• امروز : افزونه پارسی دیت را نصب کنید
  • برابر با : Wednesday - 11 December - 2024
کل اخبار 6826اخبار امروز : 0
2

قطار برقی مشهد-تهران در مسیر تحقق

  • کد خبر : 36572
  • ۰۱ آذر ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۱
قطار برقی مشهد-تهران در مسیر تحقق
با اعلام مدیرعامل شرکت راه‌آهن کشور، عملیات اجرایی مهم‌ترین پروژه ریلی کشور به‌زودی آغاز می‌شود. استاندار خراسان رضوی: با حمایت و اعتبار بودجه‌های ملی قرار است این پروژه به سرانجام برسد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ از خرداد سال ۱۳۵۴ که قرار بود ژاپنی‌ها قطار‌برقی را در مسیر تهران-‌مشهد راه‌اندازی کنند، حدود پنجاه سال می‌گذرد و تکلیف پروژه قطار‌برقی مشهد-تهران و پروژه برقی‌سازی قطار مشهد به پایتخت پیچ‌و‌خم‌های زیادی را به خود دیده است. این ماجرا البته تا سال ۱۳۸۵ مسکوت ماند و در این سال پای آلمانی‌ها به میان آمد؛ اما از این نمد هم کلاهی برای برقی‌سازی مسیر قطار تهران به مشهد بافته نشد. البته سال ۱۳۸۸ هم دوباره حرف از چینی‌ها به میان آمد، اما برقی‌سازی این خط فقط با چند متر کار نمایشی و نصب دو سکوی برقی به اتمام رسید و کار تا سال ۱۳۹۶ روی هوا بود.

در این سال دوباره حرف از چینی‌ها و ایتالیایی‌ها به میان آمد و قرار شد چینی‌ها کار را با فاینانس به اتمام برسانند؛ اما این پروژه هم با خروج آنها از پروژه، نیمه‌تمام ماند. با روی‌کار‌آمدن دولت سیزدهم، اما پروژه برقی‌سازی قطار تهران مشهد، از دستور‌کار خارج شد و قطار سریع‌السیر اولویت شبکه ریلی ارتباطی میان پایتخت و مشهد شد.

در‌نهایت و با تغییر دولت و روی‌کار‌آمدن دولت چهاردهم و طبق اظهارات وزیر راه‌و‌شهرسازی و همچنین مدیرعامل شرکت راه‌آهن کشور، قرار است پروژه برقی‌سازی قطار مشهد تهران، دوباره اولویت اول و اصلی شبکه ریلی کشور باشد.

در‌همین‌زمینه مدیرعامل راه‌آهن کشور در حاشیه نشست «ارتقای خطوط ریلی ترانزیتی کشور در کریدور شرق به غرب و شمال-جنوب» و در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه پروژه برقی‌سازی قطار مشهد به تهران و ارتقای سرعت اتصال مشهد به پایتخت، مهم‌ترین پروژه ریلی کشور است، گفت: در دو دهه گذشته کار‌هایی برای آغاز برقی‌سازی قطار تهران به مشهد انجام شده، اما به فرجام نرسیده بود. با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب نیز بر ضرورت زیارت آسان و ایجاد زیرساخت‌ها در مسیر زیارت تأکید داشته‌اند، برای تسریع در اجرای این پروژه، مسائلی در‌مورد تأمین سرمایه پروژه مطرح شده است.

جبارعلی ذاکری ادامه داد: امیدوارم با تشکیل کنسرسیوم، عملیات اجرایی این پروژه عظیم، هر‌چه‌سریع‌تر آغاز شود. با توجه به تأمین‌مالی‌هایی که از قبل پیش‌بینی شده است، بعد از اتمام کامل فاز مطالعات و انتخاب پیمانکاران، پروژه در‌حال‌حاضر به نقطه آغازین رسیده است. تعدیلاتی هم در روش پیمان انجام گرفته و با یک ترکیب و روش جدید، کار عملیاتی خواهد شد.

تأمین اعتبار با تهاتر نفتی

از‌آنجا‌که پروژه‌ای با این وسعت و حجم نیازمند اعتبار ویژه‌ای نیز هست، ذاکری بخشی از محل تأمین اعتبار آن را از محل تهاتر نفتی اعلام کرد و گفت: در این مسیر سرمایه بخش خصوصی هم پای‌کار خواهد آمد.

۱.۶‌میلیارد برای اتمام کار

مدیرعامل راه‌آهن کشور در پاسخ به این سؤال که «برآورد نهایی اتمام عملیات برقی‌سازی چقدر خواهد بود؟»، این‌گونه توضیح داد: برآورد ریالی فعلا در حد ۱.۳ میلیارد دلار است؛ اما بخش اجرایی و تأمین ناوگان را هم که اضافه کنیم، هزینه‌ها به ۱.۶‌میلیارد دلار می‌رسد. برای زمان اتمام کار نیز همه‌چیز منوط به تأمین اعتبار است.

قطار باری افغانستان در مسیر ترکیه

وی همچنین درباره ماجرای توقف چند ماه قبل قطار باری افغانستان به ترکیه بیان کرد: این مشکل از دو ماه قبل حل شده و هفتمین قطار باری هم هفته گذشته از افغانستان راهی ترکیه شد. فعلا این مسیر کاملا باری است و انتقال مسافر در این مسیر منوط به اتمام ۳۵‌کیلومتر باقی‌مانده راه‌آهن افغانستان تا مسیر هرات است.

برقی‌سازی قطار مشهد-تهران، اولویت اول استان

استاندار خراسان رضوی نیز با بیان اینکه کنسرسیومی برای برقی‌سازی قطار مشهد-تهران ایجاد خواهد شد، گفت: در‌حال حاضر این پروژه اولویت اول استان است و با اجرای این خط ریلی، بخش عمده‌ای از مشکلات مسیر تردد شرق به غرب رفع می‌شود.
غلامحسین مظفری ادامه داد: در استان، اولویت ما پروژه‌هایی است که بیشترین نفع را برای کل منطقه داشته باشد و منجر به ارزش افزوده شود.

وی با بیان اینکه برقی‌سازی قطار مشهد به تهران با پروژه قطار سریع‌السیر مشهد- تهران، به‌صورت موازی و جداگانه دنبال می‌شود، بیان کرد: در پروژه کریدور شرق به غرب، کار با اولویت پروژه برقی‌سازی از سرخس به مشهد، تهران و غرب کشور دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه با حمایت و اعتبار بودجه‌های ملی قرار است این پروژه به سرانجام برسد، تصریح کرد: قرار است جلسات ماهانه برای این پروژه تشکیل شود. امروز هم جلسه هماهنگی برای تأمین مالی و شروع پروژه قطار برقی برگزار شد؛ البته درمجموع اعتبار موردنیاز برای برقی‌سازی، حداکثر ۱۰‌درصد رقم قطار سریع‌السیر خواهد بود و امیدواریم برقی‌سازی قطار مشهد-تهران هر‌چه‌زودتر عملیاتی شود.

مظفری عملیاتی‌شدن خطوط برقی و قطار سریع‌السیر را یکی از اولویت‌های برجسته‌سازی کریدور شرق به غرب اعلام کرد و گفت: با وجود اینکه در کشور‌های همسایه هم کریدور‌هایی در حال تشکیل است، اما کریدور شمال به جنوب برای اتصال آسیای میانه به خلیج‌فارس و کریدور شرق به غرب برای تسریع در مسیر تجاری چین و کشور‌های شرقی به اروپا، بهترین مسیر ممکن است؛ اما نباید فراموش کنیم که همه ابزار‌ها برای تشکیل این دو کریدور را هر‌چه‌زودتر باید فراهم کنیم، زیرا کشور‌های رقیب نیز در‌این‌زمینه بیکار ننشسته‌اند و مشغول افزایش زیرساخت‌های خود هستند.

ستاد توسعه شرق، تشکیل می‌شود

استاندار خراسان رضوی همچنین با بیان اینکه یکی از اولویت‌های مهم و فعلی استان، تشکیل کمیته‌ای برای آسیب‌شناسی وضع موجود و ارتقای وضعیت در استان است، گفت: برای توسعه همه‌جانبه استان نیازمند تشکیل ستاد توسعه شرق هستیم و در این ستاد باید کریدور‌های هوایی، زمینی، ریلی و نیز مباحث مربوط به انتقال و توسعه انرژی در قالب کمیته انرژی هم مدنظر قرار گیرد.

وی از تشکیل «دبیرخانه توسعه شرق» در آینده نزدیک در خراسان رضوی خبر داد و گفت: برای تسهیل در توسعه استان، هر اطلاعاتی که لازم باشد، در این دبیرخانه گردآوری خواهد شد.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=36572

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.