تین نیوز
خطوط فعلی شبکه مترو تهران، غیر از آنچه در طرح مصوب اولیه برای هر خط تعیین شده است، هر یک دارای طرحهای توسعه ای و همچنین انشعاباتی هستند که در مطالعات تکمیلی این خطوط به تصویب رسیده است تا کارایی و فراگیری آنها به مرز حداکثر ممکن برسد.
به گزارش ریل نیوز، به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در بررسی طرح توسعه و انشعابات خطوط هفتگانه مترو تهران به این نتیجه می رسیم که ماموریت ساخت ۵۳ کیلومتر مسیر و ۳۷ ایستگاه برای بهبود بهره وری کل شبکه مترو تعریف شده است؛ البته خط ۵ که بین تهران و البرز فعال می باشد، از این امر مستثنی است.
در خط یک ۳ کیلومتر مسیر انشعابی و ۳ ایستگاه جدید مورد مطالعه قرار گرفته که هنوز اجرای آن قطعی نشده است.
در خط ۲ بحث توسعه شرقی خط مطرح است تا شبکه مترو به نحوی با ترمینال جدید شرق ارتباط پیدا کنند.
در خط ۳ غیر از یک انشعاب ۶ کیلومتری در بخش شمال غربی خط، طرح توسعه جنوبی آن تا بیمارستان کودکان حکیم مدنظر قرار دارد.
خط ۴ دارای دو فاز توسعه ای در شرق و غرب آن است؛ توسعه غربی به طول تقریبی ۴ کیلومتر مسیر و ۳ ایستگاه که نخستین ایستگاه از این بخش به نام ایستگاه “علامه جعفری” اردیبهشت ماه امسال به بهره برداری رسید و قرار است در ادامه راه، دو ایستگاه آیت ا… کاشانی و میدان چهارباغ نیز افتتاح شود. توسعه شرقی خط ۴ اما در ۲ فاز تعریف شده که شامل ۱۱ کیلومتر مسیر و ۱۰ ایستگاه بوده و این خط را تا محدوده حکیمیه و دانشگاه شهید عباسپور توسعه می بخشد. در خط ۴ انشعاب فرودگاه مهرآباد نیز وجود داشته که البته تکمیل و در حال بهره برداری است.
خط ۶ دارای بخش توسعه جنوبی تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) است که حفاری آن به طول ۶ کیلومتر به اتمام رسیده اما قرار است امتداد آن تا اتصال به ایستگاه راه آهن جمهوری اسلامی ایران و همچنین برقراری ارتباط با خط یک (به طول ۳ کیلومتر دیگر) ساخته شود. به این ترتیب در مجموع ۹ کیلومتر مسیر و ۵ ایستگاه دیگر به خط ۶ افزوده می شود.
خط ۷ نیز طرح توسعه شمال غربی را پیش رو دارد که در این مسیر ۵ کیلومتر تونل و ۴ ایستگاه جدید می تواند احداث شود؛ این طرح در مراحل مقدماتی شروع عملیات اجرایی است.