کریدور خط آهن شرق دریای خزر از شهر اوزون قزاقستان آغاز شده و با گذر از مرز قزاقستان و ترکمنستان در قزلقایا، وارد کشور ترکمنستان میشود و سپس از شهر برکت این کشور تا اترک و اینچهبرون در ایران امتداد یافته و وارد سیستم حمل و نقل داخلی کشور میشود.
خط ریلی اینچه برون آذرماه سال ۱۳۹۳ در گمرک اینچه برون به راهآهن آسیای میانه متصل شد و فعالیت این گمرک، مرحله جدید از برنامهریزی برای توسعه اقتصادی گلستان را آغاز کرد.
توسعه حمل بار و ترانزیت ریلی یکی از اهداف راهآهن جمهوری اسلامی در راستای راهبرد توسعه روابط اقتصادی دولت با همسایگان استان گلستان بود که باید از این ظرفیت با برطرف کردن دغدغههای تجار بهترین استفاده را برد.
براساس گزارش مسوولان اداره کل راه آهن شمال شرق ۲ حدود ۵۴۰ هکتار زمین در اینچهبرون برای ایجاد مرکز لجستیک و زیرساختهای تخلیه بار وجود دارد که میتوان با مشارکت گرفتن از ظرفیت سرمایهگذاران بخش خصوصی، شرایط را برای برطرف کردن دغدغههای فعالان این بخش فراهم کرد.
علاوه بر این، ۲ گمرک ریلی دیگر در گلستان در گرگان و بندرترکمن از امکان جابجایی کالا برخوردارند که تجار به دلیل ظرفیت محدود آن، از ۲ گمرک برای جابجایی داخلی و صادرات و واردات کالا استفاده می کنند.
یکی از بازرگانان استان گلستان گفت: خط ریلی اینچه برون یکی از ظرفیتهای منحصر به فرد در رونق اقتصادی این منطقه و کشور به شمار میرود اما توسعه نیافتن زیرساختهای آن یکی از موانع فعالیت تجار است.
بهمن ایری افزود: ایستگاه ریلی اینچه برون از زمان فعالیت تاکنون با کمبود امکانات زیرساختی برای تخلیه و بارگیری مواجه بوده که لازم است مسوولان به استقرار امکانات زیرساختی در آن بیشتر توجه کنند.
وی یادآور شد: ایستگاه ریلی اینچه برون یکی از مرزهای ورود و خروج کالا در کشور به شمار میرود و باید برای استفاده از ظرفیت آن در رونق تجاری استان تلاش کرد.
رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان نیز از مرز اینچه برون به عنوان تنها مرز صادرات و واردات کالا در گلستان و به عنوان منطقه راهبردی برای توسعه اقتصادی استان و کشور نام برد و گفت: استفاده بیشتر از ظرفیت ریلی اینچهبرون در مسیر رونق ترانزیت کالا و صادرات کالای غیرنفتی نیازمند تقویت زیرساختهای آن است.
سعید صفوی بیان کرد: برای ایجاد زیرساختهای موردنیاز حوزه ریلی صادرات و واردات کالا در راه آهن اینچه برون با مسوولان دستگاههای مرتبط نشستهایی برگزار شده ولی تاکنون اقدام اساسی برای برطرفشدن دغدغه تجار صورت نگرفته است.
وی خاطرنشان کرد: دسترسی راه ارتباطی به محل تخلیه و بارگیری کالا در ایستگاه ریلی اینچه برون همچنان بسیار نامناسب و خاکی بوده و رانندگان مشکل رفت و آمد دارند.
صفوی یادآور شد: علاوه براین، کمبود دستگاه تخلیه بار (لیفتراک) یکی دیگر از مشکلات اساسی تجار در ایستگاه ریلی اینچه برون است که سبب اتلاف چندین ساعته وقت میشود.
به گفته وی اکنون از ۲ دستگاه لیفتراک متعلق به راه آهن برای تخلیه و بارگیری کالا در ایستگاه ریلی اینچه برون استفاده می شود که بکار گیری این تعداد دستگاه پاسخگوی نیاز نیست.
وی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی آمادگی سرمایهگذاری در حوزه تقویت لجستیک ریلی در ایستگاه اینچه برون برای افزایش لیفتراک و سایر ماشین آلات موردنیاز تخلیه و بارگیری کالا است که باید از این مشارکت توسط دستگاههای دولتی استقبال شود.
وی خواستار ورود اداره کل راه آهن شمال شرق مستقر در گرگان برای برطرف شدن کمبودهای زیرساختی در ایستگاه ریلی اینچهبرون شد.
همچنین کمیسیون سرمایهگذاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان میزگرد خبری برای بررسی مسایل و مشکلات زیرساختی در ایستگاه ریلی اینچه برون و آخرین وضعیت پیگیری ایجاد منطقه آزاد تجاری اینچه برون با حضور مسوولان دو بخش مزبور برگزار کرد که مسوولان این دستگاهها دعوت از این میزگرد خبری استقبال نکرده و موجب گلایه رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی گرگان شد.
امیر گنجعلی مدیرعامل شرکت حمل و نقل بین المللی رادترابر توس نیز در جریان بازدید خبرنگاران گلستان از ایستگاه ریلی اینچهبرون از کمبود دستگاه تخلیه و بارگیری کالا در ایستگاه ریلی اینچه برون گلایه کرد و گفت: این کمبود سبب شده به خوبی از ظرفیت این منطقه برای رونق اقتصادی استان استفاده نشود.
پیشتر مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ (گلستان) به خبرنگار ایرنا اعلام کرده بود که در سه ماه نخست امسال ۱۱۰ هزار و ۶۸۴ تُن انواع کالا در قالب واردات، صادرات و ترانزیت با هزار و ۸۰۵ واگن از طریق راهآهن بینالمللی اینچهبرون جابجا شده که شامل ۱۰۶ هزار و ۶۱۸ تُن مربوط به کالاهای صادراتی با هزار و ۶۹۲ واگن، هزار و ۸۴ تُن کالای وارداتی با ۱۹ واگن و ۲ هزار و ۹۸۲ تُن کالای ترانزیتی با ۹۴ واگن بود.
محمدرضا حبیبی بر لزوم تسریع در تکمیل زیرساختهای مورد نیاز ایستگاه راه آهن اینچه برون بویژه در حوزه تخلیه بار تاکید کرده و گفته بود: توسعه حمل بار و ترانزیت ریلی از اهداف راهآهن جمهوری اسلامی در راستای راهبرد توسعه روابط اقتصادی دولت با همسایگان است.
وی یادآور شد: ایستگاه راه آهن اینچهبرون برای ایجاد زیرساخت تخلیه و بارگیری نیاز به سرمایهگذاری بیشتر دارد.
ا این وجود، راهآهن بینالمللی اینچهبرون واقع در مسیر ترکمنستان به آسیای میانه و حتی کشور چین، به اعتقاد کارشناسان و فعالان اقتصادی از جمله بهترین ظرفیتهای زیرساختی استان گلستان در راستای رونق اقتصادی و توسعه روابط تجاری داخلی و برون مرزی این خطه شمالی و نیز ایران است که باید به تامین زیرساختهای آن با مشارکت ۲ بخش دولتی و خصوصی همت بیشتری گذاشته شود.
براساس گزارش مسوولان دستگاههای مرتبط گلستان، در اهداف اولیه پیشبینی شده خط راه آهن بینالمللی اینچهبرون، جابه جایی سالانه بیش از سه میلیون تُن بار در نظر گرفته شده که قابلیت افزایش این ظرفیت تا ۱۰ میلیون تُن نیز وجود دارد.
استان گلستان واقع در شمال کشور از لحاظ موقعیت جغرافیایی از سمت شمال با کشور جمهوری ترکمنستان، از جنوب با سمنان، از غرب با مازندران و از شرق با خراسان شمالی همسایه است که خط ریلی این استان شمالی از طریق گرگان به مازندران و تهران و به سایر نقاط کشور به ویژه جنوب و آسیای میانه متصل میشود.