• امروز : یکشنبه, ۲۴ فروردین , ۱۴۰۴
  • برابر با : Sunday - 13 April - 2025
کل اخبار 7221اخبار امروز : 4
0

دیپلماسی ریلی ایران به بلاروس رسید

  • کد خبر : 38040
  • 24 فروردین 1404 - 3:07
دیپلماسی ریلی ایران به بلاروس رسید
مدیرعامل راه‌آهن در اجلاس بین‌المللی لجستیک ریلی در بلاروس، با تشریح ظرفیت های حمل و نقل و لجستیک ریلی ایران، شرکت های علاقه‌مند را به استفاده از این مسیر برای حمل و نقل کالا دعوت کرد.

دکتر ذاکری با اشاره به موقعیت استراتژیک ایران، اتصال شبکه ریلی کشور به کشورهای آسیای میانه (از سرخس و اینچه برون)، ترکیه (رازی)، پاکستان (میرجاوه)، امتداد آن تا روزنک افغانستان و شلمچه عراق را از جمله مزایای ترانزیت از طریق ایران برشمرد.
وی همچنین اتصال شبکه ریلی به بنادر مهم جنوبی (بندرعباس، امام خمینی (ره)، خرمشهر) و شمالی (امیرآباد، کاسپین) و در دست ساخت بودن اتصال به بنادر چابهار و انزلی را مورد تاکید قرار داد.
معاون وزیر راه و شهرسازی، کریدور شمال – جنوب، کریدور جنوبی راه ابریشم، کریدور KTI، آلماتی – بندرعباس، آلماتی – تهران – استانبول و ITI را از مهمترین کریدورهای بین المللی عبوری از ایران دانست و از تلاش راه‌آهن برای عملیاتی کردن هرچه بیشتر این مسیرها خبر داد.
وی با اشاره به سرعت بالای انتقال کانتینرهای ترانزیتی از مرزهای سرخس و اینچه برون به بندرعباس (حداکثر ۵ روز)، فعال بودن شاخه شرقی کریدور شمال – جنوب و تردد مستمر قطارهای کانتینری از روسیه به بندر شهید رجایی (۱۵ روزه) را نمونه‌ای از این تلاش‌ها عنوان کرد.
دکتر ذاکری همچنین با اعلام پیشرفت پروژه ریلی زاهدان – چابهار و بهره‌برداری از آن تا پایان سال ۲۰۲۶، بر نقش مهم این خط آهن در ترانزیت کالا بین شمال و جنوب و اتصال هند به افغانستان و آسیای میانه تاکید کرد.
مدیرعامل راه‌آهن، از سرگیری حرکت قطارهای کانتینری باری چین به ایران از سال گذشته و پیوستن راه‌آهن‌های ازبکستان و ترکیه به این مسیر را تحولی مهم در احیای مسیر تاریخی جاده ابریشم از طریق ریل دانست و آمادگی راه‌آهن ایران را برای گفتگو با شرکت های لجستیکی و صاحبان کالا جهت تسهیل حمل و نقل از مسیر ایران اعلام کرد.
دکتر ذاکری خاطرنشان کرد: شبکه ریلی ایران، آمادگی ترانزیت ۱۵ میلیون تن بار ترانزیتی شمال به جنوب را دارد و برای برنامه میان مدت نیز برنامه افزایش تا ۲۵ میلیون تن با تکمیل شبکه و توسعه خطوط را در دستور کار قرار داده است.
برگزاری اجلاس چند جانبه برای تعیین تعرفه‌ مشترک بین کشورها در کریدورهای شمال – جنوب، استفاده از ظرفیت موجود شبکه ریلی کشورها از طریق فعال‌تر شدن شرکت‌های فورواردری با تعریف برنامه‌های میان مدت و بلند مدت برای افزایش ظرفیت حمل کالا و تدوین برنامه مشترک بارهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی بین کشورها و پیش بینی میزان بار آنها و مقصد نهایی؛ از جمله پیشنهادات مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بود.
برگزاری ماهانه اجلاس مشترک بین معاونین راه آهن برای بررسی مشکلات، الکترونیکی کردن داده‌های بار بین کشورها در کریدور شمال – جنوب و دو سربار شدن قطارها برای مقرون به صرفه بودن حمل و نقل ریلی و تشکیل شرکت‌های ریلی مشترک دوجانبه و چند جانبه برای افزایش حمل و نقل ریلی از دیگر پیشنهادات دکتر ذاکری در این اجلاس بود.
گفتنی است در این اجلاس، روسای حمل و نقل ریلی ۹ کشور ، از جمله بلاروس، ایران، روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، ازبکستان و جمهوری آذربایجان و نمایندگان بیش از ۲۳۰ شرکت حوزه حمل و نقل و ترانزیت، راه‌های رفع موانع حمل و نقل ریلی و توسعه سریع کریدورهای ریلی را بررسی کردند.
در حاشیه این اجلاس، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن ایران و ورنیچ، رئیس راه‌آهن بلاروس، تفاهم‌نامه‌ای در زمینه گسترش همکاری‌ها در مسیر تجاری بلاروس – ایران امضا کردند.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=38040
  • ارسال توسط :
  • منبع : راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.