سعید رسولی در سخنرانی خود در اجلاس دریایی هندوستان ۲۰۲۱ با اشاره به این مطلب، ضمن معرفی مختصر شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و توانمندیها و فرصتهای ارزنده راه آهن ایران برای کمک به ترانزیت منطقه، گفت : عملکرد شرکت راه آهن در حوزه حمل و نقل بار در سال ۲۰۲۰ بیش از ۳۴ میلیارد تن-کیلومتر بوده است که از این میزان ۳۰ درصد به سهم حمل و نقل بین المللی و ۷۰ درصد به سهم حمل ونقل داخلی اختصاص داشته است.
وی با اشاره به اینکه از مجموع تناژ حمل شده در شبکه ریلی کشور ۲۵، درصد به متعلق به بنادر است ، افزود : از مجموع بنادر ساحلی کشور ایران ۴ بندر اصلی و مهم شامل بنادر شهید رجایی، امام، خرمشهر در جنوب کشور و بندر امیرآباد در شمال کشور به شبکه ریلی کشور متصل هستند که سهم این ۴ بندر از کل عملکرد بنادر کشور حدود ۸۵ درصد است.
معاون وزیر راه با بیان اینکه در آینده نزدیک بندر چابهار نیز به عنوان یکی از بنادر مهم و اقیانوسی در جنوب کشور و بندر کاسپین در شمال کشور به شبکه ریلی متصل خواهند شد، تصریح کرد: ایران در حوزه ترانزیت به علت دارا بودن موقعیت ممتاز جغرافیایی، منابع انرژی، نفت و گاز، ذخایر معدنی و منابع انسانی جایگاه ویژه ای دارد و دولت و راه آهن جمهوری اسلامی ایران با درک این جایگاه مهم، برنامههای جدی خود را در جهت گسترش حمل و نقل ریلی دنبال می کنند.
رسولی تاکید کرد: خاک ایران عملاً کوتاهترین مسیر اتصال کشورهای آسیای میانه با آبهای آزاد بینالمللی و مساعدترین مسیر برای ترانزیت است و در این میان راه آهن ایران به دلیل گستردگی، امنیت، حمل انبوه بار، مصرف سوخت کمتر، کاهش زمان انتقال و از اینرو کاهش قیمت و مقرون به صرفه بودن آن می تواند نقش عمده ای در این زمینه ایفا کند.
مدیر عامل شرکت راه آهن با تشریح موقعیت خلیج فارس به عنوان عنوان گلوگاه انرژی جهان افزود: در شمال ایران نیز دریای خزر قرار دارد که بهترین پل ارتباطی میان کشورهای ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان است و می تواند نقش مهمی در تجارت میان این کشورها ایفا کند. بنادر شمالی و جنوبی از طریق راه آهن به یکدیگر متصل هستند.
وی گفت: زیربنای ریلی، اولویت شرکت راه آهن در رساندن شبکه ریلی به مرزها و اتصال با کشورها است و بر این باوریم که امروز تمرکز بر راهآهن ملی کافی نیست بلکه باید شرایط زیربنایی و بهرهبرداری در کشورهای همسایه در نظر گرفته شود.
رسولی از آمادگی شرکت راه آهن ایران به عنوان یک پل ارتباطی در منطقه خبر داد و یادآور شد: برای تبدیل ایران به یک چهارراهی مهم ، کریدور یا مسیر انتقال بینالمللی چند وجهی شمال-جنوب (INSTC) پیش بینی شده که می تواند ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه را از طریق ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوبشرقی آسیا برقرار کند.
مدیر عامل شرکت راه آهن این کریدور را یکی از کوتاهترین، کمهزینهترین و سریعترین مسیر ترانزیت کالا بین آسیا و اروپا دانست و گفت: هزینه حمل کالاهای ترانزیتی از طریق کریدور شمال- جنوب تا ۳۰درصد نسبت به سایر مسیرهای سنتی ارزانتر است و این کریدور تقاطعهای متعددی با کریدورهای موجود میان کشورهای آسیای میانه و اروپا دارد.
وی گفت: این کریدور در حال حاضر بصورت ترکیبی فعال است و در محوررشت ـ آستارا گسستگی دارد و اخیراً به دنبال توافقاتی با روسیه کریدور شمال ـ جنوب از شاخه غرب دریای خزر بصورت ترکیبی فعال شده است که راه اندازی قطار آزمایشی در این کریدور در جلسه ۲۰ اسفند ماه با حضور کشورهای مسیر مشخص خواهد شد.
رسولی با اشاره به اینکه دست اندرکاران حمل و نقل می دانند که نیاز امروز راهکارهای چندوجهی است که درآن مشتریان با حمل و نقل درب-به-درب راضی میشوند، اظهار داشت: این دیدگاهِ مشتریمدار یک محیط جدید برای راهآهن ایجاد می کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی لازمه توسعه و فعال سازی کریدورهای بین المللی حمل و باری را ارتباط میان راهآهن و بنادر و همچنین توسعه پایانههای کانتینری زمینی دانست و گفت: بندر چابهار که تنها بندر اقیانوسی کشور است از ظرفیت بالایی برای واردات، صادرات و ترانزیت کالا برخوردار بوده و می تواند در فعال کردن کریدور بین المللی شمالی – جنوب نقش مهمی را ایفا کند.
وی افزود : با توجه به این مهم ایران در حال ساخت پروژه ریلی چابهار ـ زاهدان با طول محور: ۶۲۸ کیلومتر، ظرفیت باری محور در افق طرح: ۰۰۰’۷۰۰’۷ تن است که فاز اول پروژه در سال ۱۴۰۰ است.