• امروز : افزونه پارسی دیت را نصب کنید
  • برابر با : Monday - 18 November - 2024
کل اخبار 6764اخبار امروز : 1
10
ذوب‌آهن اصفهان

نوسازی و بهره‌برداری از خطوط ریلی ۲۲ و ۲۳ سرباره کوره بلند

  • کد خبر : 34803
  • ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۱
نوسازی و بهره‌برداری از خطوط ریلی ۲۲ و ۲۳ سرباره کوره بلند
در راستای استفاده بهینه از خطوط ریلی ذوب‌آهن اصفهان، بازسازی و بهره‌برداری از خطوط ریلی ۲۲ و ۲۳ سرباره کوره بلند شرکت در حال انجام می‌باشد، بدین منظور با تنی چند از تلاشگران این عملیات گفتگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

سید فریدون کورنگی، معاون مدیر راه‌آهن و ترابری شرکت گفت: خطوط راه‌آهن از شریان‌های اصلی تولید می‌باشند و به‌دلیل شرایط خاص حمل‌ونقل داخل شرکت (جابه‌جایی چدن و سرباره با استفاده از پاتیل) بین خطوط راه‌آهن کشور، بیشترین بار محوری وسایل نقلیه ریل‌رو، با 40 تن بار محوری را دارا هستند، این عدد در سایر خطوط ریلی کشور حداکثر 22 و نیم تن می‌باشد لذا جهت بهره‌برداری بهینه لازم است عملیات نوسازی و بازسازی آنها در اولویت قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه خطوط ریلی شرکت متحمل فشار زیادی هستند و لذا نگهداری، تعمیرات و نوسازی آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ادامه داد: برای اولین بار از زمان راه‌اندازی خطوط کارخانه (از سال 1346) نوسازی خطوط با هزینه‌ای بالغ بر 120 میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفت و بدین منظور خطوط 22 و 23 سرباره انتخاب گردید.
معاون مدیر راه‌آهن و ترابری شرکت تصریح کرد: این پروژه شامل نوسازی کامل خطوط راه‌آهن به‌طول 5800 متر است که اقدامات انجام‌شده برای آن عبارتند از: دمونتاژ کامل خطوط ریلی و برداشت پلاک‌های فرسوده، جمع‌آوری بستر زیر ریل و انتقال به خارج از کارگاه شامل حجم زیادی از خاک و بالاست (حدود 28000 مترمکعب)، زیرسازی اولیه، تسطیح طول عملیات به‌عرض 8 متر، مونتاژ ریل و تراورس، زیرکوبی و استحکام خطوط، بهره‌برداری آزمایشی، اصلاح مجدد و برطرف نمودن عیوب احتمالی.
سعید نصیری، سرپرست حرکت در مدیریت راه‌آهن و ترابری شرکت نیز اضافه کرد: خطوط ریلی 22 و 23 از خطوط استراتژیک و حساس کارخانه می‌باشند که ارتباط بین کوره بلند 1 و 2 و دانه‌بندی و تل سرباره را برقرار می‌سازند لذا در فرآیند تولید و کارکرد کوره‌بلندها، نقش کلیدی دارند.
وی اضافه کرد: در دستورالعمل و پاسپورت اجرائی به‌صورتی برنامه‌ریزی شده است که قطارهای حامل پاتیل‌های سرباره از خط 22 به تل سرباره اعزام می‌شوند و از خط 23 بازمی‌گردند، در مدت نوسازی به‌دلیل مسدود شدن یکی از خطوط، تمامی مراحل اعزام و بازگشت قطارها از یک خط انجام می‌گیرد که مستلزم برنامه‌ریزی، کنترل، دقت و تلاش بیشتر پرسنل حرکت، ضمن هماهنگی با مدیریت‌های مرتبط می‌باشد، در همین زمینه دو دستگاه لکوموتیو با کادر کامل حرکت جهت انجام فعالیت‌های مرتبط با تعمیرات و انجام مانورهای برنامه‌ریزی‌نشده، پیش‌بینی گردید.
یونس رجبی،کارشناس مسئول تعمیرات خط نیز خاطرنشان کرد: طی 55 سال بهره‌برداری از این خطوط کنترل، تعمیرات، نگهداری و تعویض آنها در مواقع اضطراری به‌صورت مستمر انجام می‌گرفت اما به‌دلیل استفاده مداوم، نوسازی آنها و همچنین تعویض 5 دستگاه سوزن تغییر خطوط ریلی در دستور کار قرار گرفت، تعویض خطوط در چند فاز برنامه‌ریزی گردید که فاز اول به‌طول 500 متر و به‌مدت 20 روز شروع گردید.
وی بیان کرد: خطوط قبلی از نوع کاستیلی بود و خطوط جدید با تیپ K تماماً با استفاده از ریل (UIC 60) محصول تولید داخلی شرکت ذوب‌آهن  به‌متراژ حدود 12000 متر انجام می‌گردد.

محمد روشن ضمیری، فورمن کارگاه سرباره کوره بلند، نیز گفت: در خصوص تعویض این خطوط چندین جلسه کارشناسی با همکاران مدیریت راه‌آهن جهت حفظ روند تولید گرفته شد و نهایتاً مقرر گردید گود ضلع غربی سرباره شماره 3 آماده بهره‌برداری گردد که با همکاری مدیریت‌های تولید توزیع برق، نت راه و ساختمان، راهبری ماشین‌آلات و خودروهای سنگین، آبرسانی و نسوز این کار انجام شد تا درصورت حوادث احتمالی در خط 23 و جلوگیری از اختلال در تولید چدن، امکان تخلیه سرباره کوره بلند 1 و 2 در گود ضلع غربی فراهم شود.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=34803

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.