• امروز : یکشنبه, ۱۲ اسفند , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 2 March - 2025
کل اخبار 7065اخبار امروز : 5
2

ایستگاه راه‌آهن تربت‌ حیدریه، با دسترسی نه چندان آسان

  • کد خبر : 37542
  • 12 اسفند 1403 - 14:57
ایستگاه راه‌آهن تربت‌ حیدریه، با دسترسی نه چندان آسان
سال ۱۳۸۴ ایستگاه راه‌آهن تربت‌ حیدریه با حضور مسوولان کشوری و محلی افتتاح شد، تا امکان سفر ریلی برای ساکنان این منطقه فراهم شده و آنان بتوانند بدون پیمودن مسافت ۱۵۰ کیلومتری مشهد، در همین نزدیکی شهر خود به قطار دسترسی داشته باشند.

اکنون با گذشت حدود ۲۰ سال از آن موعد، ایجاد این تاسیسات ایستگاهی و هزینه ها جواب نداده و شمار مسافران روزانه حاضر در این ایستگاه برای سفر با قطار به ندرت به ۱۰۰ نفر می‌رسد و این با جمعیت ۲۲۰ هزار نفری این شهرستان چندان تناسب ندارد.

وقتی پای صبحت مردم تربت‌حیدریه می‌نشینیم، غالب آنها تنها دلیل بی‌رغبتی به سفر با قطار را، دور بودن ایستگاه از مرکز شهر و به تبع آن دسترسی نه چندان آسان و ارزان به ایستگاه راه‌آهن عنوان می‌کنند.

یک دانشجوی اهل تربت‌حیدریه که در دانشگاه تهران تحصیل می کند، به خبرنگار ایرنا گفت: از آنجا که ایستگاه راه‌آهن تربت‌حیدریه تنها یک ایستگاه بین راهی است و در جایگاه مبدا و مقصد نیست، هر بار بخواهم به تهران بروم یا به تربت بازگردم، باید بلیتم را از میان قطارهای عبوری تهیه کنم.

زهرا موسوی افزود: مشکل دوم آن است که زمان ورود اغلب قطارها به ایستگاه تربت‌حیدریه ساعت ۱۲ شب است که در آن زمان وسیله نقلیه برای رفتن به منزل یا وجود ندارد و یا کرایه آن بسیار گران است.

وی ادامه داد: با این شرایط ترجیح می‌دهم بلیت مشهد به تهران را تهیه کرده و در نهایت یک روز را در منزل بستگان در مشهد بیتوته کنم.

فاصله کنونی ایستگاه راه‌آهن تا مرکز شهر تربت حیدریه ۱۲ کیلومتر است، در حالی که اگر پیچ و خم مسیر گرفته شود این فاصله به چهار کیلومتر کاهش می یابد.

کوتاه کردن مسیر نیازمند تعامل بین‌بخشی است

نماینده تربت‌ حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی در خصوص این موضوع به خبرنگار ایرنا گفت: عمده مشکل اجرا نشدن طرح کوتاه کردن جاده منتهی به راه‌آهن، معطل ماندن تملک اراضی به دلیل نبود اعتبارات است.

محسن زنگنه افزود: نیمی از مسیر جاده راه‌آهن در محدوده شهری قرار دارد که در حوزه شهرداری است و نیمی دیگر مربوط به حوزه راهداری است.

وی ادامه داد: در حوزه شهری و در محدوده رضاشهر یا محله «فتح‌المبین» باید کار تملک اراضی مسیر انجام شود که تحقق آن نیازمند گذاشتن اعتبار از سوی شهرداری است.

زنگنه تصریح کرد: بیش از نیمی از این مسیر مربوط به حوزه راهداری و جزو حریم است و قسمتی هم نیاز به تملک اراضی دارد.

وی اضافه کرد: حوزه دوم در خصوص تملک اراضی بین شرکت زیرساخت و راه‌آهن اختلافاتی وجود دارد که باید حل و فصل شود.

برخی مدیران از اهمیت راه‌آهن اطلاع ندارند

رییس ایستگاه راه‌آهن تربت‌حیدریه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه با سه مشکل اساسی مواجه هستیم، گفت: مشکل اصلی آشنا نبودن اغلب مدیران این شهرستان با اهمیت راه‌آهن تربت‌ حیدریه و نقش آن در جابه جایی بار و مسافر است.

محمد زارعی افزود: زمانی که آنها به درک اهمیت این ایستگاه برسند، به تبع برای رفع مشکل کوتاه شدن مسیر، پا پیش خواهند گذاشت.

وی ادامه داد: مشکل دوم تملک زمین مسیر بود که بخشی از آن مالک خصوصی دارد که حاضر به واگذاری زمین خود نیست.

زارعی مشکل سوم را نبود ایستگاه تاکسی خطی و اتوبوس عنوان کرد و گفت: برای رانندگان تاکسی صرف نمی‌کند مسیر طولانی را با یک یا ۲ مسافر بپیمایند و برای همین باید به صورت دربستی تردد کنند، اما چون در برخی ساعات باید مسیر را خالی حرکت کنند، فعالیت برای آنها این مسیر مقرون به صرفه نیست.

وی ادامه داد: برای حل این مشکل حتی خط تاکسی تلفنی ویژه راه‌آهن ایجاد شده و شهرداری نیز یک خط اتوبوس در این مسیر دایر کرده که چون مقرون به صرفه نیست، قصد دارد آن را برچیند.

رییس ایستگاه راه‌آهن تربت‌حیدریه با اشاره به تفاوت فعالیت قطار محلی و عبوری، گفت: منظور از قطار محلی آن است که مبدا آن ایستگاه راه‌آهن منطقه‌ای یا اصلی است و قطار عبوری آن است که از ایستگاه محلی عبور کند.

زارعی افزود: ایستگاه تربت‌حیدریه زیرمجموعه راه‌آهن شرق کشور است و ۲ خط طبس – تهران و خواف – تهران و برعکس که از مبدا راه‌آهن شرق تردد می‌کنند، قطار محلی محسوب می‌شوند.

وی ابراز کرد: قطارهای مسیر مشهد به سمت تهران، کرمان، یزد، بندرعباس، شیراز و برعکس چون از مبدا راه‌آهن مشهد حرکت می‌کنند، برای ایستگاه تربت‌حیدریه عبوری محسوب می‌شوند.

رییس ایستگاه راه‌آهن تربت‌حیدریه خاطرنشان کرد: سهمیه در نظر گرفته شده از محل قطارهای عبوری ۵۵ نفر به صورت همه روزه و از محل قطار محلی نزدیک به ۴۰ مسافر و البته به صورت روز در میان است.

مشکل تملک اراضی برطرف شد

شهردار تربت‌حیدریه به خبرنگار ایرنا گفت: ما به تازگی موفق شده ایم با مالک خصوصی زمین یاد شده به تفاهم برسیم.

وحید فرخ‌تبار افزود: طول مسیر جدید ۳۵۰ متر از داخل «میدان ورزش» در محدوده قانونی شهر تربت است که متولی آن شهرداری است، اما هزار و ۲۰۰ متر راه متصل به روستاهای «عریان» و «فدرد» و خارج از محدوده شهری است، که باید دیگر دستگاه‌ها پای کار بیایند.

وی با بیان اینکه وظیفه شهرداری ایجاد ۳۵۰ کیلومتر مسیر اولیه حوزه شهری به همراه تعریض پل موجود و ساخت ۲ پل عابر پیاده جدید است، گفت: بر این اساس برنامه‌ریزی شده اجرای عملیات ساخت این مسیر از ابتدای ۱۴۰۴ آغاز شود.

این طرح در حوزه راهداری نیست

علی‌اصغر کرباسی رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان تربت‌حیدریه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این موضوع مربوط به حوزه کاری ما نمی‌شود.

جزو وظایف تعریف شده اداره راه و شهرسازی نیست

مرتضی صاحبی رییس اداره راه و شهرسازی شهرستان تربت‌حیدریه نیز گفت: اصولا چنین طرحی برای ما تعریف نشده و انجام آن بر عهده شرکت راه‌آهن است.

با چنین شرایطی به نظر می رسد، که این مشکل به زودی قابل حل نبوده و اهالی منطقه تربت حیدریه که تمایل به سفرهای ریلی دارند باید رنج وضعیت کنونی را بر خود هموار کرده و یا راه مشهد را در پیش بگیرند.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=37542
  • ارسال توسط :
  • منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.