مدیرکل راه آهن شرق گفت: در ۱۱ ماهه امسال بارگیری در راه آهن شرق نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد و تخلیه بار ۱۶۴ درصد رشد داشته است.
به گزار ش تیننیوز،سن ماسوری امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با برنامهریزیهای صورت گرفته در چند ماه اخیر و تلاش مضاعف کارکنان این اداره کل شاهد افزایش چشمگیر شاخصهای حمل بار در ۱۱ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته و نیز در مقایسه با سایر نواحی راه آهن جمهوری اسلامی ایران هستیم.
وی گفت: شاخص تناژ بارگیری از ابتدای سالجاری تاکنون با ۴ میلیون ۵۹۸ هزار و ۸۳۰ تن بار شامل سنگ آهن، سیمان، بالاست، زغالسنگ و کنسانتره سنگ آهن بدون احتساب دو مبدا بارگیری در ایستگاههای سه چاهون و بیشه در نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۳ میلیون ۷۹۰ هزار و ۱۸۹ تن از رشد ۲۱ درصدی برخوردار بوده است و با احتساب این دو ایستگاه نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۴ میلیون ۱۳۹ هزار و ۸۷۳ تن افزایش ۱۱ درصدی داشته است.
مدیرکل راه آهن شرق گفت: در شاخص تخلیه بار نیز با۵۵۸ هزار و ۷۴۹ تن نسبت به ۱۱ ماهه سال ۹۵ با۲۱۱ هزار و ۶۲۱ تن شاهد افزایش چشمگیر ۱۶۴ درصدی بوده و در شاخص تن کیلومتر خالص بار حمل شده نیز با ۳ میلیارد و ۹۶۷ میلیون و ۲۲۰ هزار و ۴۴۰ تن کیلومتر نسبت به سال گذشته با ۳ میلیارد و ۴۹۵ میلیون ۹۲۳ هزار و ۲۳۵ تن کیلومتر شاهد رشد ۱۲ درصدی بودهایم.
ماسوری ادامه داد: عمده این بارها از مبدا معادن سنگ آهن سنگان، معادن زغال سنگ پروده و تربت حیدریه بارگیری و به مقاصد بندرعباس، زرین شهر اصفهان، جلال آباد کرمان، فولاد خراسان و کشور ترکمنستان حمل میشوند.
به گزارش تسنیم، وی، راهآهن شرق (خط آهن بافق- طبس- مشهد) را به عنوان محور طلایی و رگ حیاتی خط آهن ترانزیتی کشور دانست و خاطرنشان کرد: معادن سنگ آهن سنگان در شرق استان خراسان رضوی با دارا بودن ذخیره بیش از ۲/۱ میلیارد تن سنگ آهن بزرگترین ذخایر خاورمیانه و پایتخت سنگ آهن ایران و یکی از غنیترین مناطق جهان از نظر معادن سنگ آهن است.
مدیرکل راه آهن شرق تصریح کرد: در حال حاضر سالانه ۷ میلیون تن سنگ آهن به فرم دانه بندی، کنستانتره و گندله از معادن فعال در سنگان استخراج و به مقاصد کارخانههای ذوب آهن، فولاد و بنادر جنوبی کشور برای صادرات ارسال میشود که حدود ۴۰ درصد آن توسط راه آهن حمل میشود.
ماسوری افزود: در افق ۱۴۰۰ حمل ۲۵ میلیون تن بار از منطقه سنگان برآورد شده است که باید بخش عمدهای از این بار با شبکه ریلی حمل شود که با ظرفیتهای بسیار خوب این منطقه تحقق این مهم دور از دسترس نیست و در این راستا با سرمایهگذاریهای عظیم، کارخانجات و صنایع مرتبط بسیاری در منطقه ایجاد و یا در حال احداث است.
وی افزود: اهمیت این چشمه بارگیری برای حمل و نقل ریلی و مزایای اقتصاد ملی و منافع جامعه از حمل این بار عظیم توسط راهآهن باعث شده توسعه زیرساختها، ارتقاء ظرفیت شبکه ریلی و شناسایی و رفع گلوگاهها مورد توجه مسئولین قرارگیرد چراکه براساس سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه باید حمل بار از جادهها به ریل منتقل شود.
مدیرکل راه آهن شرق گفت: اداره کل راهآهن شرق با ۱۰۰۰ کیلومتر خط اصلی بزرگترین منطقه ریلی کشور است که در محدوده سه استان خراسان رضوی، جنوبی و یزد واقع شده و علیرغم قدمت کم توانسته است در بسیاری از شاخصهای عملکردی از نواحی با سابقه راه آهن سبقت بگیرد.