تین نیوز
یکی از برنامه های شرکت مترو تهران به موازات تکمیل ایستگاه های خطوط ۶ و ۷ ، توسعه خطوط هفتگانه فعلی است؛ رویکردی که در برخی از خطوط به صورت توسعه شرقی یا غربی و در بعضی از خطوط دیگر به شکل توسعه شمالی یا جنوبی محقق خواهد شد.
به گزارش ریل نیوز، به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) محسن هرمزی مدیرعامل شرکت مترو تهران در مورد برنامه توسعه خطوط موجود شبکه مترو پایتخت می گوید: با توجه به گسترش مرزهای جعفرافیایی ابرشهر تهران و همچنین تغییر تراکم پهنه های جمعیتی طی یکی دو دهه اخیر، اضافه شدن طول مسیر و ایستگاهها در برخی از خطوط مترو اجتناب ناپذیر بوده و این امر ناشی از درخواست های مکرر و متعدد شهروندان اقصی نقاط پایتخت است.
به عنوان مثال برای خطوط یک و سه مطالعاتی در زمینه توسعه شمالی و غربی آنها صورت گرفته است. در خط ۲ پروژه توسعه شرقی این خط با احداث حدود ۵ کیلومتر مسیر تونلی و ۲ ایستگاه معنا پیدا می کند تا شبکه مترو تهران به ترمینال جدید شرق دسترسی مستقیم پیدا کند.
خط ۴ مترو از دو سمت شرق و غرب باید توسعه یابد و حدود ۱۶ کیلومتر به طول آن افزوده می شود. در مورد خط ۶ نیز که عملیات حفاری بخش توسعه جنوبی آن در حال اجرا است، حدود ۱۰ کیلومتر مسیر و ۴ ایستگاه دیگر احداث می شود و در انتها، خط ۶ به خط یک و همچنین ایستگاه راه آهن جمهوری اسلامی ایران متصل می شود. خط ۷ نیز از منتهی الیه شمال غربی خود توسعه می یابد.
مدیرعامل شرکت مترو تهران در خصوص تأثیرات پروژه های توسعه ای خطوط هفتگانه فعلی گفت: افزایش طول مسیر و ایستگاههای خطوط موجود، هم به پوشش بهتر مناطق کم برخوردار از شبکه مترو کمک می کند و هم ازدحام مسافران در برخی خطوط و ایستگاهها را تا حدود ۱۰ درصد کاهش می بخشد. از سوی دیگر مدل سازی های ترافیکی نشان می دهد که در افق سال ۱۴۲۰ صرفاً به سبب توسعه خطوط هفتگانه، روزانه ۸۳۰ هزار سفر به جمع سفرهای شبکه مترو افزوده می شود. این در حالی است که احداث و تکمیل خطوط جدید (۸ تا ۱۱) نیز روزانه حداقل ۲ میلیون و ششصد هزار سفر با استفاده از مترو را سبب خواهد شد و با این اوصاف افزایش سهم سفرهای درون شهری با بهره گیری از وسایل حمل و نقل عمومی در افق سال ۱۴۲۰ ، تصوری ممکن به نظر می رسد.