مهدی باقری، کارشناس حملونقل در گفتوگو با خبرگزاری فارس عنوان کرد برای اجرای راهآهن شلمچه-بصره پروژههایی از جمله مینروبی ۱۶ کیلومتر از مسیر (تا تاریخ ۱۸ فروردین ۱۴۰۳، عملیات مینروبی بیش از دو کیلومتر در خاک عراق و یک و نیم کیلومتر در خاک ایران پیشرفت داشته است)، ساخت پل بازشو ۸۸۰ متری بر روی اروند، تکمیل و توسعه پایانه مرزی شلمچه (تاکنون به علت عدم واگذاری زمین، امکان شروع عملیات اجرایی این پایانه مرزی میسر نبود که توافقاتی بین دو کشور در چند ماه اخیر در این رابطه صورت گرفت)، تملک اراضی در ایران و عراق و تامین سرمایه پروژههای مذکور نیازمند پیگیری و اقدام هستند.به گزارش فارس، سرمایه مورد نیاز کل این پروژه ۱۷۰ میلیون دلار برآورد شدهاست. تعهد ۵ میلیون دلاری ایران برای رفع موانع و هزینه ۲۱۵ میلیارد دینار عراق در کنار سایر تعهدات طرف عراقی به مانند تأمین و آزادسازی اراضی به تفاهم طرفین رسیدهاست و در لایحه بودجه ۱۴۰۳، ۴۰ میلیارد تومان برای کمک به طرح احداث راهآهن شملچه-بصره پیشبینی شدهبود.نکته قابلتوجه این است که تمام هزینههای پرداختی از سوی طرف ایرانی جنبه موقت دارد و توسط عراق بازپرداخت خواهد شد. طرف عراقی تملک اراضی موردنیاز این پروژه را انجام دادهاست.
تقویت ترانزیت ایران منتظر خط ریلی شلمچه-بصره
اتصال خطآهن شلمچه-بصره به منظور برقراری ارتباط ریلی میان ایران و عراق، چندین سال است که در حال پیگیری و اقدام است که از نظر ژئوپلیتیکی برای ایفای نقش هاب ترانزیتی ایران در اوراسیا حائز اهمیت است.
گروه اقتصادی خبرگزاری فارس؛ راهآهن شلمچه-بصره میتواند به عنوان پایهای برای تمرکز بر همکاریهای اقتصادی با همسایگان، تقویت روابط تجاری و غیرتجاری با عراق، برقراری ارتباط میان کشورهای آسیای مرکزی و کشورهای حاشیه دریای مدیترانه و شمال آفریقا، افزایش تجارت دوجانبه کشورهای ذینفع و همچنین ارتقای وزن ژئوپلیتیک ایران در سطح بینالمللی عمل کند.راهآهن شلمچه-بصره می تواند مردم دو ملت را از مبدأ مشهد، تهران و قم به طور مستقیم تا کربلای معلی منتقل کند که طبق اظهارات یونس الکعبی، مدیرکل راهآهن عراق، انتقال سالانه بیش از ۳ میلیون زائر به عتبات عالیات از مسیر این خط ریلی در اهداف اولیه برنامهریزی شدهاست. همچنین کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند احداث راهآهن شلمچه – بصره موجب کاهش هزینههای حمل کالا و ۲ برابرشدن صادرات ایران به عراق از ۱۰ میلیارد دلار به ۲۰ میلیارد دلار میشود.اتصال خطآهن شلمچه-بصره به منظور برقراری ارتباط ریلی میان ایران و عراق به سالهای پیش از انقلاب اسلامی برمیگردد. تکمیل این خطآهن و اتصال آن به شبکه ملی راهآهن ایران، به لحاظ مسافری، باری و همچنین ژئوپلیتیکی برای ایفای نقش هاب ترانزیتی در اوراسیا اهمیت دارد.یحیی آلاسحاق، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق، خطآهن شلمچه-بصره را یکی از خطوط مهم و استراتژیک بین ۲ کشور دانست و عنوان کرد این پروژه نهتنها بین ایران و عراق بلکه بین سایر کشورهای منطقه مثل سوریه، اردن، عمان و حتی کشورهای مدیترانه ارتباط برقرار خواهد کرد.
آلاسحاق یکی از مزایای این پروژه را افزایش حجم مراودات تجاری با عراق دانست و اعلام کرد: در حال حاضر مسئله حملونقل یکی از مشکلاتی است که بر سر راه تجارت ۲ کشور وجود دارد. برای صادرات کالا به عراق میبایست کالا یک بار در مرز تخلیه و برای ورود به عراق مجدد بارگیری شود که این مسئله باعث افزایش هزینه و بعضا خسارت به کالا میشود. محسن پور سید آقایی، مدیرعامل اسبق راهآهن جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد اگر خط ریلی شلمچه-بصره تکمیل شود، بسیار حائز اهمیت خواهد بود، زیرا خطوط ریلی ایران میتواند به خطوط ریلی عراق متصل شود.پور سید آقایی تاکید کرد: توسعه مبادلات تجاری از خط ریلی شلمچه-بصره به عزم و اراده کشورهای عراق و سوریه بستگی دارد، زیرا این خط ریلی قابلیت کریدور شرقی-غربی را دارد که از ایران به سمت عراق، از عراق به سمت بندر لاذقیه و دریای مدیترانه در سوریه حرکت کند، همچنین از سوی دیگر میتواند به ترکیه متصل شود.وی با بیان این که ترانزیت به دو بخش اقتصادی و سیاسی تقسیم میشود، افزود: کشورهای مرتبط باید عزم سیاسی کافی برای استفاده از خط ریلی شلمچه -بصره داشته باشند.
لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=37002
- ارسال توسط : آذین آزادی
- منبع : خبرگزاری فارس