به گزارش ریلنیوز به نقل از ایرنا امین سرتیپ نیادر حاشیه بازدید رییس شورای اسلامی شهر کرمانشاه از پروژه قطار شهری با بیان اینکه مرحله دوم آن بنابر قرارداد از پیش تعیین شده باید در سال ١۴٠۵ افتتاح شود، افزود: پروژه های بزرگ شهری، نیازمند همت و هزینه کلان است اما متاسفانه در خصوص منابع مالی ضعیف عمل شده است.
وی تصریح کرد: از سال ١٣٩٠ تا سال ١٣٩٨ مبلغ ٢٨٠ میلیارد تومان به پروژه اعتبار تعلق گرفته که با بروزرسانی وضعیت کنونی بیش از ٢ هزار میلیارد تومان است.
سرتیپ نیا با بیان اینکه یک هزار و ٣۴٠ میلیارد تومان درخواست شهرداری در سال ٩٩ بوده است، گفت: تاکنون ١٣٨ میلیارد تومان آن محقق شده است.
وی بودجه پیشنهادی در سال ١۴٠٠ را مبلغ ٩٠٠ میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: اگر از طریق تزریق بودجه دولتی و حمایت نمایندگان کرمانشاه در کمیسیون تلفیق بتوانیم ردیف را تغییر دهیم، این مبلغ افزایش پیدا خواهد کرد.
این مسوول در ادامه با بیان اینکه متروی تهران سال ١٣۵۴ آغاز شد اما در سال ٧٨ خط یک آن با وجود حمایت ها و منابع کافی به بهره برداری رسید، گفت: در کرمانشاه اکنون ٩ سال است که کار آغاز شده آن هم در شرایط بد اقتصادی که البته اگر حمایت شود بزودی به بهره برداری خواهد رسید.
وی در پایان خرید مصالح در گذشته را یکی از اقدامات خوب دانست و با بیان اینکه اقدامات لازم جهت تهیه ناوگان از طریق وزارت کشور صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: بنابر وعده داده شده تعداد ٣۶ واگن با ظرفیت هفت هزار و ٢٠٠ نفر تا پایان سال ١۴٠٠ تحویل خواهد شد.
شهرستان کرمانشاه بیش از یک میلیون نفر از جمعیت ۲ میلیون نفری استان را در خود جای داده است.
پروژه قطار شهری کرمانشاه در سال ۹۳ با تغییر سیستم، از منوریل به قطار شهری تبدیل شد و همان زمان مقرر شد ۶ کیلومتر از مجموع ۱۳ کیلومتر طول مسیر به صورت زیرزمینی اجرا شود.
مرحله اول این پروژه از میدان معلم واقع در سه راه مسکن آغاز و به طول ۸.۶ کیلومتر تا میدان آزادی ادامه پیدا می کند و مرحله دوم نیز به طول حدود ۴.۴ کیلومتر از میدان آزادی آغاز و تا میدان فردوسی ادامه خواهد داشت.
از مجموع ۱۳ کیلومتر طول مسیر، هفت کیلومتر ابتدایی آن به صورت روگذر (میدان معلم تا بالاتر از سه راه ۲۲ بهمن) و ۶ کیلومتر باقی مانده نیز (از سه راه ۲۲ بهمن تا میدان فردوسی) به صورت زیرگذر خواهد بود.
طبق برآوردهای صورت گرفته، مرحله اول قطار شهری کرمانشاه در سال ۱۴۰۰ ظرفیت جا به جایی ۱۴ هزار مسافر در ساعت را خواهد داشت.
در سال ۱۴۱۰ و با بهره برداری از مرحله دوم پروژه قطار شهری، این پروژه ظرفیت جابه جایی ۱۶ هزار و ۲۰۰ مسافر در ساعت را دارا خواهد بود.