به گزارش ریلنیوز به نقل از صداوسیما ، مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در حاشیه جلسه مشترک با همتای ترکیهای در آنکارا با اشاره به میزان حمل کالا از طریق خطوط ریلی در سال گذشته، با ظرفیت ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن گفت: هدف گذاری راه آهن کشورمان در سال جاری یک میلیون تن بوده که درسال جاری با وجود شرایط کرونایی تاکنون به بیش از ۵۰۰ هزار تن رسیده است که این میزان تا آخر سال به ۶۰۰ هزار تن خواهد رسید.
سعید رسولی با اشاره به جلسات فشرده و توافقات خوب راه آهن کشورمان با راه آهن ترکیه در جهت بروز رسانی توافقات قبلی و توافقات جدید در جریان سفر وی به آنکارا، افزود: در این جلسه برای اقدام عملی در راستای امضای سند پنج جانبه سال گذشته بین ایران، ترکیه، قزاقستان، ترکمنستان و ازبکستان برای ترانزیت کالا از چین به اروپا از طریق کریدور کشورمان توافق شد.
وی با اشاره به بهره برداری از خط آهن خاف هرات توسط روسای جمهور ایران و افغانستان، افزود: در جلسه مشترک با همتای ترکیهای برای شتاب دادن به بهره گیری از ظرفیت ریلی منطقه به نفع کشورهای منطقه، از جمله اتصال مسیر چین به اروپا از طریق شاخه جنوبی راه ابریشم و خطوط ریلی افغانستان و پاکستان به ترکیه از طریق خط آهن ایران، همچنین اتصال خط آهن ترکیه به بنادر جنوبی ایران، تصمیمات موثری اتخاذ شد.
علی احسان اویگون، رئیس راه آهن دولتی ترکیه هم در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما با اشاره به سابقه دیرین همکاریهای راه آهن ایران و ترکیه و نقش موثر این دو کشور در ارتباطات کشورهای منطقه، بر گسترش هرچه بیشتر ظرفیت ریلی ایران و ترکیه با تصمیمات جدید و بروز رسانی توافقات گذشته تاکید کرد.
امضای ۳ سند همکاری در حوزه حمل بار و موضوعات دوجانبه و چندجانبه، اتخاذ شیوههایی برای افزایش حجم بار بین دو کشور تا سطح یک میلیون تن در سال، تعیین میزان تعرفههای بین دو راه آهن در سال ۲۰۲۱، اتصال سیستمهای اطلاعاتی و تبادل فناوری و همکاریهای آموزشی، راه اندازی مجدد قطارهای مسافری تهران، آنکارا، استانبول و بالعکس و اتصال راه آهن دو کشور از نقطه دوم به یکدیگر، از موضوعات دیگر تصمیمات مشترک روسای راه آهن جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در این جلسه مشترک بود.
وی با اشاره به بهره برداری از خط آهن خاف هرات توسط روسای جمهور ایران و افغانستان، افزود: در جلسه مشترک با همتای ترکیهای برای شتاب دادن به بهره گیری از ظرفیت ریلی منطقه به نفع کشورهای منطقه، از جمله اتصال مسیر چین به اروپا از طریق شاخه جنوبی راه ابریشم و خطوط ریلی افغانستان و پاکستان به ترکیه از طریق خط آهن ایران، همچنین اتصال خط آهن ترکیه به بنادر جنوبی ایران، تصمیمات موثری اتخاذ شد.
علی احسان اویگون، رئیس راه آهن دولتی ترکیه هم در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما با اشاره به سابقه دیرین همکاریهای راه آهن ایران و ترکیه و نقش موثر این دو کشور در ارتباطات کشورهای منطقه، بر گسترش هرچه بیشتر ظرفیت ریلی ایران و ترکیه با تصمیمات جدید و بروز رسانی توافقات گذشته تاکید کرد.
امضای ۳ سند همکاری در حوزه حمل بار و موضوعات دوجانبه و چندجانبه، اتخاذ شیوههایی برای افزایش حجم بار بین دو کشور تا سطح یک میلیون تن در سال، تعیین میزان تعرفههای بین دو راه آهن در سال ۲۰۲۱، اتصال سیستمهای اطلاعاتی و تبادل فناوری و همکاریهای آموزشی، راه اندازی مجدد قطارهای مسافری تهران، آنکارا، استانبول و بالعکس و اتصال راه آهن دو کشور از نقطه دوم به یکدیگر، از موضوعات دیگر تصمیمات مشترک روسای راه آهن جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در این جلسه مشترک بود.