• امروز : افزونه پارسی دیت را نصب کنید
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
کل اخبار 6741اخبار امروز : 0
4

قرارداد ریلی پاکستان – افغانستان – ازبکستان

  • کد خبر : 36218
  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۴
قرارداد ریلی پاکستان – افغانستان – ازبکستان
ابتکار مشترک بین سه کشور برای ارتقای ارتباط منطقه ای و دسترسی آسیای مرکزی به بنادر دریایی پاکستان

مقامات افغانستان، پاکستان و ازبکستان در مورد مسیر راه آهن پیشنهادی ترانس-افغانستان که به عنوان ابتکار مشترک بین سه کشور برای ارتقای ارتباط منطقه ای و دسترسی آسیای مرکزی به بنادر دریایی پاکستان برنامه ریزی شده است، توافق کردند.

این پروتکل در یک نشست سه جانبه در ۱۸ جولای که توسط وزارت راه آهن پاکستان در اسلام آباد برگزار شد، امضا شد. این امر باعث گردهمایی مقامات راه آهن از سه کشور با وزرای راه آهن و دارایی پاکستان و سفرای افغانستان و ازبکستان شد.

خواجه سعد رفیق، وزیر راه‌آهن پاکستان، گفت که این روز «روزی تاریخی برای اتصال منطقه‌ای» است، زیرا راه‌آهن برای تسهیل تجارت منطقه‌ای، ترانزیتی و دوجانبه و ایجاد «ارتباطات مردمی بهتر با کل منطقه» است.

مقامات توافق کردند که یک مطالعه امکان سنجی با دقت، کیفیت و سرعت مورد نیاز انجام شود تا بتوان کارهای عملی را به زودی آغاز کرد.

یک برنامه یک ساله برای این پروژه تصویب شد و از شرکت های مشاوره بین المللی خواسته شد تا اطلاعاتی را برای به اشتراک گذاشتن با موسسات مالی آماده کنند. این می تواند به دلیل عدم شناخت بین المللی دولت طالبان که کنترل افغانستان را در سال ۲۰۲۱ به دست گرفت، یک مانع باشد.

خط پیشنهادی از مزار شریف، پایانه خط ۱۵۲۰ میلی متری موجود از ترمز در ازبکستان آغاز می شود و از سراسر افغانستان تا استان لوگر و گذرگاه مرزی خارلاچی با پاکستان می گذرد. این گذرگاه به جای گذرگاه مرزی خیبر انتخاب شده است که مدت‌ها در پیشنهادات راه‌آهن فرامرزی به چشم می‌خورد.

بر اساس برآوردهای اولیه، این خط به بیش از ۷۵۰ کیلومتر خط اصلی و مسیر ایستگاهی با گیج ۱۵۲۰ میلی متری نیاز دارد. این پروژه بیش از ۵ میلیارد دلار هزینه دارد و انتظار می‌رود ساخت آن پنج سال طول بکشد.

سفارت افغانستان در اسلام آباد گفت که پروژه راه آهن “نویدبخش رشد و توسعه اقتصادی در منطقه است” و با امضای این توافقنامه “ما مراحل دقیق برنامه ریزی، تخصیص منابع و اجرای پروژه را آغاز می کنیم و بر مشترک خود تاکید می کنیم.” تعهد به ایجاد اتصالات منطقه ای قوی».

بخت الرحمن شرافت، رئیس اداره راه آهن افغانستان، گفت که این پروژه “رویایی را که سه سال قبل در سر داشتم را تحقق می بخشد”، زیرا راه آهن “منطقه را با اوراق قرضه فولادی وصل می کند”.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=36218

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.