به گزارش پایگاه خبری مهرصبا مرجع اخبار شهرستان میانه، از روابط عمومی دفتر ارتباطات مردمی خانم مریم عبداللهی، با توجه به مشکلات روزافزون ترافیکی و خطرات جادهای در مسیر پرتردد میانه-تبریز، خانم مریم عبداللهی نماینده مردم شریف شهرستان های میانه و ترکمانچای در مجلس شورای اسلامی با پیگیریهای مستمر موفق به دریافت دستور ویژه وزیر محترم راه و شهرسازی خانم فرزانه صادق و رئیس محترم شرکت راهآهن کشور آقای جبار علی ذاکری، برای اجرای پروژه ریلباس در این مسیر شد.
این اقدام با هدف کاهش بار ترافیکی جادهای، افزایش ایمنی سفرها، و تسهیل در حملونقل بینشهری، در دستور کار قرار گرفته و مراحل اولیه اجرایی آن به زودی آغاز خواهد شد.
جاده میانه-تبریز به دلیل حجم بالای تردد خودروها، یکی از شلوغترین و حادثهخیزترین مسیرهای منطقه محسوب میشود. این شرایط نه تنها مشکلات فراوانی برای شهروندان ایجاد کرده، بلکه به افزایش تصادفات جادهای و خطرات جدی برای کاربران این مسیر منجر شده است.
خانم مریم عبداللهی درباره این پروژه گفت:
“راهاندازی ریلباس در مسیر میانه-تبریز یک ضرورت بود که با حمایت و دستور وزیر راه و رئیس شرکت راهآهن در حال تحقق است. این طرح علاوه بر کاهش بار ترافیکی، امنیت و رفاه بیشتری را برای مردم منطقه به همراه خواهد داشت.”
با صدور این دستور عملیات اجرایی این پروژه در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.
مسئولین ملی تاکید کردهاند که این طرح در اولویت قرار دارد و بهزودی شاهد تحولات مثبتی در حملونقل منطقه خواهیم بود.
مزایای ریل باس نسبت به قطار:
️هزینه کمتر: ساخت و نگهداری ریل باسها ارزانتر است.
️انعطافپذیری بیشتر: میتوانند در مسیرهای باریک و پیچیده حرکت کنند.
️سرعت راهاندازی بالاتر: سریعتر از قطارها راهاندازی میشوند.
️ظرفیت کمتر: مناسب برای مسیرهای محلی با تعداد مسافر کم.
️هزینه های بلیط ریل باس در مقایسه با قطار پایینتر و به نرخ دولتی میباشد.
️کاهش ترافیک و آلودگی: کمک به کاهش ترافیک و آلایندگی.
️پایداری در شرایط خاص: عملکرد بهتر در مناطق کوهستانی یا شیبدار.
️ریل باسها برای مسیرهای کوتاه و محلی مقرون به صرفه و مناسبترند.
️ریل باس با توجه به قطارحومه ای بودن مصرف سوخت کمتری نیز دارند.