگاه نیز تا شهریور سال آینده آماده بهرهبرداری میشوند. با این فعالیت عملیات مربوط به ایستگاه های خط دو قطار شهری مشهد به اتمام خواهد رسید.
وی با بیان اینکه نزدیک به ۱۵۰ میلیارد تومان برای اجرای دسترسیهای دوم این ایستگاهها هزینه میشود اظهارکرد: این هزینه جدا از هزینه ایستگاه ام دو است که به ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
کاظمی تصریح کرد: در خصوص خط سه قطار شهری نیز با تاکیدات شهردار و شورای شهر مشهد، برای اتصال خط یک و دو به حرم مطهر قرار شد تا ۵٫۲ کیلومتر هسته مرکزی با سه ایستگاه میدان شهدا، باب الجواد(ع) و پایانه مسافربری امام رضا(ع) را احداث کرده و درسال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسانیم.
معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به اینکه در سال ۹۵ عملیات حفاری خط سه به طول ۲۸ کیلومتر از میدان فردوسی در دو جبهه آغاز شد، بیان کرد: در جبهه شرق ۱۳٫۸ کیلومتر و جبهه غربی ۱۴٫۲ کیلومتر عملیات حفاری انجام می شود که تا کنون در جبهه شرقی بیش از ۱۰ کیلومتر حفاری انجام و تنها ۳ کیلومتر باقی مانده است.
وی ادامه داد: دستگاه حفار در جبهه شرق روزی ۱۷-۲۰ متر را حفاری میکند که با این سرعت در شش ماهه سال ۱۴۰۰ حفاری تونل خط سه در این جبهه به پایان خواهد رسید.
کاظمی گفت: از سوی شورا و شهردار مشهد تاکید براین شده بود که در کنار حفاری جبهه شرقی بلافاصله ایستگاههای میدان شهدا، باب الجواد(ع) و پایانه امام رضا(ع) در هسته مرکزی اجرا شود که امروز شاهد آغاز عملیات اجرایی ایستگاه پایانه امام رضا(ع) هستیم.
وی افزود: این ایستگاه با هزینه ۲۰۰ میلیارد تومان ریالی و ۱۵ میلیون یورو ارزی توسط قرارگاه خاتم الانبیا(ص) احداث می شود که در کنار ایستگاه، کلیه دسترسی ها، تاسیسات برقی و مکانیکی، اگزوز فن ها ، تجهیزات آتش نشانی،۱۲ پله برقی و ۴ آسانسور اجرا و تا شهریور ۱۴۰۰ آماده بهره برداری خواهد شد.
معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به اینکه در حال حاضر آن چیز که مهم است آغاز حفاری خط ۴ قطار شهری مشهد است، اظهارکرد: در این راستا اکنون شفت ورود دستگاه حفار توسط قرارگاه خاتم النبیا(ص) درمنطقه مهر مادر درحال آماده شدن است و تا اواسط اسفند ماه با انتقال دستگاه حفار عملیات حفاری خط چهار نیز آغاز میشود.
وی با بیان اینکه همزمان با آغاز عملیات حفاری تونل خط چهار، ادامه حفر تونل خط سه قطار شهری در جبهه غربی نیز به صورت دستی انجام می شود، خاطرنشان کرد: علت اینکه دستگاه حفار به خط چهار منتقل خواهد شد و ادامه عملیات حفاری خط سه به صورت دستی انجام می شود وضعیت شنی و روسی خاک تونل جبهه غربی است که به این دلیل عملیات حفاری سخت نیست.
کاظمی افزود: این درحالی است که ما در محدوده مهر مادر در عمق ۱۰-۱۲ متر به آب رسیده ایم ، لذا حفاری به صورت دستی امکان پذیر نیست و تونل باید به وسیله دستگاه حفار انجام شود.