مسعود امامی یگانه روز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به اقدامات انجام شده برای جذب اعتبارات و منابع مالی مورد نیاز تکمیل پروژه راه آهن اردبیل ـ میانه گفت: در سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به استان اردبیل و بازدید از راه آهن، قول پرداخت سه هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این پروژه در سال جاری داده شد که این وعده به تحقق پیوست.
وی اضافه کرد: برای تامین منابع مالی مورد نیاز این پروژه نیز، اخیرا نشستی با حضور مجمع نمایندگان استان و وزیر راه و شهرسازی برگزار و در این نشست مقرر شد که ۳۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه راه آهن اردبیل ـ میانه تامین شود.
پروژه راهآهن اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر حدود ۱۹ سال قبل شروع شده و بر اساس گزارش شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل پروژه راهآهن اردبیل ـ میانه ۹۱.۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
بر اساس این گزارش، زیرسازی این پروژه ۹۵.۸۸ درصد، روسازی ۷۷.۴۱ درصد و ساختمان ایستگاههای راهآهن ۸۲.۴۳ درصد پیشرفت کرده است.
وزیر راه شهرسازی در جریان سفر بهمن ماه خود به استان اردبیل وعده داد که سه هزار میلیارد ریال از اعتبارات امسال به این پروژه تزریق شود و برای سال آینده هم تفاهم شده است که ۱۵ هزار میلیارد ریال سازمان برنامه و بودجه پرداخت کند، حدود پنج هزار میلیارد ریال هم از محل منابع مولدسازی تامین شود.
بگفته داود شایقی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل امسال ۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار از طریق سازمان برنامه و بودجه به این طرح اختصاص یافته است.
عملیات اجرایی راهآهن اردبیل- میانه به طول ۱۷۵ کیلومتر از سال ۱۳۸۴ آغاز شد و هم اکنون در مرحله پایانی قرار دارد.
ساخت راهآهن اردبیل- میانه که جزو سختترین طرحهای ریلی کشور به شمار میرود، پیش از سال ۹۴ با کندی پیش میرفت، اما با پیگیری مسئولان امر این طرح سرعت گرفت و با وجود تنگناهای اعتباری اقدامات زیرسازی و ریلگذاری آن تسریع شد.
مشخصات این پروژه ریلی که در ۱۲ قطعه در حال اجرا است، شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سختگذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت است.
همچنین مرتفعترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۱ متر، ۲۷ کیلومتر تونل و بازگشایی هفت کیلومتر گالری از دیگر مشخصات فنی این پروژه به شمار می رود که تکمیل و احداث آن را در زمره دشوارترین پروژههای اجرایی کشور قرار داده است.
به گفته مسئولان امر، در پروژه راهآهن اردبیل- میانه در نهایت ۶۲ دهنه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر، چهار کیلومتر پل درهای بزرگ، سه کیلومتر پل آبرو و ۱۰ دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرا شده است.
حجم عملیات اجرایی این خط ریلی بسیار گسترده بوده و برای تکمیل آن حدود ۳۵ هزار تن مصالح فلزی همچون آهنآلات، میلگرد، کابل و حدود ۲۲۰ هزار تن سیمان مورد استفاده قرار گرفته است.