• امروز : افزونه پارسی دیت را نصب کنید
  • برابر با : Monday - 23 September - 2024
کل اخبار 6746اخبار امروز : 3
0
دکتر جبارعلی ذاکری

باید بتوان فاینانس داخلی را در کشور فعال کرد

  • کد خبر : 36475
  • ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۹
باید بتوان فاینانس داخلی را در کشور فعال کرد
مدیرعامل راه‌آهن با تاکید بر عزم راه‌آهن جهت تعامل همه جانبه با بخش خصوصی، تصریح کرد: باید بتوان با کمک هیات دولت، مشابه فاینانس خارجی را در فاینانس داخلی حوزه ریلی فعال کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، نخستین نشست هم‌اندیشی با شرکت‌های حمل و نقل ریلی، تولیدکنندگان واگن و لکوموتیو و تشکل‌های صنفی، دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳ در ساختمان شهدای راه‌آهن برگزار شد.
دکتر ذاکری در ابتدای این نشست، ضمن تبریک اعیاد میلاد حضرت رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) و همچنین گرامیداشت هفته مقدس به تمامی فعالان صنعت حمل و نقل ریلی کشور، اظهار کرد: با توجه به تاکیداتی که مقام معظم رهبری در حوزه ریلی دارند، تمام تلاش خود را در راستای برنامه‌‌ها به کار خواهیم بست.
وی ضمن قدردانی از عملکرد تمامی مدیران عامل راه‌آهن طی ادوار گذشته تاکنون، عنوان کرد: ما به عقب برنمی‌گردیم و با همدلی و همفکری، جهت پیشبرد اهداف تعیین شده، برنامه های راه آهن را به سمت جلو پیش خواهیم برد و در این راستا باید تلاش‌های مضاعفی با تعامل و همکاری بخش خصوصی انجام شود.
مدیرعامل راه‌آهن خاطرنشان کرد: اکنون در یک دوره گذار از عبور راه‌آهن دولتی به سمت کاهش تصدی گری هستیم و باید در دوره گذار، با همفکری به سمت کاهش تصدی‌گری حرکت کنیم.

به رسمیت شناختن نمایندگان بخش خصوصی در ارکان راه‌آهن
دکتر ذاکری ضمن تائید ایجاد کارگروه‌های بخش خصوصی، تصریح کرد: بهترین راه این است که نمایندگان بخش خصوصی در ارکان راه‌آهن به رسمیت شناخته شوند و از نظرات انجمن‌های ریلی و ذی نفعان بهره گرفته شود تا بخش خصوصی بتواند حضور مستمری در بخش‌های مختلف داشته باشد.
وی گفت: اکنون آماده به کاری لکوموتیوهای کشور حدود ۵۰ درصد است و با بازسازی واگنها از طریق بخش خصوصی، ورود لکوموتیوهای جدید و حتی در صورت لزوم اجاره‌ای از سایر کشورها و استفاده از ظرفیت شرکت‌های داخلی، می‌توان کمبودهای موجود در این حوزه را برطرف کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که برای برطرف کردن مشکلات حوزه ریلی، باید بتوان مشابه فاینانس خارجی، فاینانس داخلی حوزه ریلی را فعال کرد، گفت: خرید لکوموتیو از شرکت‌های تولیدکننده خارجی با حدود ۱۵ درصد قیمت نهایی و عملیاتی می‌شود و مابقی بعد از یک دوره تنفس، در اقساط بلندمدت انجام می شود؛ در حالی که برای خرید محصولات داخلی باید ۱۰۰ درصد مبلغ تامین و همان ابتدا پرداخت کرد.
وی تاکید کرد: مشکلات صنعت حمل و نقل ریلی تنها در وزارت راه و شهرسازی برطرف نمی‌شود، بلکه باید از منابع دیگر از جمله دولت و بانک‌ها نیز کمک گرفت.

پرداخت ۳٫۶ همت به صنایع ریلی از محل تبصره ماده ۱۸ با همکاری راه‌آهن
مدیرعامل راه آهن بیان کرد در طول هفته جاری با پیگیریهای انجام شده، تسهیلات تبصره ۱۸ با همکاری بانک ملی به مبلغ ۶/۳ همت کارسازی شده و در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. ضمن آنکه بخش عمده ای از تسهیلات پیش بینی شده در سنوات گذشته در وجه سرمایه گذاران در دو هفته اخیر پرداخت شده است.
مدیرعامل راه‌آهن در خصوص اجرای ماده ۱۲، عنوان کرد: در این زمینه نیز گفت‌وگوهایی با وزارت نفت انجام شده و قول‌هایی نیز داده شده است و امیدواریم که بتوانیم آثار آن را در ۱۰ روز آینده برای برخی پروژه ها نظاره گر باشیم.
وی ضمن تاکید بر ضرورت اصلاح دستورالعمل‌ها و ضوابطی که مانع از توسعه حمل و نقل ریلی می‌شوند، اظهار کرد: هیچ راهی جز اینکه از بخش خصوصی حمایت کنیم وجود ندارد. تعهدات باید ادامه پیدا کند و حمل و نقل مسافری نیز در کنار حمل و نقل باریباید رشد و توسعه پیدا کند.
دکتر ذاکری تاکید کرد: قطعا باید حرکتی رو به جلو داشت و قطارهای مسافری شایسته‌ای با کیفیت مناسب در خدمت مردم باشند.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=36475

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.