محمد باقر فاتحی روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: اتصال خط ریلی رشت – بندرکاسپین نیازمند ایجاد زیرساخت هایی در داخل این بندر است که برای تسریع در بهره برداری از این پروژه (در محدوده منطقه آزاد انزلی قسمتی که در داخل فنس و قسمتی خارج از فنس این منطقه قرار دارد) مدیر عامل وقت برای وارد کردن ریل قاشقی داخل بندر کاسپین(که بتنی و نوع و جنس ریل متفارت است) قول همکاری داد.
وی تصریح کرد: در این راستا منطقه آزاد انزلی برای عمل به تعهدات خود زیرسازی و خط گذاری ریل راه آهن در داخل بندر کاسپین تا سینی دوار به طول نزدیک ۸۰۰ متر را به مناقصه گذاشت که با توجه به وظیفه حاکمیتی منطقه در داخل محدوده کار را عهده دار شده و روند ترخیص و عوارض متعلقه با سرعت بیشتری (ظرف ۲ ماه) انجام میشود.
فاتحی اضافه کرد: اتصال بندرکاسپین به خط آهن سراسری برای این منطقه آزاد انزلی و گیلان از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا با اتمام پروژه خط آهن رشت – کاسپین کریدور شمال- جنوب تکمیل و دریای شمال به دریای جنوب وصل خواهد شد، از اینرو این سازمان وارد کردن ریل قاشقی و اجرای آن را برعهده گرفت.
معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: برآورد اولیه براساس فهرست بهای اعلام شده سازمان مدیریت برنامه و بودجه نسبت به معادله روز در صورت واردات ریل و نیز پرداخت عوارض و ترخیص آن عملا با ۳۰ درصد افزایش مواجه خواهد شد به همین منظور سازمان منطقه آزاد انزلی در مرحله نخست ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته است که این رقم تا اتمام کار به ۲۵۰ تا ۲۷۰ میلیارد ریال خواهد رسید.
پروژه راه آهن رشت- کاسپین به طول ۶۵ کیلومتر بخش اولیه از کریدور شمال – جنوب است که خلیج فارس را به دریای خزر متصل میکند و از مصوبات سفر رئیس جمهور در بهمن ماه ۱۴۰۰ به گیلان است.