• امروز : دوشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 3 March - 2025
کل اخبار 7070اخبار امروز : 0
0

آزمایش دیزل تجدیدپذیر در عملیات پیلبارای ریو تینتو

  • کد خبر : 37545
  • 13 اسفند 1403 - 12:34
آزمایش دیزل تجدیدپذیر در عملیات پیلبارای ریو تینتو
دیزل تجدیدپذیر برای اولین بار به تأمین سوخت عملیات سنگ آهن پیلبارای شرکت ریو تینتو کمک کرده است و این شرکت با موفقیت آزمایش سوخت زیستی را در شبکه بنادر، راه‌آهن و معادن خود در غرب استرالیا به پایان رسانده است.

دیزل تجدیدپذیر برای اولین بار به تأمین سوخت عملیات سنگ آهن پیلبارای شرکت ریو تینتو کمک کرده است و این شرکت با موفقیت آزمایش سوخت زیستی را در شبکه بنادر، راه‌آهن و معادن خود در غرب استرالیا به پایان رسانده است.

این آزمایش که اولین مورد از نوع خود برای ریو تینتو در استرالیا محسوب می‌شود، در همکاری با شرکت نسته، تولیدکننده پیشرو دیزل تجدیدپذیر در جهان و شرکت ویوا انرژی، تأمین‌کننده سوخت استرالیایی، انجام شد. این ابتکار به ریو تینتو درک بهتری از چگونگی ادغام دیزل تجدیدپذیر در عملیات پیلبارای خود ارائه داده است.

شرکت نسته، ۱۰ میلیون لیتر دیزل تجدیدپذیر تولیدشده از روغن پخت‌وپز استفاده‌شده را برای این آزمایش اختصاص داد. این سوخت از سنگاپور به ترمینال سوخت پارکر پوینت ریو تینتو در دمپیر توسط ویوا انرژی حمل شد و در آنجا با دیزل فسیلی مخلوط شد تا ترکیبی با حدود ۲۰ درصد دیزل تجدیدپذیر ایجاد شود. سپس این سوخت مخلوط‌شده در سراسر عملیات سنگ آهن پیلبارای ریو تینتو توزیع شد و در لوکوموتیوهای ریلی، شناورهای دریایی، عملیات انفجار، کامیون‌های حمل بار، تجهیزات استخراج سطحی و خودروهای سبک مورد استفاده قرار گرفت.

آزمایش چهار هفته‌ای که در ژانویه و فوریه ۲۰۲۵ انجام شد، درک عمیقی از چگونگی افزایش استفاده از دیزل تجدیدپذیر در عملیات استرالیایی ریو تینتو در آینده فراهم کرد و اطلاعات کلیدی درباره زنجیره تأمین دیزل تجدیدپذیر در مقیاس بزرگ، فرآیندهای واردات و مخلوط‌سازی ارائه داد. این آزمایش همچنین انتشار گازهای گلخانه‌ای مستقیم (دامنه ۱) ریو تینتو را به میزان حدود ۲۷,۰۰۰ تن کاهش داد که معادل انتشار سالانه اگزوز ۶,۳۰۰ خودرو است.

ریچارد کوهن، مدیرعامل بخش راه‌آهن، بندر و خدمات اصلی ریو تینتو، اظهار داشت: «دیزل حدود ۷۰ درصد از کل انتشار کربن ناشی از عملیات سنگ آهن پیلبارای ما را تشکیل می‌دهد. در حالی که برقی‌سازی راه‌حل نهایی بلندمدت برای تأمین انرژی مجدد بیشتر ناوگان ما است، ما همچنین در حال بررسی سوخت‌های زیستی به‌عنوان یک راه‌حل مکمل و کوتاه‌مدت‌تر هستیم. از طریق این آزمایش با نسته و ویوا انرژی، ما بینش‌های ارزشمندی درباره چگونگی کمک دیزل تجدیدپذیر به پر کردن شکاف تا برقی‌سازی گسترده و همچنین در شرایطی که برقی‌سازی ممکن است مناسب نباشد، به دست آورده‌ایم.»

ای پین لی، رئیس بخش محصولات تجدیدپذیر تجاری نسته در منطقه آسیا-اقیانوسیه، اظهار داشت: «دیزل تجدیدپذیر MY نسته یک راه‌حل در دسترس برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است. با تکیه بر همکاری موفق در ایالات متحده، این توافق در استرالیا تعهد ما را برای حمایت از مشتریانمان تقویت می‌کند و قابلیت‌های دیزل تجدیدپذیر را در طیف گسترده‌ای از کاربردها نشان می‌دهد. این نقطه عطف، همکاری مداوم ما با ریو تینتو را نشان می‌دهد و ما مشتاقانه منتظر گسترش بیشتر همکاری خود هستیم.»

این آزمایش بر اساس انتقال موفقیت‌آمیز در عملیات بورون و کنکات این شرکت در ایالات متحده بنا شده است، جایی که ۱۱ درصد از کل مصرف جهانی دیزل فسیلی آن با دیزل تجدیدپذیر جایگزین شده است. ریو تینتو همچنین در حال توسعه مزرعه بذر پونگامیا در شمال کوئینزلند به‌عنوان بخشی از یک پروژه آزمایشی سوخت زیستی است تا به رشد صنعت سوخت‌های زیستی استرالیا کمک کند.

گواهینامه پایداری برای این آزمایش توسط طرح صدور گواهینامه بین‌المللی پایداری و کربن (ISCC) بر اساس الزامات دستورالعمل انرژی تجدیدپذیر (RED II) و با استفاده از رویکرد تعادل جرم ارائه شد. رویکرد تعادل جرم، مدلی برای زنجیره نظارت است که مقدار و ویژگی‌های پایداری مواد دایره‌ای مانند روغن پخت‌وپز استفاده‌شده را در زنجیره ارزش دیزل تجدیدپذیر ردیابی و تضمین می‌کند.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=37545

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.