توجه به بهرهوری برابر با ترغیب شرکتهای ریلی به سرمایهگذاری
باید بر روی این بخش برنامهریزیهای لازم صورت بگیرد. اگر حرکت ما بر اساس برنامهریزی مشخص باشد و اگر بتوانیم تعداد مسیر رفتوبرگشت ریلی را افزایش دهیم و یا به دیگر شیوهها میتوان بهرهوری را در بخش مسافری و باری افزایش داد.
توجه به بهرهوری برابر با ترغیب شرکتهای ریلی به سرمایهگذاری
تیننیوز |
استفاده از حملونقل ریلی، بهجای حمل بار و مسافر از طریق حملونقل جادهای از دیدگاه منافع ملی سوددهی بیشتری را در درازمدت به همراه خواهد داشت.
به گزارش تیننیوز، این نوع حملونقل با کاهش مصرف انرژی، کاهش تلفات انسانی و امکان حمل در حجم انبوه در قاطبه کشورهای پیشرفته دنیا خدمت بزرگی در انتقال بار و مسافر داشته است. معنی ضمنی این جمله این است که کشورهای توسعهیافته با افزایش بهرهوری در شبکه ریلی با امکان سفر در سرعت بالا و صرف هزینه کمتر توانستهاند مردم را به استفاده از صنعت ریلی ترغیب کنند.
در کشور ما اما سهم حملونقل ریلی از مجموع حمل بار کشور، حدود ۸درصد حملونقل جادهای است. در حالیکه اکنون سهم حملونقل ریلی باری در چین حدود ۵۳درصد، امریکا و استرالیا حدود ۴۰درصد و روسیه و اتحادیه اروپا حدود ۱۵درصد است. حملونقل مسافری ریلی نیز در همه آنها بهطور میانگین حدود 85الی 90درصد مجموع سفر درونشهری و 50درصد سفر برونشهری را به خود اختصاص داده است. طبق این آمار، اکنون بهرهوری خط ریلی در اروپا حدود ۲/۵برابر ایران، آمریکا و هند ۳برابر، روسیه ۵برابر و چین ۸برابر است.
محسن سعیدبخش مدیرعامل شرکت توکاریل با اشاره به لزوم توجه به بحث بهرهوری در صنعت ریلی گفت: توجه به بهرهوری باعث میشود کسانی که در بخش مسافری و ریلی سرمایهگذاری کردهاند ترغیب شوند تا کار خود را توسعه دهند.
سعیدبخش در ادامه بهصورت عملیاتی راهکاری را پیشنهاد کرد و گفت: باید بر روی این بخش برنامهریزیهای لازم صورت بگیرد. اگر حرکت ما بر اساس برنامهریزی مشخص باشد و اگر بتوانیم تعداد مسیر رفتوبرگشت ریلی را افزایش دهیم و یا به دیگر شیوهها میتوان بهرهوری را در بخش مسافری و باری افزایش داد.
مدیرعامل توکاریل همچنین اظهار داشت: قبلا مسئولان راهآهن یکی از واگنهای توکاریل را تست کردند که سرعت آن تا 100 کیلومتر در ساعت نیز رسید. این تستها نشان داد که در بحث ایمنی و ریل مشکلی وجود ندارد اما بههرحال آنکه تصمیمگیرنده این موضوع است کارشناسان راهآهن جمهوری اسلامی هستند که باید در این زمینه اظهارنظر کنند و مجوزهای لازم را صادر کنند. امیدواریم این موضوع به جد پیگیری شود تا شاهد بهرهوری بالای صنعت ریلی کشور باشیم.
این کارشناس حملونقل ریلی خاطرنشان کرد: این اقدامات باعث میشود کسانی که در بخش مسافری و ریلی سرمایهگذاری کردهاند، ترغیب شوند که کار خود را توسعه دهند. البته توسعه در این زمینه مستلزم شرایط خاصی است که باید دید که آیا چنین ظرفیتی در شبکه ریلی ما وجود دارد و زیرساختها مهیا است یا نه! بازار آن مناسب است یا نه. باید برای رسیدن به بهرهوری حداکثری تلاش کرد.
راهکارهای پیشنهادی:
به این ترتیب، اکثر قریب به اتفاق کارشناسان حوزه ریلی مشکلات این صنعت و راهکارهای حل آنها را به شرح زیر بیان کردهاند. در شرایط فعلی، عدم مدیریت صحیح بخش از یک سو و نبود جذابیت سرمایهگذاری برای سفارش و خرید قطارهای جدید بهوسیله بخش غیردولتی از سوی دیگر منجر شده تا رغبت برای سرمایهگذاری در این بخش پایین بیاید.
بهزعم کارشناسان مختلف و با توجه به تجارب موفق در سطح دنیا، راهآهن باید ظرفیت قطارهای برنامهای که برای عملیات تخلیه و بارگیری قطار زمان مناسبی را برنامهریزی میکنند را بیشتر کند. سرعت سیر را نیز با توسعه زیرساختهای ریلی و استفاده از ناوگان مناسب در چارچوب معینی قرار دهد. دولت در برنامه ششم به احیای صنعت ریلی اهمیت زیادی قائل شده است که برای عملیاتی شدن اهداف مطروحه در اسناد برنامهای کشور باید در جهت رفع موانع تولید برای فعالیت بخش خصوصی گام بردارد تا حملونقل ریلی با افزایش سرمایهگذاری روزهای پربارتری را به خود ببیند. حملونقل ریلی برای پیشرفت، به انواع حمایتها از قبیل کاهش ترفه حمل، کاهش تعرفه لکوموتیو، تخصیص بخشی از درآمدهای نفتی به این صنعت بابت صرفهجویی در مصرف سوخت، تخصیص منابع مالی از طریق منابع صندوق توسعه ملی، سرمایهگذاری از طریق فاینانس خارجی که به دیپلماسی اقتصادی وابسته است و… نیازمند است.