مدیرکل راهآهن خراسان از اجرای پروژه تعویض سوزنهای تراورس چوبی با تراورس های بتنی بهعنوان گامی مؤثر در افزایش ایمنی و کاهش زمان سفر در محور تهران–مشهد خبر داد.
مصطفی نصیریورگ با بیان اینکه خرابی سوزنها یکی از عوامل اصلی کاهش سرعت و اختلال در سیر قطارها در این مسیر پرتردد است، گفت: اجرای این پروژه با هدف ارتقای ایمنی و حذف تقلیل سرعتهای بلندمدت در دستور کار ادارهکل راهآهن خراسان قرار گرفته است.
به گفته وی، از ابتدای اجرای این طرح تاکنون، ۱۲۷ دستگاه سوزن در ایستگاههای اسفراین، بیهق، فردوس، سلام، فریمان، فولاد، کاشمر، ابومسلم، تربت و خیام تعویض شدهاند. پروژه یادشده از سال ۱۳۹۷ آغاز شده و در سال ۱۴۰۳ نیز تعویض ۲۴ دستگاه سوزن در ایستگاههای سبزوار و عطار به انجام رسیده است.
نصیریورگ در پایان اظهار داشت: با اجرای کامل این پروژه، سرعت سیر قطارها در محور تهران–مشهد بر روی سوزنها از ۸۰ به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت افزایش خواهد یافت که تأثیر مستقیمی بر کاهش زمان سفر و بهرهوری سیر خواهد داشت.
مدیرکل راهآهن خراسان با اشاره به عملیات تکمیلی شامل سوزنکوبی و جوشکاری درز ریلهای سوزنهای جدید افزود: این اقدامات در سال جاری برای ۹۱ دستگاه سوزن در ایستگاههای فولاد، خیام، کاشمر، ابومسلم، تربت، فریمان و سلام اجرا شده که منجر به افزایش ضریب ایمنی سیر شده است.