• امروز : یکشنبه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۴
  • برابر با : Sunday - 30 March - 2025
کل اخبار 7187اخبار امروز : 0
1

بهره برداری از خط جدید راه آهن بندر گز- بندر ترکمن سبزدشت تا چند ماه آینده

  • کد خبر : 37912
  • 08 فروردین 1404 - 4:27
بهره برداری از خط جدید راه آهن بندر گز- بندر ترکمن سبزدشت تا چند ماه آینده
معاون فنی و زیربنایی راه آهن از بهره برداری کامل خط جدید راه آهن بندر گز- بندر ترکمن -سبزدشت در نیمه نخست سال جاری خبر داد .

سیدمصطفی داودی معاون فنی و زیربنایی راه آهن با اشاره به عدم بازسازی و بهسازی دو بلاک سبز دشت – بندر ترکمن و بندر ترکمن – بندر گز در دهه‌های اخیر گفت: این محور صدساله به علت فرسودگی زیاد قابل بهسازی و بازسازی نبود، بنابراین احداث خطی جدید در مجاورت همان خط قبلی در دستور کار قرار گرفت.

داودی گفت: باتوجه به فرسودگی دو بلاک سبز دشت – بندر ترکمن و بندر ترکمن – بندر گز و سرعت پایین سیر قطار د. لین مسیرها (۳۰ الی ۴۰ کیلومتر بر ساعت) ، سال ۱۳۹۵ قرارداد احداث یک خط جدید در این محور با ظرفیت بار محوری ۲۵ تن منعقد شد.

معاون فنی و زیربنایی راه آهن تاکید کرد: این پروژه پس از عقد قرارداد به دلیل عدم تامین منابع مالی به مدت چند سال متوقف شد.

داودی گفت: با وجود کمبود منابع مالی و تحریم‌های موجود و نوسان نرخ ارز، اما با اقدام جهادی راه‌آهن و پیمانکاری شرکت خدمات خط و ابنیه فنی، مقدمات اجرای این پروژه در سال‌های گذشته فراهم شد.

معاون فنی و زیربنایی راه آهن با اشاره به اقدامات سازنده دکتر ذاکری در شتاب گرفتن این پروژه گفت: با صرفه جویی در منابع و تلاش های دکتر ذاکری در تامین منابع، در ۶ ماهه گذشته، بلاک سبز دشت به بندر ترکمن به طول ۱۵ کیلومتر و با سرعت سیر ۸۰ کیلومتر بر ساعت به بهره برداری رسید.

داودی با اشاره به برنامه راه آهن برای افزایش سرعت سیر قطار در بلاک سبز دشت به بندر ترکمن گفت: افزایش سرعت سیر قطار در این محور از ۸۰ به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در نیمه نخست ۱۴۰۴ محقق خواهد شد.

وی تاکید کرد: با دستور مدیرعامل راه آهن اجرای بلاک دوم این محور نیز در مجموع به طول ۲۰ کیلومتر در دستور کار قرار گرفت که هم اکنون ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در نیمه اول سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

داودی گفت: ارزش روز پروژه سبزدشت_ بندرترکمن به طول ۳۵ کیلومتر بالغ بر دو هزار و پانصد میلیارد تومان است.

معاون فنی و زیربنایی راه آهن با بیان اینکه بیست کیلومتر باقی‌مانده از بلاک بندر ترکمن به بندر گز در شش ماهه ابتدایی امسال به بهره برداری کامل خواهد رسید، گفت: افزایش سرعت سیر در این محور نیز به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید.

داودی گفت: افزایش ایمنی، افزایش سرعت سیر، افزایش بار محوری از ۲۰ به ۲۵ تن ، افزایش ظرفیت سیر قطارهای ترانزیتی و افزایش استفاده گردشگران از قطار؛ از مزیت‌های تحقق احداث خط جدید در محور سبز دشت – بندر ترکمن و بندر ترکمن – بندر گز است.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=37912
  • ارسال توسط :
  • منبع : راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.