به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، دکتر ذاکری در مراسم معنوی افطاری انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی، انجمن صنایع ریلی و انجمن دانش آموختگان دانشکده مهندسی راه آهن، افزود: یکی از مهمترین برنامههایی که در این دوره داریم این است که بتوانیم صنعت ریلی را برای فعالان آن جذابتر کنیم تا درآمد شرکتهای فعال در صنعت ریلی بالا رفته و به تبع آن سرمایهگذاری در این حوزه بیشتر شود.
وی با اشاره به برنامه ریزی راه آهن برای استفاده از سرمایهگذاریهای دولتی و تسهیلات بانکی گفت: امیدوارم با برنامه دو ساله و تفویض اختیار به مناطق و همینطور واگذاری بخشی از امور به بخش خصوصی، افزایش بهرهوری را در صنعت ریلی شاهد باشیم.
دکتر ذاکری با ذکر برخی اقدامات انجام شده از جمله افزایش سرعت در برخی محورها، گردشی کردن واگن ها و راه اندازی ترن ست در محور تهران- مشهد گفت: با اقداماتی از این قبیل هم درآمد شرکت های خصوصی افزایش یافته و هم از ناوگان موجود بهره بیشتری خواهیم برد و امیدواریم در طول اجرای برنامه بتوانیم برنامه های پیش بینی شده را عملیاتی کنیم.
وی درباره وضعیت فعلی ناوگان ریلی کشور خاطرنشان کرد: برای دستیابی به اهداف برنامه پنج ساله هفتم، ۵۵۰ دستگاه لکوموتیو کم داریم هرچند برای رسیدن به افق ۳۰ درصد حمل بار کشور، تعداد ناوگان بیشتری نیاز داریم.
مدیرعامل راه آهن گفت: به دلیل عمر بالای ناوگان و از رده خارج شدن آنها در طی زمان، حدود ۱۵ هزار واگن مسافری نیز نیاز است.
مدیرعامل راه آهن با بیان اینکه بخش خصوصی به دنبال ورود ۳۰۰ واگن مسافری به شبکه ریلی است تاکید کرد: برای فعال شدن تر قطارهای حومه ای و افزایش ظرفیت در مسیرهای کم تردد، باید ۱۰۰۰ واگن مسافری به شبکه ریلی اضافه شود.