• امروز : پنجشنبه, ۴ بهمن , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 23 January - 2025
کل اخبار 6939اخبار امروز : 4
0

۲.۴ میلیارد دلار برای تکمیل و برقی کردن طرح ریلی «سرخس تا چشم ثریا»

  • کد خبر : 37106

  • Warning: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, function 'wpp_fix_the_time' not found or invalid function name in /home/h299934/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php on line 324
۲.۴ میلیارد دلار برای تکمیل و برقی کردن طرح ریلی «سرخس تا چشم ثریا»
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه اتصال ایستگاه خاوران به ایستگاه مرکزی تبریز، بزرگترین طرح کریدور شرق به غرب است، گفت: این اتصال خط ریلی در قالب پروژه کریدور «سرخس تا چشم ثریا» مطرح شده و حدود ۲.۴ میلیارد دلار اعتبار فایناس (سرمایه گذار خارجی) با یکی از کشورها برای تکمیل و برقی کردن کل این پروژه درنظر گرفته شده است.

جبارعلی ذاکری روز پنجشنبه در مراسم رونمایی از قطار پنج ستاره خاوران(تبریز)-مشهد، اظهار کرد: اکنون وضعیت ریلی کشور مناسب نیست و تنها یک راهکار برای رفع آن وجود دارد و آن هم بهبود وضعیت اقتصادی حمل و نقل ریلی است.

وی با بیان اینکه برای استمرار فعالیت‌های حمل و نقل ریلی در کشور لازم است انگیزه برای سرمایه گذاری در این حوزه ارتقا یابد، افزود: در طول چهار ماه گذشته گام های مقدماتی برای بهبود وضعیت اقتصادی در بحث باری و مسافری برداشته شده که آثار آن را در ۲ سال آینده در کشور شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه مشتاقانه به دنبال سرمایه گذاران در حوزه زیرساخت شبکه ریلی و ناوگان‌ها هستیم، اظهار کرد: ۲ قرارداد بزرگ زیرساختی و چهار قرارداد حوزه ناوگان تا امروز به امضا رسیده و بزرگترین آن نیز با حضور وزیر راه در تهران امضا می‌شود.

ذاکری با بیان اینکه بخش خصوصی می‌تواند رسالت حمل و نقل ریلی را بر دوش بکشد، گفت: راه آهن حتی یک واگن مسافری و باری ندارد و همه واگن‌ها به شرکت های حمل و نقلی واگذار شده و آنها وظیفه حمل و نقل دارند.

وی یکی از راه های افزایش سطح خدمات برای مسافران را وارد کردن قطارهای پنج ستاره به چرخه حمل و نقل ریلی عنوان کرد و از راه اندازی قطارهای پنج ستاره در سایر نقاط کشور از جمله یزد و بازگشت قطارهای ۲ طبقه مسیر تهران-مشهد با افزایش سرعت خبر داد.

وی از ساخت خط فرعی ریلی به شبستر خبر داد و گفت: این خط که به زودی به بهره برداری می رسد می تواند سالانه نزدیک به یک میلیون تن بار حمل کند.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی تاکید کرد: بهترین راهکار برای افزایش ایمنی جاده‌ای، انتقال بار از جاده به ریل است و قطعا در صورت تحقق این هدف از آمار کشته شدن سالانه ۲۱ هزار نفر در جاده های کشور کاسته می شود.

وی ادامه داد: امروز در مسیرهای مشخصی که بار سنگین و فوتی های زیاد دارند، برنامه ریزی داریم که طبق تعهدات برنامه هفتم با کمک بخش خصوصی و شرکت های صاحب بار اقدام به ۲ خطه کردن مسیرهای ریلی کنیم و بخشی از حمل بارهای سنگین را به سمت شبکه ریل بیاوریم.

وی خاطرنشان کرد: استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی بیش از ۷۰ درصد ظرفیت مازاد دارند که برای انتقال بار می توان از آنها استفاده کرد.

۲ درصد از هشت درصد رشد اقتصادی از محل حمل و نقل حاصل می‌شود

علیرضا نوین، رییس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی نیز با اشاره به وضعیت ناترازی‌ها درکشور، اظهار کرد: ظرفیت حمل و نقل به ویژه حمل و نقل ریلی می تواند پیش مقدمه ای برای رفع ناترازی‌ها باشد.

وی افزود: اگر با ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی در دهه ۸۰، کل ایران را ریل گذاری می کردیم امروز از نظر انرژی و اقتصاد وضعیت بهتری داشتیم.

وی با بیان اینکه ۲ درصد از هشت درصد رشد اقتصادی از محل حمل و نقل ریلی، زمینی و مسکن حاصل می‌شود، گفت: امیدواریم دولت و مجلس دست در دست همدیگر بتوانند موارد پیش بینی شده در برنامه هفتم توسعه را دنبال کنند.

نوین افزود: تعداد ۵۵۰ لوکوموتیو، ایجاد هزار کیلومتر ریل برقی، افزایش ۳۰ درصد سرعت حمل و نقل باری و مسافربری و بهسازی و بازسازی ۱۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی در طول برنامه هفتم توسعه پیش بینی شده است.

وی تاکید کرد: عدم اتصال ایستگاه خاوران به تبریز، پروژه اتصال ریلی به اروپا را ناقص می گذارد و امیدواریم اتصال به چشم ثریا فراموش نشود.

وی ادامه داد: بخش خصوصی امروز آماده است تا قطار مسیر ایستگاه تبریز به مشهد را هم پنج ستاره کند، همان طور که قطعه ۶ آزادراه تبریز-ارومیه و تبریز-بازرگان با مشارکت بخش خصوصی دنبال می شود.

علیرضا سلیمانی، مدیرکل راه آهن آذربایجان نیز اظهار کرد: یکی از افتخارات راه آهن، خدمت به زائران امام رضا(ع) است و امروز نیز درماه رجب، آستانه بعثت رسول گرامی اسلام(ص) و دهه فجر شاهد راه اندازی قطار پنج ستاره خاوران(تبریز) به مشهد هستیم.

وی افزود: پیش از این ۲ قطار شامل قطار سه ستاره و چهار ستاره در مسیر تبریز-مشهد داشتیم که اخیرا قطار سه ستاره به چهار ستاره ارتقا یافته است.

وی ادامه داد: مسیر ریلی مراغه به تهران نیز قطار ۶ خوابه بدون تهویه داشت که از اول دی ماه به واگن‌های چهار تخته سه ستاره تهویه دار تبدیل شده است.

سلیمانی گفت: مسیر ریلی تبریز-جلفا نیز که دارای واگن‌های اتوبوسی بود با واگن‌های خواب جایگزین شده‌اند.

وی افزود: مسیر ریلی تبریز به دانشگاه شهید مدنی به عنوان اولین دانشگاه متصل به شبکه ریلی کشور دارای ۲ قطار به صورت پنج سرویس بوده که ۲ واگن جدید به قطار اتوبوسی این مسیر اضافه شده است.

وی خاطرنشان کرد: اتصال ایستگاه قطار خاوران به ایستگاه مرکزی تبریز به عنوان حلقه مفقوده کریدور شرق به غرب امیدواریم با مساعدت راه آهن جمهوری اسلامی تکمیل شده و بتوانیم خدمات بهتری را به مردم ارائه دهیم.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=37106

اخبار مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.