مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: با وجود تحریمها و فشارهای آمریکا تعاملات تجاری با ترکیه، چین و دیگر کشورهای منطقه داریم که چین ۸۵ درصد فاینانس پروژه راه آهن ما را پذیرفته و در قبالش به آنها نفت میدهیم. مدل دیگر بحث آفشور بانک است که در خنثی سازی تحریمها تاثیر قابل توجهی دارد.
به گزارش پایگاه خبری توسعه برند به نقل از ایسنا، حسین گروسی امروز در نشستی خبری اظهار کرد: مناطق آزاد تجاری صنعتی باید یک رویکرد خارجی داشته باشند که این رویکرد در جذب سرمایهگذاری باید انجام شود. در این زمینه کشورهای عضو اکو میتوانند همکاریهای گردشگری و فرهنگی با ایران داشته باشد.
وی افزود: ۲۷ آذرماه آغاز ارتباط فرهنگی با کشورهای عضو اکو خواهد بود. در اردیبهشت سال آینده نیز این رویداد در ماکو برگزار می شود که ماکو میزبان کشورهای عضو اکو خواهد بود و از این پس به عنوان تقویم رسمی در این منطقه آزاد انجام می شود.
ایران بهترین محور ترانزیت شرق به غرب است
رییس هیات مدیره منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو تصریح کرد: کریدور شرق به غرب کریدور مهمی است که قسمتی از آن از منطقه آزاد ماکو عبور می کند. چین از طریق ترکمنستان وارد سرخص میشود، سپس به ماکو و بعد هم چشمه ثریا میرود.
وی خاطرنشان کرد: کریدور شرق به غرب سه شاخه دارد. شاخه شمالی به دلیل جنگ اوکراین تعطیل است. کریدور میانی از طریق ترکمنستان وارد دریای خزر می شود و از آننجا به ارمنستان و ترکیه و اروپا می رود. کریدور دیگر از طریق ترکمنستان و ایران است که تا تبریز ادامه دارد. از تبریز تا سه راه مرند باید بازسازی شود. حدود ۲۰۰ کیلومتر در این مسیر باید بازسازی شود.
احداث بزرگترین باغ مدرن پسته و گردو در منطقه
گروسی گفت: ماکو میتواند هاب کریدور شرق به غرب باشد و آمادگی داریم در این راستا خدمات خوبی ارایه دهیم. در این منطقه یک دهکده لجستیک به مساحت ۱۸۲۰ هکتار راهاندازی کردیم که شامل بندر خشک، فرودگاه و راه آهن میشود. در جلسه تصویب طرح جامع منطقه آزاد ماکو بحث لجستیک، ترانزیت و تجارت مطرح شد. موضوع دیگر کشت و صنعت و امنیت غذایی است که اقدام به راهاندازی بزرگترین باغ مدرن پسته و گردو کردیم که در شمال غرب کشور بیسابقه است.
وی درباره مناطق دارای استعداد گردشگری در منطقه آزاد ماکو گفت: یکی از موضوعات طرح جامع، به جز باغ مدرن حوزه کشاورزی، شیلات و دامپروری، موضوع دیگر گردشگری است که دارای دو بخش علمی و تاریخی است. یعنی می تواند گردشگری ترکیبی صورت گیرد. افراد می توانند آنجا را ببیند و بعد از ترکیه دیدن کنند. گردشگری خرید نیز با احداث فروشگاهها میتواند در دستور کار باشد.
مناطق آزاد ایران ظرفیت جذب ۱۵۰ میلیارد دلار را دارا است
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو درخصوص چشم انداز هاب اکو، میزان سرمایه گذاری در منطقه آزاد ماکو و نیز در نظر گرفتن تحریم شرکتهای هواپیمایی بیان کرد: در بحث سرمایهگذاری که در حوزه ریل انجام شده اگر به طور کامل اجرایی شود از محل فاینانس داخلی و خارجی بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان است. عایدی این سرمایه گذاری به جابجایی حدود ۲۰ میلیون تن کالا میشود. گردش مالی چین و کشورهای منطقه با اروپا به تنهایی حدود ۱۵۰۰ میلیارد دلار است اگر بتوانیم ۱۰ درصد آن را جذب کنیم ۱۵۰ میلیارد دلار می شود. امروز دنیا میخواهد ما را از کریدورها دور کنند اما با توجه به آنکه مسیرهای دیگر بسیار گران است نتوانستند ایران را حذف کنند. این علاوه بر بحث اقتصادی به افزایش امنیت نیز منجر میشود.
گروسی با اشاره به دیدارش از منطقه آزاد ترابزون ترکیه گفت: مراودات اقتصادی ما با ترکیه بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار است که قصد داریم آن را به ۳۰ میلیارد دلار برسانیم. این به نفع ترکیه و ایران خواهد بود. به همین دلیل قبول کردیم هاب کشورهای اکو باشیم؛ زیرا ایران، ترکیه و پاکستان جزو موسسین اکو بودند. بنابراین در نظر داریم دهکده لجستیک و منطقه آزاد مشترک ایجاد کنیم. ارتباط خوبی با تولیدکنندگان ترکیه در منطقه آزاد ماکو داریم.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به تحریمها و محدودیت مبادلات بانکی برنامه شما برای اجرای برنامه هایتان چیست، بیان کرد: ما آمادگی داریم هم در دهکده لجستیک و هم در ریل با چین مشارکت داشته باشیم. اخیرا بازدیدی از چین داشتم و مذاکراتی با برخی شرکتهای چینی داشتم. صحبت داشتیم که کریدور را با توجه به تفاهمنامه اجرا کنیم. درخصوص تحریمها نیز تحریم چیز جدیدی نیست. با تمام فشارهایی که تحریمها داشته توانستیم آن را مدیریت کنیم.