رضا تقی پور انوری در گفتوگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به اینکه اقتصاد دریامحور مسئلهای است که نیازمند توجه در سطح کلان نظام بوده و باید برنامههای جامع تعریف شده در تمامی بخشها محقق و اجرایی شود، اظهار داشت: اقتصاد دریامحور میتواند منابع درآمدی کشورها را از نفت، گاز، پتروشیمی و…به سمت دیگری سوق دهد و درآمدهای پایدار ایجاد کند.
مهمترین بخشهای اقتصاد دریامحور
وی افزود: خدمات دریایی، صنایع حملونقل، خدمات کشتیرانی، تولید در پسکرانه بنادر و…از مهمترین مواردی است که در اقتصاد دریامحور باید به آن توجه داشت.
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خوشبختانه در شمال و جنوب کشور ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی وجود دارد که باید از تمامی این ظرفیت دریایی در راستای رشد اقتصادی کشور بهره برد، عنوان کرد: برنامه جامع تعریف شده در بخش اقتصاد دریامحور باید هرچه سریعتر اجرایی شود چرا که غفلت از ظرفیتهای اقتصادی دریایی و بندری کشور موجب خواهد شد مسیر پیشرفت و رونق اقتصادی کند شود.
تقیپور با بیان اینکه بسیاری از کشورهای توسعه یافته مقوله تولید و حملونقل را ادغام کردهاند، توضیح داد: تولید و انجام فعالیتهای ارزش افزودهای برای تمامی کشورها از اهمیت بسیار بالایی در اقتصاد برخوردار است چرا که اشتغالآفرینی بسیار به همراه دارد.
جهش اقتصادی برای کشورهای ادغام کننده تولید و حملونقل دریایی
وی ادامه داد: در عین حال مزیت تمامی کشورها از مزیت حملونقل دریایی برخوردار نیستند، بنابراین هر کشوری که بتواند حملونقل دریایی و تولید را با یکدیگر ادغام و ترکیب کند قطعا با جهش اقتصادی همراه خواهد بود.
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پسکرانه بنادر ظرفیت بسیار مطلوبی برای انجام فعالیتهای تولیدی و ارزش افزودهای هستند، اظهار داشت: برخی کشورهای در خشکی محصور هستند و برخورداری کشور ما از دریا در شمال و جنوب یک موهبت الهی است که باید به آن در تمامی سطوح توجه داشت.
تقیپور با اشاره به اینکه وجود منابع انرژی و منابع انسانی در کنار برخورداری از دریا، فرصت استثنایی و ویژه به شمار میرود، خاطرنشان کرد: کشور ما از منابع انسانی و منابع انرژی بسیار خوبی برخوردار است که تجمیع تمامی این ظرفیتها در پسکرانه بنادر موجب پویایی اقتصاد کشور خواهد شد.