به گزارش ریلنیوز ،کتاب “مدیریت و برنامهریزی روابطعمومی تجربهمحور” (مجموعه مقالات شانزدهمین کنفرانس بینالمللی روابطعمومی ایران) بکوشش حسن بشیر و مهدی باقریان توسط انتشارات کارگزار روابطعمومی در ۲۳۲ صفحه منتشر شد.
فهرست مطالب مقالات
*نظام ارتباطی، برنامهریزی و توسعه در ایران؛ ارائه یک چارچوب/ مسعود طوفان، قادر باستانی، محمدحسن داد
*مدیریت یکپارچه روابطعمومی جدید و همه جانبه نگر/ دکتر سعیدرضا عاملی
*نقش روابطعمومی در آشکارسازی مسائل/ دکتر عبدالله آقایی
*تحلیل محتوای سازمان بر پایه OKR (اهداف و نتایج کلیدی)/ دکتر حسن بشیر
*الگوی کاربردی مدیریت آسیبشناسی ارتباطات درونسازمانی/ دکتر احمد یحیایی ایلهای، مهندس بهنام صیفوری
*تحلیل محتوای نشریه پیام صادق: مطالعه موردی/ دکتر حسن بشیر
*نقش روابطعمومی در استقرار مسئولیت اجتماعی با تاکید بر: شرکت پالایش نفت تبریز/ شاکر خفایی
*نقش روابطعمومی در مستندسازی بحران/ دکتر عباس خسروانی
مقاله هشتم با عنوان «نقش روابط عمومی در مستندسازی بحران» نوشته دکتر عباس خسروانی است. در این مقاله آمده است: مانائی هر فعالیتی در گرو ثبت و مستندسازی آن است و هر فعالیت ثبت شدهای می تواند بخشی از تاریخ یک سازمان، اعم از خدماتی یا تولیدی را برای بهره مندی آیندگان محفوظ نگاه دارد.
فعالیت و عملکرد سازمان ها در مواقع بحران و حادثه یکی از این موارد است. بررسی بحران های گذشته در کشور نشان می دهد که هر بار بحرانی رخ می دهد، هزینه های مالی و اقتصادی بیشتری نسبت به گذشته به بار می آورد که صرف بازسازی و باآوری زیرساخت ها، شریانها و جبران کلیه خسارت ها میشود. وجود چنین نارسایی، بیشتر از اینکه ضعف عملکرد مهندسی و مدیریتی و تکنولوژی را آشکار سازد، نبود دانش مدیریت سانحه به دلیل فقدان یک نظام مستندسازی را یادآور میشود. در عملیات امداد و نجات و مدیریت بحران، مستندسازی می تواند دانش، مهارت، تجربه و قدرت نقش آفرینی سازمان های درگیر و نیروهای آنان را نشان داده و تحلیل و تفسیر و بازخوانی عملیات می تواند توان برنامهریزی و قدرت هدایت و مدیریت آنان را ارتقا بخشد و در نهایت منجر به اثربخشی بیشتر آنان در عملیات بعدی شود.
به نظر می رسد ما در سازمان ها به جنبش همگانی مستندسازی نیاز داریم که روابطعمومی باید پیشران این جنش باشد. بسیاری از فعالیت ها تکرار کارهایی است که در گذشته انجام شده است و مقدار زیادی از بهره وری اقدامات ما کاهش یافته است. باید برای این بحران یا مسئله چاره ای اندیشید. لذا این مقاله به این موضوع می پردازد که نقش هر یک از واحدها در این زمینه چیست و به خصوص روابط عمومی در این زمینه چگونه می تواند مستندسازی بحران ها بپردازد؟