مدیرکل دفتر برنامه ریزی راهبردی و توسعه فناوری راه آهن: پروژه به روزرسانی ماتریس تقاضای بار ریلی کشور در افق سال ۱۴۱۴، با هدف پیش بینی و به روز رسانی تقاضای حمل بار از طریق راه آهن تا افق سال ۱۴۱۴ انجام شده است.
محسن ابراهیمی مدیرکل دفتر برنامه ریزی راهبردی و توسعه فناوری راه آهن گفت: این پروژه با استفاده از روش های علمی و داده محور، گامی مؤثر در طراحی بهینه شبکه ریلی و افزایش سهم حمل ونقل ریلی در جابجایی بار محسوب می شود.
محسن ابراهیمی تاکید کرد: در این پروژه، نیاز صنایع بزرگ، معادن و بنادر کشور بررسی و مسیرهای مناسب تری برای انتقال بار طراحی شده است. همچنین با توجه به رشد برخی صنایع و کشف معادن جدید، داده های تقاضای بار نسبت به نتایج فاز اول طرح جامع حمل ونقل کشور بازنگری شد.
نتایج به دست آمده می تواند به کاهش هزینه ها، صرفه جویی انرژی و تقویت جایگاه ریل نسبت به جاده کمک کند.
به گفته وی؛ در این پروژه دو محور اصلی شامل «برآورد حمل ونقل بار ترانزیتی عبوری از کشور» و «احصای برنامه های توسعه آتی صنایع پرکاربرد در حمل ونقل ریلی» مورد توجه قرار گرفته است.
نتایج به دست آمده علاوه بر مطالعات کلان شبکه، در تخصیص ناوگان، شبیه سازی عملیات، قیمت گذاری و تحلیل های مقایسه ای با حمل ونقل جاده ای نیز کاربرد دارد.