• امروز : افزونه پارسی دیت را نصب کنید
  • برابر با : Wednesday - 4 December - 2024
کل اخبار 6804اخبار امروز : 0
1

مازندران از قطارهای پرسرعت محلی محروم است

  • کد خبر : 36622
  • ۰۹ آذر ۱۴۰۳ - ۲:۵۱
مازندران از قطارهای پرسرعت محلی محروم است
وجود آزادراه های ناقص و ناتمام، سفرهای چندمیلیونی مسافران و تردد بالای خودرو و ترافیک کشنده درحالی است که هنوز سوت قطارهای پرسرعت در مازندران شنیده نشده است.

وجود آزادراه های ناقص و ناتمام، سفرهای چندمیلیونی مسافران و تردد بالای خودرو و ترافیک کشنده درحالی است که هنوز سوت قطارهای پرسرعت در مازندران شنیده نشده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، احداث و راه اندازی قطار پرسرعت در مازندران که به استان طریق الرضا (ع) معروف است نیاز قدیمی و دیرینه محسوب می شود و تاکنون این طرح در دولت های گذشته در حد طرح و روی کاغذ باقی ماند.

گستردگی استان مازندران از یک سو، مقصد گردشگری بودن و سفر چندمیلیونی مسافران، ترافیک، نداشتن آزادراه و بزرگراه ساحلی، توجه به زیرساخت های حمل ونقلی را بیش از گذشته در استان ضروری می سازد.

طبق آمارهای راهداری سالانه ۱۱ درصد ترددهای جاده ای کشور در استان مازندران صورت می گیرد و بخش زیادی از هموطنان از این استان برای گذر و تردد به پایتخت و دیگر استان ها استفاده می کنند.

در حال حاضر بخش های زیادی از استان مازندران از بابل تا رامسر در غرب استان از داشتن قطار محلی و حومه ای نیز محروم هستند و برای سفر به مشهد مقدس و یا پایتخت و غرب کشور مجبور هستند خود را به مرکز استان برسانند تا از قطار ریلی شمال استفاده کنند و یا به دیگر مناطق بروند.

نبود آزادراه و یا کشیده شدن آن به صورت ناقص نیز ضرورت توسعه حمل و نقل ترکیبی و حرکت به سمت قطارهای سریع السیر محلی را در استان مازندران ضروری می سازد.

جاده های مازندران متناسب با حجم گسترده خودروها نیست

یک کارشناس حوزه حمل و نقل در مازندران می گوید: جاده های ارتباطی استان متناسب با حجم گسترده خودروهای وارده نیست و متأسفانه در تمام کشور جز مازندران آزادراه وجود ندارد و یا ناقص است این در حالی که بیشترین حجم مسافر مربوط به این استان است.

محمد حسینی، افزود: مسافران زیادی هر روزه به استان سفر می کنند و وضعیت نامناسب راه ها و ترافیک سنگین، امنیت در جاده ها را کاهش داده است، از این رو ضرورت دارد به سمت حمل و نقل های ترکیبی و جایگزین نظیر بهره گیری از قطارهای پرسرعت پیش رویم.

وی با بیان اینکه پروژه های آزادراهی استان نظیر قائمشهر – ساری و یا آزادراه تهران – شمال سال ها نیمه کاره مانده است، افزود: در محور کناره و ساحلی نیز به دلیل مسائل زیست محیطی و محدودیت های زمین، فاقد آزادراه ساحلی هستیم از این جهت باید برای توسعه قطارهای محلی و پرسرعت و یا حمل و نقل دریایی و مسافری برنامه ریزی شود.

ایجاد قطارهای پرسرعت در سفرهای استانی دولت در ادوار گذشته از جمله آخرین سفر استانی رئیس جمهور شهید نیز روی میز قرار گرفت و به عنوان مطالبه مردم مازندران مطرح شد.

نیازمند قطار محلی پرسرعت هستیم

آیت الله محمدباقر محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه مازندران در حاشیه ساحل به یک آزادراه خوب و اتوبان زیبا از شرق تا آخرین نقطه غرب نیاز دارد، گفت: زیرا این جاده در حد مردم بومی خودمان است، همچنین به یک قطار محلی برای رفع معطلی تردد ۱۰ ساعته مردم از رامسر تا گلوگاه نیاز داریم.

علاوه بر این در راستای استفاده از ظرفیت فاینانس در توسعه حمل و نقل استان بویژه اتصال حمل و نقل ریلی از نوع قطار سریع السیر تهران شمال تفاهمنامه فی مابین شرکت سرمایه گذار چینی و مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربنایی حمل و نقل کشور منعقد شد.

یوسف نوری، استاندار مازندران در راستای مباحث عقد تفاهم نامه اولیه در پروژه بزرگ راه آهن تهران شمال در این زمینه می گوید: مباحث عقد تفاهم نامه اولیه فی مابین شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربنای حمل و نقل کشور با هلدینگ چینی که جزو ۳ شرکت برتر دنیا در ایجاد ریل راه آهن بویژه در حوزه تونل های راه است، مطرح و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وری با تاکید بر اینکه شرکت چینی آمادگی کامل خود را در اجرای عملیاتی پروژه راه آهن شمال اعلام و خاطرنشان کرد: شرکت چینی با مطالعات اولیه و بررسی موضوعات طرح در طی سه جلسه در گذشته آمادگی خود را در این پروژه اعلام کرد و مقرر شد ظرف یک هفته آتی؛ شرکت سرمایه گذار چینی و شرکت مادر تخصصی زیرساخت حمل و نقل کشور؛ اقدامات اولیه تفاهم نامه در جهت امضا را تهیه و تدوین کنند.

وی افزود: در قالب این تفاهم نامه به روزرسانی مطالعات پروژه و همچنین پیوست ریل مازندران به شرق و غرب استان از گلوگاه تا رامسر با رویکرد ایجاد راه آهن رشت – ساری- مشهد، با توجه به نقشه کریدور شمال- جنوب و شرق به غرب مازندران شکل خواهد گرفت.

نوری با بیان اینکه فاز اول پروژه از تهران به مازندران، قطار سریع السیر با ۲۰۰ کیلومتر در ساعت طراحی شده است، گفت: فاز اول به طول ۱۵۰ کیلومتر است که بخش عمده آن به صورت تونل است و ریل احداثی قطارسریع السیر متفاوت از ریل ها و ایستگاه های موجود در کشور خواهد بود.

استاندار مازندران با اشاره به سفر آتی رئیس جمهور به کشور چین تصریح کرد: با قرار گرفتن این پروژه در اولویت پروژه های وزارت راه و شهرسازی امید می رود جز طرح هایی باشد که در فاینانس دوم مدیران چین قرار گیرد.

استاندار مازندران با تاکید بر رهاشدگی پروژه راه آهن شمال، متذکر شد: این پروژه که حالت رهاشدگی داشته و صرفاً در جهت پایدار بودن بودجه ای در پروژه های راه آهن کشور قرار گرفته بود، از سال آینده شاهد روند اجرایی آن به همت شرکت مادرتخصصی و زیر ساخت وزرات راه و شهرسازی خواهیم بود.

نوری با بیان اینکه طرح و پروژه درحوزه زیرساخت راه آهن در مازندران بعد از انقلاب مغفول مانده بود، ابراز کرد: این پروژه می تواند درشمار پروژه های بزرگ ملی در مازندران در بعد از انقلاب در حوزه راه آهن قرار گیرد، ظرفیت هایی که برای این پروژه و اثرات بعدی آن انتظار می رود این پروژه را تبدیل به یک پروژه بزرگ اقتصادی کرده است.

وی به ظرفیت های اقتصادی پروژه اشاره کرد و گفت: حمل و نقل و ترافیک، موضوعات مرتبط با محیط زیست، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی، کاهش هزینه سفر، افزایش تعداد سفر، سلامت سفر، ایجاد زیرساخت های گردشگری مبتنی بر ریل و ایستگاه های راه آهن از جمله مواردی است که موجب اقتصادی شدن پروژه و اجرایی شدن آن توسط شرکت سرمایه گذار چینی و شرکای داخلی آن خواهد بود.

استاندار گفت: جدیت در پیگیری اجرایی این پروژه ادامه خواهد داشت و ضمن بهره وری از ظرفیت های موجود راه آهن در پی افزایش از پتانسیل و ظرفیت ریلی و کنار ریلی نیز هستیم.

این پروژه بزرگ راه آهن در شمال در راستای رونق اقتصادی و توسعه روابط تجاری و داخلی و برون مرزی در استان های شمالی و ایران شکل می گیرد.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=36622

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.