پروژه راه آهن میانه اردبیل بخشی از طرح راه آهن میانه اردبیل پارس آباد است که با هدف اتصال استان اردبیل و عبور قطارهای مسافربری و باری در مسیری امن و قابل اطمینان به طول ۱۷۵ کیلومتر از ایستگاه زاویه در راه آهن میانه تبریز شروع و با عبور از شهرستان کوثر وارد اردبیل می شود.
این مسیری که گفته می شود به ترابری سبز و حفظ محیط زیست بدل خواهد شد، با هدف اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی کشور، حمل مواد اولیه مورد نیاز کارخانه ذوب آهن اردبیل از بنادر جنوبی، تسهیل عبور و مرور مسافران و بار، کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک ناوگان جاده ای، افزایش ایمنی و کاهش تصادفات جاده ای، ایجاد زیربناهای لازم با هدف توسعه اقتصادی، صنعتی، گردشگری و ایجاد اشتغال پایدار در استان اردبیل و کاهش محرومیت در مناطق توسعه نیافته و محروم استان اردبیل است.
آن طور که گفته می شود راه آهن میانه اردبیل با حداکثر سرعت طراحی ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای باری و با پیش بینی سالانه ۶۰۰ هزار مسافر و ۲.۵ میلیون تن بار به تدریج توسعه می یابد و در سال بیستم بهره برداری به ظرفیت ۱.۵ میلیون مسافر و چهار میلیون تن بار خواهد رسید.
این خط آهن که استارت ساخت آن از ۲۰ سال پیش زده شده هفت ایستگاه در مسیر دارد که شامل چهار مسافری و سه ایستگاه پشتیبانی ریل می شود.
بنا به گفته مسئولان مربوطه، این پروژه ریلی با داشتن ۴۰ درصد تپه ماهور، ۴۰ درصد دشت و ۲۰ درصد مسیر کوهستانی سخت، در فاز نخست نیازمند ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است.
وزیر راه و شهرسازی در دیدار اخیر خود از این پروژه عنوان کرد که فاز نخست این پروژه تا شهریور ۱۴۰۴ به بهره برداری خواهد رسید.
در جریان بازدید وزیر راه و شهرسازی همچنین اعلام شد که برای تکمیل ایستگاه راه آهن اردبیل، ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و سه ایستگاه دیگر نیز ۲۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری لازم دارند. همچنین، تجهیز ساختمان های پشتیبانی و صنعتی مرتبط با واگن ها و لکوموتیوها از اولویت های اجرایی این پروژه است.
عباس خطیبی، معاون شرکت و توسعه زیربناهای حمل و نقل نیز در جریان این بازدید اعلام کرد که اتمام این پروژه ریلی نیازمند ۳۰۰۰ میلیاردتومان اعتبار است که هزار میلیارد تومان آن معوقات پیمانکاران است و در صورت تامین اعتبار، تا شهریورماه فاز نخست این خط ریلی به اتمام خواهد رسید.