به گزارش عصر چهارشنبه ایرنا از تارنمای خبری هفتهنامه ویک هندوستان، بنگلادش اعلام کرده است ۲ پروژه راهآهن این کشور به دلیل عدم دریافت منابع مالی وعده داده شده از سوی هند و خروج کارگران هندی دچار مشکل شدهاند. این پروژهها بخشی از هفت طرحی هستند که هند ۶ سال پیش متعهد به تأمین مالی آنها شد.
به گزارش روزنامه پروتوم آلو، ۲ پروژه هنوز آغاز نشدهاند و دو پروژه دیگر پس از ناآرامیهای پنجم اوت (۱۵ مرداد ۱۴۰۳)، به دلیل خروج کارگران نیمهکاره رها شدهاند. ۲ پروژه دیگر از نظر فنی تکمیل شدهاند اما بهطور رسمی به پایان نرسیدهاند، در حالی که یک پروژه همچنان در مراحل اولیه است. این تأخیرها هزینه پروژهها را دو برابر کرده است.
منابع راهآهن بنگلادش میگویند در دسامبر گذشته نامهای به مقامات هندی ارسال شده اما پاسخی دریافت نکردهاند. مقامات بنگلادشی با تردید درباره تحقق وام هند، به دنبال منابع جایگزین تأمین مالی هستند.
یکی از پروژهها، احداث خط راهآهن ترکیبی از بوگورا تا ایستگاه شهید منصورعلی در سراجگنج است که قرار بود تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۳ (۹ تیر ۱۴۰۲) تکمیل شود اما به تعویق افتاده است.
مقامات بنگلادشی در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) درخواست تأمین مالی ۳۰۰ میلیون دلاری خود را مطرح کردند که پاسخی دریافت نکردند. پیگیریهای بعدی در سپتامبر و دسامبر ۲۰۲۴ (شهریور و آذر ۱۴۰۳) نیز بینتیجه ماند.
بنگلادش به هند یک مهلت یکماهه برای اعلام تصمیم خود داده اما ادعا میشود که هیچیک از کارکنان شرکت پیمانکاری هندی در محل پروژه حضور ندارند.
محمد فاضل کبیر خان، مشاور وزارت نیروی دولت موقت بنگلادش، تأیید کرد اجرای پروژههای تأمین مالیشده از سوی هند، از جمله در بخشهای راهآهن و انرژی، کند بوده است، اما گفتوگوهایی میان دو طرف در جریان است.